Forța profesorului de română

Încă o zi splendidă! Asta parcă pentru a-i cinsti și pe profesorii de umanioare (vorba maestrului Dumi), care urmau să se întâlnească într-o consfătuire tradițională anuală.
 

De la Ulma la Suceava, din toată Depresiunea Rădăuților și din Valea Sucevei, toți profesorii de limba și literatura română s-au îndreptat spre Rădăuți, casa municipală de cultură fiind locul lor de întâlnire. Cerul senin și soarele strălucitor, dar potolit, dădeau impresia unei zile de vară. Doar covorul de frunze, care foșnea sub pașii trecătorilor, când străbăteau parcul din centrul orașului, ne spunea c-a venit toamna. Așa zile de toamnă mai zic și eu! Lipsește doar ploaia care, după părerea mea, nu va întârzia mult. Fix la ora 10, conform convocării, lucrările consfătuirii au început. Dacă vă spun că acestea erau conduse de doamnele insp. Rita Cîntiuc și Eleonora Bulboacă, atunci vă dați seama că nu era loc de întârziere. După un emoționant cuvânt de bun venit, de urări de sănătate și de succese în noul an școlar, rostit de doamnele inspector, a vorbit doamna conf. univ. dr. Sabina Fânaru de la Universitatea “Ștefan cel Mare” din Suceava. Distinsa universitară, acum și președintă a Filialei Suceava a Societății de Științe Filologice, a îndemnat toți profesorii să se înscrie în această societate, să se axeze pe cercetare și perfecționare, studiile făcute putându-se publica în cele două organe de presă ale societății. Cu ajutorul videoproiectorului s-a prezentat analiza activităților desfășurate în anul școlar trecut. Ceea ce era prezentat pe ecran a fost comentat de cele două doamne inspector, așa că activitatea n-a fost plictisitoare. Din analiza prezentată s-au desprins câteva puncte slabe ale învățământului sucevean la această disciplină, și anume: > nu este în toate școlile un climat propice învățării; > lipsește abordarea unitară a predării materiei; > există un număr însemnat de profesori care nu respectă în totalitate programa școlară; > se practică, în continuare, evaluarea holistică a candidaților la examene în detrimentul raportării la instrumentele științifice; > este încă destul formalism în evaluările de toate categoriile. S-a arătat că se impun de urgență: > un nou stagiu de formare a evaluatorilor; > planificarea și desfășurarea inspecțiilor tematice în școlile cu rezultate slabe și mediocre; > conștientizarea responsabilității profesionale pentru toate cadrele didactice; > revigorarea activității din cadrul organismelor metodice de orice fel; > susținerea valorilor locale alături de cele naționale. În anul școlar trecut au fost făcute 309 inspecții: RODIȘ – frontale (12), tematice (21), speciale (71) și curente (197). Concluziile au fost prezentate și discutate în colectivele didactice inspectate, când s-au propus și măsuri pentru remedierea situației. Elevii ciclului gimnazial s-au înscris cu rezultate notabile la testările naționale: 9218 elevi s-au înscris pentru susținerea probelor scrise și s-au prezentat 9082. Din păcate, 780 elevi au obținut medii sub 5. Pe categorii de medii, rezultatele au fost aproximativ la nivelul anului precedent. Îmbucurător este faptul că-n palierele 9-8,99 și 9-9,99 s-au obținut cu 5, respectiv cu 6 medii mai multe ca în anul precedent. Regretabil este și faptul că, la recorectarea lucrărilor contestate, s-au înregistrat diferențe nedorite, mai ales în minus. Este absolut necesar ca la evaluare să se dea dovadă de mai multă atenție și obiectivitate! La probele scrise la licee s-au obținut aproximativ aceleași rezultate ca în anul trecut. Sub media națională s-au situat elevii din 8 licee, iar 11 – cu medii peste media națională. La liceu au fost înregistrate 1144 de contestații, lucrările fiind recorectate la Iași. Din păcate, s-au semnalat și aici mari diferențe, în plus și în minus. În comisii au fost cooptate și cadre didactice care predau la gimnaziu, acestea fiind foarte corecte. Dar și la aceste probe s-a constatat, regretabil, mecanicismul unor profesori. La bacalaureat au fost înscriși 9875 absolvenți de liceu, au promovat probele 8291 și au fost declarați nereușiți 1649. Din cei înscriși nu s-au prezentat 392 de candidați, iar 10 au fost eliminați de la probele scrise. Procentul de promovare a fost de 87,43, considerat un procentaj bun de către conducerea IȘJ Suceava. La toate olimpiadele școlare, inclusiv la cele internaționale, elevii suceveni s-au prezentat merituos. Acest lucru a fost posibil și datorită profesorilor de specialitate, care-au lucrat cu mult simț de răspundere cu elevii olimpici. Rând pe rând, în fața asistenței s-au prezentat responsabilii cercurilor pedagogice care, în mod succint, au prezentat bilanțul activității de-un an de zile. Din prezentările făcute am reținut: > tematica acestor cercuri a fost foarte generoasă, iar activitățile desfășurate au fost foarte interesante; > preocuparea pentru o planificare a materiei în concordanță cu prevederile programei școlare; > evaluarea corectă a cunoștințelor elevilor; > întocmirea corectă a cunoștințelor; > lucrul pe ateliere este foarte agreat de profesori; > activitatea de instruire a fost un adevărat act de creație. Din păcate, absenteismul profesorilor la activitățile unor cercuri este destul de ridicat, unii uitând de această activitate importantă. S-a desprins ideea că un cerc pedagogic este un spațiu de formare/ perfecționare a cadrelor didactice. Și, pentru a păstra un ritm crescendo al activității, doamnele inspector au prezentat, pe rând, „Foaia de parcurs” pentru anul școlar 2011-2012, la ciclul gimnazial și cel liceal. În cadrul acestei „foi de parcurs” s-au prezentat strategii și țintele propuse pentru a fi atinse. S-au prezentat recomandări pentru evaluarea inițială a elevilor. În finalul activității s-au prezentat și elementele de noutate pentru acest an școlar, și anume: > noua structură a anului școlar; > zilele libere; > susținerea tezelor; > organizarea evaluării naționale; > desfășurarea admiterii în licee; > organizarea examenului de bacalaureat. S-a prezentat și structura portofoliului pentru cadrele didactice, precum și publicațiile de specialitate care vor apărea în perioada următoare. Și, cum au bunul obicei, doamnele inspector au încheiat consfătuirea într-un climat optimist, adresând asistenței cuvinte alese, izvorâte din inimă, de îmbărbătare pentru cadrele didactice. „Să vă bucurați de-o nouă tinerețe. Vă dorim sănătate, pace și seninătate sufletească. Le spunem un bun venit colegilor veniți de pe băncile facultăților și-i îndemnăm să rămână în rândul nostru până la pensie. Iar celor care pleacă din sistem, la pensie, le dorim sănătate multă și să nu uite învățământul.” (Rita Cîntiuc) „Noul an școlar începe sub niște elemente de noutate, de schimbări și ține de noi să facem din școală spațiul schimbării, spre a ne dobândi demnitatea națională.” (Eleonora Bulboacă) Prof. GH. DOLINSKI

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: