Ediția I

Festivalul-concurs „Pe-un picior de plai… pe-o gură de rai… Bucovina”

Cea dintâi ediție a Festivalului-concurs „Pe-un picior de plai… pe-o gură de rai… Bucovina”, organizat de Consiliul Județean Suceava, prin Centrul Cultural Bucovina Suceava, respectiv Centrul pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale (CCPCT), în parteneriat cu Inspectoratul Școlar al Județului Suceava, Primăria Câmpulung Moldovenesc, Eco-Școala cu Clasele I-VIII Nr. 3 “Bogdan Vodă” din Câmpulung Moldovenesc, Universitatea “Ștefan cel Mare” din Suceava, Muzeul Obiceiurilor Populare din Bucovina, Gura Humorului, Biserica Ortodoxă Română, Protopopiatul Câmpulung Moldovenesc și Direcția Județeană pentru Cultură și Patrimoniu Național Suceava, și-a desfășurat cea de-a II-a etapă vineri, 6 aprilie a.c., la Casa de Cultură a Sindicatelor din Câmpulung Moldovenesc.
 

Înființat în decembrie 2011, când a avut loc prima etapă, la inițiativa prof. Nicoleta Bogoș și Loredana Ștefăniță, în cadrul unui proiect aprobat de către Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, festivalul are un caracter național și se adresează în special elevilor claselor I-VIII, dar și dascălilor acestora, urmărind cunoașterea, conservarea și perpetuarea tradițiilor, obiceiurilor, credințelor și ritualurilor specifice Bucovinei și nu numai, prin secțiunile și temele propuse în cadrul concursului. În același timp, prin acest eveniment se dorește instituirea unor modele pozitive în cadrul comunităților locale și școlare și interrelaționarea pozitivă a școlilor și partenerilor implicați, printr-un parteneriat concret și viabil. Cele două obiective generale sunt: educarea elevilor în spiritul conservării și promovării specificului regional din care fac parte prin redescoperirea folclorului autentic, precum și formarea și consolidarea în rândul elevilor a deprinderilor de valorificare a obiceiurilor și tradițiilor regionale, ca elemente ale identității colective. Obiectivele specifice ale festivalului-concurs sunt: conștientizarea necesității și însușirea tradițiilor culturale ale regiunii din care fac parte; dezvoltarea capacității de receptare, păstrare și perpetuare a tradițiilor culturale în rândul elevilor, ca promotori ai acestora; ilustrarea caracterului sincretic al literaturii populare prin puneri în scenă și reprezentări originale; dezvoltarea și manifestarea unor atitudini comunitare deschise, în concordanță cu principiul „unitate în diversitate”; dezvoltarea abilităților pentru frumos și autentic precum și a abilităților de comunicare; dezvoltarea atitudinii de apartenență față de regiunea și valorile culturale pe care le promovează. Festivalul s-a desfășurat pe patru secțiuni pentru elevi și două secțiuni pentru profesori. Au urcat pe scenă concurenți din județele Neamț, Bistrița, Galați, Maramureș și din localitățile Vama, Brăiești – Cornu Luncii, Cârlibaba, Marginea, Câmpulung, Sadova, Ciocănești, Breaza, Fundu Moldovei, Gura Humorului, Băișești, Frumosu, Pojorâta, Iaslovăț, Frătăuții Noi, Moldova Sulița. Elevii au avut posibilitatea să concureze la secțiunile: Joc și cântec tradițional (clasele I-VIII) (individual/grup vocal/formație), Reprezentarea (punerea în scenă) a unei secvențe dintr-un obicei/ritual (calendarul popular, calendarul agrar sau calendarul pastoral), Satul românesc – tradiție și spiritualitate – concurs de eseuri și lucrări pe o temă la alegere, dintr-o listă pusă la dispoziție de organizatori și care respectă particularitățile temei proiectului (clasele V-VIII) – jurizare în prealabil și premiere în ziua desfășurării concursului, precum și Tradiții și obiceiuri oglindite în arta plastică și decorativă – desene, picturi, colaje, măști, obiecte decorative tradiționale (clasele I-VIII) – expoziții, jurizare în prealabil și premiere în ziua desfășurării concursului. Profesorii au avut posibilitatea să concureze la secțiunile: Concurs de eseuri și lucrări pe o temă la alegere, dar care să respecte specificul proiectului – jurizare în prealabil și premiere în ziua desfășurării concursului și Exemple de bune practici în activitatea cu elevii pentru conservarea și perpetuarea tradițiilor populare (activități, proiecte însoțite de fotografii sau alte materiale doveditoare) – jurizare în prealabil și premiere în ziua desfășurării concursului. Juriul, format din dr. Iuliana Băncescu – Centrul pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale București (președintele juriului) și Călin Brăteanu – șef al Centrului pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale din cadrul Centrului Cultural Bucovina; dr. Constanța Cristescu, etnomuzicolog, consultant artistic al Centrului Cultural Bucovina; prof. Constantin Irimia – consultant artistic Centrul Cultural Bucovina; Minorica Dranca, director al Muzeului Etnografic din Vatra Dornei, consultant artistic al Centrului Cultural Bucovina; Elvira Romaniuc, director al Muzeului Obiceiurilor Populare din Bucovina, Gura Humorului; conf. univ. dr. Claudia Costin – Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava; lector univ. dr. Vasile Ilincan, Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava; inspector Livia Acostoaie, Inspectoratul Școlar al Județului Suceava; prof. Adina Bultnaru, Eco-Școala cu Clasele I VIII Nr. 3 “Bogdan Vodă” Câmpulung Moldovenesc, prof. Otilia Mahu – Eco-Școala cu Clasele I-VIII Nr. 3 “Bogdan Vodă” Câmpulung Moldovenesc (membri), au hotărât acordarea următoarelor premii: Secțiunea I: Soliști vocali 7 – 11 ani: Premiul I – Rotari Adriana, Școala Nr. 3 Marginea; Premiul al II-lea – Bucatariu Maria – Venera, Școala Vama; Premiul al III-lea – Pohoață Mihaela Școala Brăiești; Mențiuni: Călinescu Lupașcu Denisa – Școala Vama; Starciuc Maria – Școala Cârlibaba; Badale Alexia – Școala Bogdan Vodă din Câmpulung Moldovenesc. Soliști vocali 11 – 15 ani: Premiul de excelență – Laura Erhan – Școala Sadova; Premiul I – Cajvan Mihaela – Școala Brăiești; Premiul I – Horga Iustina – Școala Bogdan Vodă Câmpulung Moldovenesc; Premiul al II-lea – Lucescu Camelia – Școala Cârlibaba; Premiul al II-lea – Lupupopii Mădălina – Școala Vama; Premiul al III-lea – Daiana Ivașcu – Școala “Bogdan Vodă” Câmpulung Moldovenesc; Premiul al III-lea – Bălțătescu Mihaela – Clubul Copiilor Tg. Neamț; Mențiuni: Crăciun Mădălina – Școala “Bogdan Vodă” din Câmpulung Moldovenesc; Niculiță Laura Maria – Școala Ciocănești. Grupuri vocale: Premiul I – Grup “Ciutura” Băișești, instructor Ilica Ioan; Premiul al II-lea – Grupul vocal al Clubului Copiilor din Câmpulung Moldovenesc, instructori Niță Bârsă și Nicoleta Hafiuc; Premiul al III-lea – Grupul vocal al Școlii Nr. 2, Gura Humorului, instructor Lenuța Beleca, Premiul al III-lea – Grupul Flori de munte din Breaza, instructor Blidari Loredana; Mențiuni: Grupul vocal Școala Vama, instructor: Mintar Georgeta; Grupul Cetinița din Vama, instructor Iosep Mihaela; Grupul “Mugurași Bucovineni” – Botuș și Colacu, din comuna Fundu-Moldovei, instructor Blidari Loredana. Formații de jocuri 7-11 ani: Premiul I – “Bundița” din Brăiești, instructor Cajvan Liliana; Premiul al II-lea – “Arcașii” din Brăiești, comuna Cornu Luncii, instructor Cajvan Liliana; Premiul al III-lea – “Muguri de brad” – Școala 2 Frumosu, instructor Istrate Elvira; Mențiune – “Hora Mare” – Eco-Școala Nr. 2 Galați. Formații de jocuri 11 15 ani: Premiul I – “Piatra Străjii” – Pojorâta, instructor Slevoacă Constantin; Premiul al II-lea – “Mugure de Frătăuți” din Frătăuții Noi, instructor Nicoară Elena; Premiul al III-lea – “Bujorelul” din Cârlibaba, instructor Starciuc Ludmila; Mențiune: “Plăieșii” din Târgu Neamț, instructor Gâtlan Dănică. Secțiunea a II-a: Momente din viața satului: Premiul I – Secvență dintr-un moment de trecere – nunta – Moisei – Maramureș, instructor Maria Mihai; Premiul I –“Șezătoare” – Școala Moisei Maramureș, instructor Mihai Maria; Premiul al II-lea – “Șezătoare” – Ansamblul “Timineanca” Fundu Moldovei, instructor Sandu Liliana; Premiul al III-lea – “Șezătoare” Frătăuții Noi, instructor Nicoară Elena. Semnificații pascale: Premiul special al juriului – Centrul Școlar din Câmpulung Moldovenesc, instructor Botezat Mihai; Mențiuni: Nechita Andreea – Școala “Bogdan Vodă” din Câmpulung Moldovenesc; Zbranca Cristina – Școala “Bogdan Vodă” din Câmpulung Moldovenesc; Corul Școlii Moldova Sulița. Trofeul Festivalului a fost acordat pentru o secvență dintr-un moment de trecere – nunta – Ansamblului “Vătăjel de Iaslovăț” din Iaslovăț, instructor: Ioan Cotoară. Centrul Cultural Bucovina prin CCPCT a acordat premiile în bani, alături de alți sponsori, și a asigurat sonorizarea pe parcursul întregului festival. Vă prezentăm în continuare impresii ale câtorva membri ai juriului. Constanța Cristescu, dr. muzicolog, consultant artistic la Centrul Cultural Bucovina, membru al juriului: „Inițiativa profesorilor de la Școala cu Clasele I-VIII Nr. 3 „Bogdan Vodă” din Câmpulung de a organiza un festival-concurs de folclor național este binevenită și lăudabilă. Nu întâmplător Centrul Cultural Bucovina, prin secția CCPCT, a agreat această inițiativă și a sprijinit-o financiar și logistic. Un asemenea festival-concurs de folclor organizat la nivel școlar vine să completeze un mare gol educativ creat în sistemul de învățământ universitar prin desființarea sau reducerea la o prezență simbolică a disciplinelor de studiere a folclorului și a culturii tradiționale populare în programele de cursuri ale facultăților, în anul 2005, din iresponsabilitatea și lipsa de patriotism a multor conduceri universitare din țară, sub pretextul aplicării modelului educațional de la Bologna. Așa se face că profesorii din licee și din școli nu au mai beneficiat de pregătire în domeniul culturii tradiționale și pe piața muzicală se promovează masiv kitschul cu marcă de folclor, pseudofolclorul. Inițiativa profesorilor din Câmpulung vine în întâmpinarea unei necesități de afirmare culturală prin produsele tradiției folclorice, însă, pentru a-și atinge scopul educativ și cultural vizat, este nevoie ca profesorii să aibă pregătirea necesară, iar aceasta nu le este oferită prin sistemul de învățământ universitar actual. Așa se face că la secția solistică au apărut copiii cu negative care nu-i etalau pe ei, ci etalau Ansamblul Artistic «Ciprian Porumbescu», generosul ansamblu sucevean care i-a sprijinit cu suporturi pentru exercițiu de cânt cu acompaniament și a devenit ”vedeta” concursului școlar. În plus, pe lângă repertorii folclorice autentice, au fost performate și repertorii care nu au nicio legătură cu folclorul, iar juriul a trebuit să declaseze copii nevinovați, cu voci frumoase și prezență scenică fermecătoare, din cauza neștiinței îndrumătorilor lor. Prezența Centrului Cultural Bucovina în acest festival-concurs a fost o decizie înțeleaptă a conducerii acestei instituții, deoarece specialiștii CCPCT vor putea, în viitor, să-i ajute pe inimoșii dascăli să selecteze pentru elevii lor un repertoriu autentic, adecvat vârstei lor și să-i îndrume cu competență în educația culturală a copiilor, plasându-i pe traiectoria tradiției folclorice veritabile. Festivalul-concurs a fost o mare reușită, în sensul că a reușit să coopteze atâția copii talentați într-o competiție cu obiective educaționale și culturale de excepție, ce constau în formarea și cultivarea gustului copiilor pentru folclor și în sensul că le-a oferit dascălilor șansa realizării unei colaborări de perspectivă cu specialiștii CCPCT. Schimbul de experiență în confruntarea formațiilor din județ și din țară care au participat la competiție este stimulator atât pentru copii, cât și pentru cadrele didactice, deschizându-le perspectiva afirmării artistice în calitate de promotori valoroși ai tradiției folclorice specifice zonei în plan național.” Constantin Irimia, consultant artistic la Centrul Cultural Bucovina, membru al juriului: „Mă bucur mult de organizarea acestui festival într-o vatră etnofolclorică bogată în tradiții, muzică, joc și straie populare, unde atât copiii, cât și profesorii se angajează în promovarea folclorului autentic. Pentru ediția viitoare, poate ar fi bine să ne gândim la un taraf care să înlăture pe cât posibil folosirea în concurs a CD-urilor.” Călin Brăteanu, șef CCPCT, membru al juriului: „Educarea copiilor și tinerilor din punct de vedere al păstrării valorilor tradiționale este o prioritate pentru Centrul pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale din cadrul Centrului Cultural Bucovina. În condițiile în care lumea satului contemporan nu mai prezintă un mediu potrivit pentru transmiterea patrimoniului imaterial, o șansă vine din partea instituțiilor de învățământ. Credem în dascăli și în puterea lor de a crea o atitudine și o deschidere pentru adoptarea folclorului ca disciplină în educația copiilor și tinerilor. La Câmpulung Moldovenesc și-au dat mâna reprezentanți ai instituțiilor statului, ai administrației și ai așezămintelor culturale, în dorința comună de a promova valorile autentice ale folclorului muzical, literar și coregrafic din județul Suceava. A fost un început bun, chiar dacă nu au participat foarte multe formații, nivelul artistic ne îndreptățește să sperăm că facem ceea ce trebuie și în scurt timp vom putea vorbi de un festival puternic, care să reflecte o realitate îmbucurătoare pentru iubitorii folclorului, aceea că există o educație folclorică în școlile din județul Suceava.” CARMEN VERONICA STEICIUC, consultant artistic CCPCT Centrul Cultural Bucovina

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

SUMARUL EDIȚIEI