În contracurent

Serviciile secrete năzuiesc către putere

Relațiile dintre Executiv și serviciile secrete dezvăluie natura unui regim politic: într-o democrație formală, serviciile funcționează conform legilor în vigoare, fiind constrânse să-și desfășoare activitatea informativă în cadre precise, sub supraveghere și control parlamentar.
 

Când nu există sau nu funcționează corect separația puterilor în stat, apar două tipuri de anomalii: serviciile fie uită că se află în slujba propriului popor, năzuiesc spre putere și de multe ori o obțin, uzând de diferite mijloace, fie cad la înțelegere cu vârfurile puterii politice, sprijinindu-se reciproc în vederea păstrării funcțiilor și a prerogativelor. Nimic original În România nu se întâmplă nimic original. Atât fosta securitate cât și DIE s-au pus în slujba marelui cârmaci, nici vorbă de controlul Marii Adunări Naționale, ci de jurământul cazon și supunerea ierarhică pe linie de partid. Deși astăzi se vorbește despre un monolit al Securității, în fapt, după cum o arată declarațiile din dosarele revoluției, se tolera existența a două curente, unul filosovietic, aflat în scădere, și altul filoromânesc, cu ușoare tendințe cică occidentalizante. Fără starea de noncombat a serviciilor, revoluția n-avea cum să reușească. După o perioadă de limpezire a apelor între 22 decembrie ’89 și 15 martie ’90, când cei mai buni „specialiști” s-au văzut liberi de jurământ, SRI și SIE au continuat relațiile cu puterea în aceiași termeni dinainte de ’89, iar în anii regimului Constantinescu au răspuns formal în fața Parlamentului, n-au avut derapaje constituționale semnificative, cu excepția ultimei mineriade, când agenți ai fostei securități și-au dat mâna cu unele cadre din noile servicii, poliție și jandarmerie, încercând o lovitură de stat de toată jena. Controlul serviciilor – o glumă În România ultimilor 12 ani, controlul parlamentar asupra serviciilor este o glumă bună. Nimeni nu crede că vreo comisie parlamentară își va fi făcut treaba cu seriozitate, de aceea numărul serviciilor secrete și al agenților, al culegătorilor de informații a crescut în progresie geometrică. Inclusiv bugetele alocate. Astfel că ne putem lăuda azi cu cel mai mare număr de agenți pe cap de locuitor – în vreme de pace, fără amenințări teroriste, în afara celor de operetă gen Hayssam. În lumea democrațiilor incerte și informale, acolo unde respectarea legilor de către fruntașii politici este aleatorie, se apelează la guvernarea cu ajutorul serviciilor, mai ales la vreme de criză economică și de legitimitate. Ca în Rusia lui Boris Elțîn, în Egiptul lui Hosni Mubarak etc. și, cu voia dvs., în România. Nu ni s-a spus ce motive l-au determinat pe dl Băsescu să o facă. Cum se va exercita puterea? Sunt trei curiozități: 1. se va renunța parțial la cadrul democratic, iar serviciile militarizate vor conduce sectoarele și instituțiile de stat după precepte cazone? 2. se păstrează aparent cadrul democratic, dar guvernarea ia deciziile în funcție de datele culese de ofițerii de informații? 3. în ce măsură vor conta instituțiile? Să nu-și închipuie cineva că a fost dislocat în fruntea Executivului doar directorul SIE, iar foștii subordonați se vor supune mintenaș unei noi comenzi. Nu cred că s-a întâmplat vreodată. La fel cum nu e exclusă varianta presei: alături de înalții demnitari și funcționari guvernamentali se aflau deja destui ofițeri acoperiți, ca și în mass-media, ceea ce probabil nu vom afla decât post mortem. De aceea sunt atâtea suspiciuni în spațiul public românesc. Democrația degeaba În mare, strategiile și tehnicile celor trei tipuri coincid: guvernarea imperativă, amenințarea, înfricoșarea continuă a populației cu diverse pericole imaginate sau chiar reale, manipularea directă și prin interpuși, simularea-disimularea diverselor evenimente și evoluții, jocuri de imagine și o nouă dosariadă. De aceea era nevoie de ministeriabili anonimi, novice, eventual compromiși. Ca totuși PDL să aibă oarece control asupra situației, foștii miniștri și-au desemnat interpuși de încredere, de aici ideea de clone, în speranța că, după câștigarea viitoarelor alegeri, își vor relua jucăriile cum și de unde le-au lăsat. Așadar, ca și în alte părți, e posibil să asistăm la o devălmășie: serviciile să uzurpe pas cu pas puterea, nu se știe în ce perspectivă, iar Executivul fie să guverneze cu ajutorul lor, fie să recite poezii în direct la TV.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: