2011 – Anul reclamațiilor împotriva E.ON

> La CJPC, 70% din plângerile sucevenilor fac referire la serviciile oferite de diferite firme > Nemulțumirile la adresa compania E.ON, gaz și energie electrică, tind să le egaleze pe cele împotriva firmelor ce pun termopane > 94 de suceveni au reclamat anul acesta calculul eronat al facturilor, refuzul de a fi despăgubiți pentru defectarea unor aparate electrocasnice ca urmare a unor mari fluctuații de tensiune, lipsa furnizării energiei electrice etc.
 

Nemulțumirile la adresa serviciilor pe care le-au primit de la diverși furnizori au fost și anul acesta lidere în topul reclamațiilor sucevenilor a-dresate Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor. Vremea reclamațiilor la ouă stricate și parizer “înverzit” a trecut de mult. Nu mai puțin de 70% din cele peste 1030 de reclamații depuse până în prezent la CJPC reprezintă reproșuri la adresa firmelor ce montează tâmplărie termopan, a companiei E.ON (fie că este vorba de sectorul furnizor de gaz metan, fie cel furnizor de energie electrică), la adresa serviciilor financiare ale băncilor sau instituțiilor nebancare (IFN), ale societăților de cablu, telefonie fixă sau mobilă, internet. În ordine descrescătoare au urmat în anul 2011 plângerile referitoare la efectuarea unor lucrări de construcții, în special anvelopare de blocuri, service auto, alimentație publică și cazare turistică, spălătorie auto, curățătorie chimică etc. Ce reclamă sucevenii? În mare, lucrul de mântuială al firmelor, ignorarea unor prevederi din contract, facturi calculate după ureche. SC „Iuventus” și SC „Edy Mar”, închise de CJPC, după ce au luat bani de la clienți pe lucrări neefectuate Geamurile termopan sunt o binecuvântare pentru confortul din apartamente al sucevenilor. Mai întâi un lux, în urmă cu circa 15 ani, când au apărut pe piața suceveană, apoi o necesitate relativ accesibilă, mii de proprietari înscriindu-se pe listele firmelor ce montează tâmplărie termopan, ce au început să nu mai prididească de atât de multă treabă. Cu cât mai mulți clienți însă, cu atât mai multă superficialitate în execuția lucrărilor. Și pentru că geamurile termopan nu sunt nici acum ieftine, sucevenii s-au văzut în situația de a fi dat mii de lei pe produse și servicii proaste. 113 reclamații de acest gen au fost depuse la CJPC din ianuarie 2011. Societăți ca SC „Iuventus” sau SC „Aufbau” au apărut cel mai des în reclamațiile depuse de suceveni la CJPC, în urma verificărilor acestea fiind sancționate în mod repetat. Motivul: neefectuarea serviciilor angajate prin contract în situația în care au încasat avansuri sau contravaloarea lucrărilor de executat. Până în iunie 2011 “Iuventus” era deja o firmă “de-a casei” la Protecția Consumatorilor, astfel că, pe 22 iunie, instituția a suspendat activitatea firmei până când aceasta își va fi reglat conturile cu persoanele ce plătiseră serviciile dar nu beneficiaseră de ele. Trei luni a durat până când SC „Iuventus” SRL a făcut dovada că a efectuat lucrările restante sau că a plătit păgubiților contravaloarea celor neefectuate, putând astfel să-și reia activitatea. Protecția Consumatorilor Suceava a fost obligată să “pună lacătul” și pe SC „Edy Mar” SRL, societate specializată în anveloparea blocurilor. Ca și în cazul de mai sus, societatea încasase bani în avans de la mai mulți suceveni, dar “uitase” să mai și execute lucrările. Sancțiunea de 70.000 de lei aplicată de CJPC li s-a părut patronilor firmei o glumă bună, mai ales că era însoțită și de recomandarea remedierii situației conflictuale cu vreo 12 suceveni care s-au plâns că au fost “țepuiți”. SC „Edy Mar” nu a remediat însă nimic în termenul dat, iar Protecția Consumatorilor a procedat la închiderea societății. E.ON, reclamat aproape la fel de des ca firmele ce montează termopane Compania E.ON, cea care dă gaz, dar și cea care dă lumină în casele sucevenilor, este prea mare ca să fie închisă. Mai mult, contractele în baza cărora se furnizează servicii populației sunt “beton”, șefii companiei sunt prea departe de Suceava și nemți pe deasupra, iar relațiile cu clienții – optimizate într-o manieră prea modernă pentru mare parte din populație. Anul 2011 a fost anul reclamațiilor la adresa E.ON, care, ca număr, încep să le egaleze pe cele împotriva firmelor ce montează termopane. Amândouă sectoarele companiei “gaz” și “energie electrică” păstrează însă, din plin, aroganța discreționară a furnizorului ce deține mono-polul asupra distribuției de gaz metan și energie electrică. Din ianuarie până în prezent, Comisariatul pentru Protecția Consumatorilor a înregistrat un număr de 94 de reclamații, din care cercetate au fost deja 85. În acestea era vorba de calculul eronat al facturii, refuzul de a fi despăgubiți pentru defectarea unor aparate electrocasnice urmare a unor mari fluctuații de tensiune, lipsa furnizării energiei electrice, fluctuații de tensiune, tensiune scăzută. În mai mult de jumătate din sesizările verificate de comisarii CJPC, sucevenii au avut dreptate și E.ON a trebuit să pună lucrurile în ordinea firească. Nu deținem date dacă, până în prezent, s-au și produs reparațiile. Cert este că situația în sine aduce mai degrabă cu arhicunoscuta vorbă românească “câinii latră caravana trece”, pentru că peste o lună sau peste alte trei situațiile se repetă. Plicurile cu facturile purtând sigla “E.ON” rămân un “Bau-bau”, uneori din cauza sumelor de plată, dar mereu de neînțeles datorită termenilor folosiți. “Rezervarea întâi”, “rezervarea a doua”, “energie activă”, “acciza ne-comercială”, “contribuții cogenerare”, rubrici înscrise pe facturi ce fac imposibilă descifrarea costurilor pentru marea masă a consumatorilor. Astfel, mii de oameni ce ar putea avea vreo nemulțumire renunță să mai caute lămuriri pentru că n-au cu cine vorbi în mod direct. Sucevenii care nu sunt familiarizați cu mijloacele moderne de comunicare, sunt obligați să renunțe din start la a mai face vreo sesizare. Reclamațiile on-line, ușor de aplicat pe internet, le fac de regulă doar consumatorii tineri, învățați cu “butonatul” la calculator. Bunica sau bu-nicul, caută în zadar un ghișeu de “reclamații” în sediul E.ON local. La “call-center”, varianta telefonică de cules păsurile consumatorilor, gratuită, răspunde descurajator un roboțel sau sună timp îndelungat ocupat. La final, tot nedumerit, cu convingerea că undeva, în spatele facturilor în “limbi străine”, E.ON-ul i-a luat mai mulți bani decât trebuie, plătește cât scrie în ultimul rând, cu cifre îngroșate. Unii nu se lasă Una din gafele “groase” ale E.ON Energie Electrică a fost pe larg relatată într-un număr al ziarului “Crai nou” din primăvară. Pentru un sediu de două camere goale, în care nu exista aproape deloc activitate, Colegiul Medicilor Dentiști a fost facturat de furnizorul de energie electrică pentru perioada 26 ianuarie – 17 martie 2011, cu imensa sumă de 5200 de lei. Factura, într-adevăr “de infarct”, reprezenta chipurile contravaloarea unui consum de 9300 kWh, cam cât consumă, într-o lună de producție intensă, un gater. “Mi s-a tăiat aerul când am primit factura. Am sunat imediat la Târgu Mureș, la sediul central al E.ON Energie, iar doamna de acolo m-a întrebat nonșalant: «Vi se pare așa mult?», declara la momentul redactării materialului contabila CMD. CMD a refuzat plata facturii astronomice și ireale, nu s-a lăsat intimidat, a depus reclamație și a așteptat efectele. După o vreme, lucrătorii E.ON suceveni au venit la sediul cu pricina, au citit contorul, s-au refăcut calculele și Colegiul a plătit consumul real, în valoare de… circa 50 de lei.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: