„Săptămâna altfel” de învățământ, văzută din spatele „scenei”

Muncă, birocrație și cheltuieli în plus

> Cu toate acestea, multe cadre didactice consideră că „Școala altfel” reprezintă un câștig pentru elevi
Săptămâna numită „Școala altfel” înseamnă o noutate atât în viața de elev, cât și pentru cadrele didactice. Dar, după unele opinii, are și părțile ei discutabile, adică anumite inconveniente, fiind perfectibilă.
 

Unele cadre didactice spun că „Școala altfel” înseamnă multă muncă în întocmirea programelor și a orarelor, înseamnă birocrație și chiar cheltuieli în plus. „La fiecare activitate trebuie făcut proces-verbal cu semnătura tuturor elevilor, trebuie să faci poze în timpul orelor ca să dovedești că ai făcut activitățile respective. Tu, ca profesor, trebuie să-ți faci numărul de ore, trebuie să aduci obligatoriu elevii la școală, nu ai voie să le dai nicio «liberă», ceea ce mi se pare prea strict. Apoi, tot ce implică cheltuieli materiale, printre care cheltuielile cu hârtia, pentru bilete de intrare la muzee și excursii sunt suportate de cadre didactice și de părinți. Ar fi fost bine dacă MECT ar fi dat și fonduri pentru «Săptămâna altfel»”, ne-a spus un cadru didactic de la o școală din municipiul Suceava. Pentru această săptămână specială, programele de activități au fost făcute deja cunoscute de școli, în primele zile din martie. Potrivit unor surse, sunt destule unități școlare care vor face și cursuri obișnuite în săptămâna respectivă; dar, în general, în toate școlile au fost stabilite anumite activități extracurriculare și extrașcolare, așa cum spune Legea educației. „Eu vin în sprijinul acestei idei, dar aș pune «Săptămâna altfel» în altă perioada” Despre „Săptămâna altfel”, directoarea Colegiului Tehnic „Samuil Isopescul” Suceava, prof. Michaella Melinte, spune că este o inițiativă bună, care înseamnă însă multă muncă din partea echipei care realizează orarul. „Eu vin în sprijinul acestei idei, dar aș pune «Săptămâna altfel» în altă perioadă. În Germania, am văzut prima oară, în 2007, că această săptămâna este la începutul anului școlar și mi s-a părut foarte interesant. Elevii se cunosc între ei, profesorii își cunosc elevii. Fiecare clasă și-a planificat cel puțin o zi în vizită la agenții economici, unde elevii își fac practica, locul de practică devenind astfel prietenos pentru ei. În prima săptămână, elevii au avut timp să discute relaxați cu profesorii și să nu intre din vacanță direct în materii. Ei au avut timp o săptămână să-și cunoască profesorii, iar aceștia să-și cunoască elevii. De aceea eu aș pune acest program în prima săptămână de școală”, ne-a precizat directoarea. Fiind un colegiu cu peste 60% din elevi navetiști, printre activitățile propuse la „Samuil Isopescul” se numără cele prin care ei să-și cunoască orașul în care învață, precum vizite la muzee, apoi vizite la agenți economici, activități ecologice, vizionări de filme etc. „S-au propus teme care vin în sprijinul elevilor, în vederea îmbogățirii orizontului lor de cunoaștere” La Colegiul Național de Informatică „Spiru Haret” au fost gândite activități extracurriculare care să completeze cunoștințele elevilor pe discipline, dar și activități extrașcolare, ne-a spus directorul colegiului, prof. Virginel Iordache. „Școala rămâne tot școală, noi am făcut un orar special, am mers pe ideea să respectăm cât mai mult dorințele elevilor și am propus activități înrudite cu activitatea de bază desfășurată la ore, pe discipline. S-au propus teme care vin în sprijinul elevilor în vederea îmbogățirii orizontului lor de cunoaștere. La română, de exemplu, se vor viziona filme legate de romanele studiate, la educație fizică și sport vor fi competiții sportive. Vor fi activități extracurriculare îmbogățite, dar înrudite cu cele de bază, însă în săptămâna respectivă nu se evaluează și nu se predă. Vor fi și vizite la muzee, dar nu vom face excursii, ar fi însemnat o cheltuială în plus pentru părinți. Vor fi și activități de ecologizare în incinta colegiului”, ne-a declarat prof. Virginel Iordache. Directorul colegiului admite că organizarea „Săptămânii altfel” înseamnă și foarte multă birocrație: „E în general în învățământ o foarte mare birocrație, am transformat școala românească într-o arhivă, într-o fabrică de hârtie. Dar e o săptămână bine venită, pentru că elevii își îmbogățesc cunoștințele. Eu cred că va fi un câștig pentru elevi, iar în plus ei vor vedea că pot avea și un altfel de relație cu profesorii”, a conchis directorul CN „Spiru Haret”. Programul ”Școala altfel” debutează din anul școlar 2011 2012 și constă în derularea, la nivelul fiecărei unități de învățământ, în săptămâna 2-6 aprilie 2012, a unui orar special, format doar din activități cu caracter nonformal. Simultan se organizează fazele naționale ale olimpiadelor școlare. Potrivit Ministerului Educației, programul își propune implicarea, deopotrivă, a elevilor și a dascălilor, în activități nonformale, interesante, care să le valorizeze talentele, preocupările extrașcolare și competențele în domenii cât mai diverse și interesante.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: