În contracurent

De ce nu-i reușesc proiectele…

Ceea ce nu înțelege PDL și nici nu concepe dl Băsescu e că niciun proiect național nu poate surveni peste noapte, nici la termene promițătoare de câștiguri electorale rapide.
 

Având o experiență politică de două decenii, ar fi trebuit să știe că reforma constituțională sau regionalizarea teritorială nu se fac cât ai bate din palme, căci e nevoie de realizarea unor studii fundamentate, de majorități critice și de coeziune socială. Dar inițiative politice forțoase precum mai sus, plus modernizarea educației, a altor sectoare vitale ale societății românești ca sănătatea, asistența socială, administrația, sunt semne ale aroganței, ale abuzului de putere, caracterizând mai toată epoca postdecembristă. De cele mai multe ori, nici nu s-a încercat obținerea acordului popular, impunându-se adesea prerogative fără legătură cu democrația și statul de drept. Egoism și război politic Deși unele inițiative au fost lăudabile în sinea lor, procedurile de punere în operă au scos la iveală constanta egoist-belicoasă a politicii românești, superficialitatea, incompetența: de fiecare dată legile majore au avut ca scop consolidarea puterii celor aflați momentan la guvernare, destructurarea Opoziției și tulburarea gravă a mecanismelor unei societăți în plină transformare. Nu i-a oprit nimeni după revoluție să facă o Constituție valabilă pentru totdeauna, asemeni celei nord-americane din 1787, pusă la punct atât de bine de către Părinții Fondatori, încât funcționează de atunci fără întreruperi și modificări, un model al tuturor democrațiilor din lume. Interesul de partid poartă fesul Ei bine, interese de partid și personale au imprimat legii noastre fundamentale anumite lecțiuni care azi deranjează: nu s-au avut în vedere doar patria și poporul, ci viitorul politic al unor inși bolnavi de putere. Cu toate că atunci au contribuit mai toți specialiștii noștri în drept, alături de expertiza constituțională a UE și modelele occi-dentale verificate în timp, nu s-au căutat formule care să ridice patria, nu s-a dorit emanciparea românilor, ci eternizarea în funcții. Unde era acum România dacă s-ar fi revenit la Constituția din 1923? Azi însă fenomenul capătă conotații de-a dreptul periculoase: nu se intenționează nici cooptarea celor mai buni specialiști, nici a societății civile, ci doar a celor de o anumită coloratură politică, a sinecuriștilor, a lingușitorilor și a aplaudacilor, ceea ce va face ca viața unei asemenea legi să fie și mai scurtă, iar valoarea, nulă. O lucrare așa de importantă nu trebuie să fie a lui Băsescu, nici a PDL, ci a poporului român în vecii vecilor. Oare de ce nu se înțelege? Cine binemerită de la națiune Dacă o personalitate sau o formațiune politică vrea să binemerite de la națiune, nu trebuie neapărat să-și lase numele pe creații politicianiste efemere, ci e nevoie de efort și sacrificiu pentru a-și scoate țara din înapoiere. E nevoie de coeziunea națională în jurul unor astfel de proiecte. Din păcate, foarte greu de obținut. Când de 7 ani dezbini tot ce se poate dezbina ca să supraviețuiești politic… De asemenea, nu sunt de bun augur graba cu care se vrea regionalizarea, renunțarea la județele tradiționale, unele foste „țări” sau banate în zorii feudalismului, ca Țara Vrancei, a lui Dobrotici, Banatul Craiovei ori al Severinului, când orice proiect de dezvoltare economică, socială, de ce nu, turistică, n-are cum să ocolească vechile toponime, purtătoare de faimă și rezonanță istorică. Regionalizarea nu are a face cu politica, ci cu științele administrației și tradiția, ceea ce lipsește proiectul de valoare, el devenind caduc odată cu pierderea puterii. Politica ne ține prizonieri E greu de crezut că vreo putere politică va fi în stare să curețe sistemul legislației actuale de lestul politicianist generator de corupție, căci până la urmă hoția e cuprinsă implicit în articole de lege. E atât de bine camuflată, încât numai casele de avocatură ale politicienilor care le-au făcut o cunosc. De aceea și sunt cele mai profitabile. La o analiză fie și superficială a spațiului public românesc, se poate observa că proiectele de mai sus au beneficiat de studiile unor personalități prestigioase și totuși principiile și punctele de vedere expuse cu argumente serioase nu intră în vizorul actualilor legislatori și diriguitori. În schimb, orice aduce un cât de mic câștig electoral este luat imediat în calcul.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: