Podul de la Verești a fost reparat

Întreținerea lui nu este mai puțin importantă

Zi liniștită de sfârșit de noiembrie. Soarele își aruncă razele liniștite și calde pentru această vreme pe luciul de apă al râului Suceava. Muncitorii de la SC Civica Grup SA Suceava, în frunte cu maiștrii Traian Tenescu și Arhip Mărginean finalizau lucrările de hidroizolație la podul ce leagă Udeștii de Verești, având în vedere promisiunea constructorului ca acest obiectiv să fie predat pe 1 decembrie 2011, cu două luni înainte de termen.
 

Podul ce leagă aceste localități, în lungime de 200 m, a fost distrus parțial de inundațiile din vara anului 2010. Fiind din partea locului, născut în comuna Udești și cunoscând bine zona, l-am rugat pe inginerul Mihai Gavriliu să mă însoțească la podul de la Verești, pentru a vedea împreună, la fața locului, modul în care s-a reparat acesta. Menționez faptul că inginerul Mihai Gavriliu este specialist în construcția de poduri și a introdus pentru prima dată în județul Suceava betonul armat precomprimat la structura de rezistență a podurilor. Are la activ peste 30 de poduri, printre care și cel în lungime de 303 m peste râul Moldova, ce leagă satul Baia de Bogata. Acesta a depășit 30 de ani de la darea în folosință și se află în stare bună de funcționare. După o privire de ansamblu asupra lucrărilor executate de către S.C. Civica Grup S.A. Suceava, apreciate ca bune și de calitate, am stat de vorbă cu șeful punctului de lucru maistrul Traian Tenescu, care a prezentat fazele cu lucrări executate începând cu luna mai 2010. Mai întâi a fost deviat cursul râului Suceava, ca să se poată lucra. În baza expertizei tehnice și a proiectului s-a trecut la refacerea și consolidarea pilei nr. 6 dinspre Verești în întregime, fundația ajungând la o adâncime de 15 m. S-au consolidat pilele nr. 1, 2, 3, 4 și 5, mergând cu fundațiile până la 12,8 metri adâncime. Acestea s-au executat cu un utilaj special, închiriat de la o firmă din Italia. După aceea s-au refăcut culeea afectată dinspre Verești și grinzile căzute. ,,Am văzut lucrările executate la infrastructură, respectiv fundații, pile și apărări de maluri, la culeea dinspre Verești. Am observat că apele Sucevei se scurg între pila a doua și a treia. Am înțeles că SC Civica Grup SA, constructorul, execută în continuare regularizarea râului Suceava în a-monte de pod, pe o distanță de 300-400 m, lucrări prevăzute în proiectul de execuție. În aval, ar fi necesar, la circa 50 m, un prag de fund pentru liniștirea apelor încât să nu se mai producă eroziuni, deoarece albia râului se adâncește an de an din cauza exploatării pietrișului, atât în aval, cât și în amonte de pod. Același constructor este cel ce a salvat podul de la Ițcani prin construirea cunoscutului prag de fund la 25 m de pod. Cauzele care au dus la distrugerea acestui pod sunt valabile și pentru podul de la Roșcani, ca și pentru cel de pe râul Suceava ce leagă Dărmăneștiul de Costâna. De aceea se impune cu necesitate ca la toate podurile care traversează râurile Suceava, Moldova, Siret să se realizeze praguri de fund pentru liniștirea apelor, asigurând astfel prelungirea vieții podurilor”, a spus inginerul Mihai Gavriliu. Există din păcate în mentalitatea unor edili locali ideea că odată cu recepția și darea în folosință a unor obiective de investiții, în speță podurile, să nu se mai ocupe de întreținerea acestora. În această situație se încadrează și cei din consiliile locale Udești și Verești, care, de la consolidarea podului din 1984, n-au mai făcut niciun demers de solicitări de fonduri pentru întreținere, lăsând responsabilitatea numai în grija Consiliului Județean Suceava, care îl are în administrare, cu toate că podul se află în zona lor de activitate. O responsabilitate mare revine și celor care exploatează balast din albia râului Suceava, care ar trebui să contribuie cu o cotă parte din veniturile realizate de balastiere pentru lucrările de întreținere a podurilor. Este îndeobște cunoscut că multe dintre podurile construite cu ani în urmă au fost distruse de viituri din cauză că nu s-au făcut lucrări de întreținere, diguri de protecție, consolidări de maluri și regularizări în amonte și aval de poduri. O dată cu redarea în funcțiune a podului de pe râul Suceava de la Verești, circulația de pe DJ 208 B a fost reluată, spre satisfacția locuitorilor din aceste zone. Ar fi o mare oportunitate de a putea circula pentru locuitorii din zonele Fălticeni și Neamț, dacă DJ 208 B Siminicea – Dumbrăveni – Verești – Udești punct terminus, va putea fi prelungit și modernizat până la intersecția cu DJ 208C Fălticeni –Pleșești – Valea Godului – Liteni (așa-zisul Drum al lui Cuza), prin transformarea drumului comunal Udești – Merești – Pleșești în drum județean. Aceasta presupune o hotărâre de guvern cu o nouă clasificare a drumurilor. Este posibil acest lucru numai dacă organele județene vor fi receptive la doleanțele locuitorilor din aceste zone. Cel mai bun traseu de drum modernizat ar fi Udești – Poiana Silioană – Mănăstioara – Merești – Pleșești, în lungime de 9 km, până la intersecția cu DJ 208 C. Prin construirea acestui traseu de drum s-ar scurta distanțele spre Aeroportul Suceava, Botoșani, Dorohoi, Republica Moldova cu cel puțin 15 km. S-ar descongestiona aglomerația de pe DE 85, s-ar face economii la carburanți, lubrifianți, piese de schimb, cauciucuri, ar lua și mai mare amploare Piața de la Verești (cea mai mare din Moldova), turismul și multe altele. În final s-ar dezvolta din punct de vedere economic, administrativ și social aceste zone mai puțin dezvoltate. În situația reîmpărțirii administrativ-teritoriale a țării, Suceava devenind capitală de județ, cuprinzând județele Neamț și Botoșani, distanțele s-ar putea scurta de la Piatra Neamț, Fălticeni prin construirea și modernizarea traseelor de drum arătate mai sus spre Botoșani, Dorohoi, Republica Moldova și Aeroportul Salcea. Supun atenției organelor județene, a președintelui Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Flutur, aceste propuneri făcute de locuitori pentru aceste trasee de drum ce se doresc modernizate. Unii locuitori cu care am stat de vorbă din comunele Verești, Udești, satele Merești, Pleșești, Hreasca, Bosanci, m-au rugat să transmit mulțumirile firești organelor județene Suceava, președintelui Gheorghe Flutur, pentru că, în perioadă de criză, a găsit fonduri de la buget și le-a alocat pentru repararea podului de la Verești, distrus de inundațiile din vara lui 2010. Ec. CONSTANTIN MORARU, Pensionar

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: