Testarea inițială, moft sau necesitate ?

Toate școlile se află în febra pregătirii testării inițiale, care se va desfășura săptămâna viitoare, după două săptămâni de recapitulare a materiei, ceea ce presupune, la prima vedere, un volum mare de lucru pentru profesori și cheltuieli în plus pentru zecile de mii de coli de hârtie pe care sunt multiplicate testele. Testarea inițială mai cu tam-tam de anul acesta mai înseamnă emoții pentru părinți, care sunt sceptici că ar fi chiar atât de necesară, și pentru elevi – stresați că într-o săptămână trebuie să dea toate testele. Ei vor fi evaluați la toate disciplinele, iar rezultatele nu vor fi trecute în catalog, ci numai anunțate părinților. Totodată, rezultatul obținut de fiecare elev va fi înregistrat și în foaia de parcurs, o noțiune/realitate relativ nouă în viața elevului.
 

Vasile Monacu

„Eu zic că testările inițiale vor fi foarte utile, fiindcă vom ști exact de unde am plecat, ce avem și unde suntem. Este o măsurătoare a nivelului cunoștințelor pe care-l au copiii”, ne-a declarat ieri inspector general-adjunct de la IȘJ Suceava, prof. Vasile Monacu. Cât despre cheltuielile cu hârtia, dl Monacu spune că „e vorba de dat o lucrare de control care se dădea și înainte și nu sunt necesare cheltuieli suplimentare, nici eforturi deosebite, doar dacă unii doresc să le facă la tipografie”. Concluzionând, dl Monacu este de părere că „e o chestiune care n-ar trebui să stânjenească lucrurile din mersul lor normal”. „I-am văzut pe cei mici îngrijorați și preocupați” Părintele unui elev de gimnaziu ne-a spus că „e greu după o pauză așa mare cum e vacanța de vară să dea atâtea teste și nici nu cred că sunt concludente, îi înnebunește de cap pe copii”. În fiecare an în școli aveau loc testări inițiale, numai că testele nu erau realizate după un model dat de minister, iar acum sunt vizate disciplinele implicate în examenele naționale. Directoarea Școlii cu Clasele I-VIII Nr. 8 Suceava, prof. Carmen Sima, ne-a precizat că pregătirea testelor se află în faza finală, la fel și un grafic după care vor avea loc testările, pentru a nu obosi copiii. „Am început să facem și grafice pentru programarea elevilor, ca să nu-i aglomerăm, să aibă 2, cel mult 3 teste pe zi. Având graficul pe materii și clase, putem vedea să nu fie mai multe teste deodată, ca să nu-i obosim”. Directoarea spune că aceste testări nu sunt o noutate la școala respectivă, însă discuțiile individuale cu părinții vor lua destul timp. „Ne vor lua timp discuțiile individuale cu părinții și elevii, aceasta înseamnă un volum foarte mare de timp. S-a mai pus problema costurilor, încercăm să le acoperim. Sunt niște costuri cu hârtia, fiecare test are măcar 3 pagini. Avem însă o teamă la clasele mici de gimnaziu, a V-a și a VI-a, că nu vor putea să facă față unui număr mare de cerințe în 45 de minute, i-am văzut pe cei mici îngrijorați și preocupați”. Testele vor avea loc la toate clasele, inclusiv la clasa I, iar în afară de testarea la matematică și română copiii care au intrat în școală anul acesta trebuie evaluați de către învățători și în ce privește dezvoltarea socio-emoțională, pe baza unor standarde și indicatori. Această din urmă evaluare are loc însă la sfârșitul primului semestru, dar și așa, credem noi, este dificil pentru un învățător să observe, ca un psiholog, de pildă cum „își ajustează copilul manifestările emoționale”, cum „evaluează consecințele propriilor acțiuni” sau cum „operează alegeri din mai multe posibilități”, după modelul de test pregătit de minister. „Un învățător nu poate să cunoască copilul atât de bine cum prevede grila” Maria Huțanu este învățătoare la clasa I, la Școala Nr. 3 Rădăuți, cu o experiență de 25 de ani la catedră. Referitor la evaluarea dezvoltării emoționale a elevilor de-a I-a este de părere că e destul dificil de realizat numai după un semestru de școală: „Un învățător nu are competența necesară, nu poate să cunoască copilul atât de bine cum prevede grila, mai ales după un semestru. Apoi elementele din teste nu sunt clare, ce au prevăzut ei în grile e din pix, nu sunt relevante, sunt fără conținut și nu știu dacă și la clasa a IV-a putem face aprecierile respective. Eu personal mă descurc, dar nu ai timp suficient să cunoști copilul, dacă vrei să fii obiectiv și să fie real. Eu pot să completez o hârtie și s-o atașez la dosar, dar nu pot s-o arăt părinților. Eu chiar le-am spus părinților să nu se aștepte la sfârșitul semestrului, poate la sfârșitul clasei I, fiindcă eu sunt responsabilă de ceea ce le spun părinților. Voi completa hârtiile, dar o concluzie finală va fi la sfârșitul clasei I”. Despre testele pentru clasa a III-a, învățătoarea Cristina Abălașei de la Școala Moara spune că la română nu sunt grele, dar nu sunt atrăgătoare: „Pentru noi testarea inițială nu e o noutate, am dat testări inițiale și în alți ani, nu știu de ce se face atâta tam-tam. Dar eu aș fi ales mai cu grijă textele la română; nu sunt dificile, ca structură testele nu sunt grele, dar textele nu sunt atrăgătoare pentru copii”. Cât despre evaluarea comportamentului elevilor de clasa I, ea a precizat: „La clasa I însă mi se pare dificil să urmărești toți elevii, să observi cu mare acuratețe toate acele elemente prevăzute în test. În mediul rural copiii nu prea frecventează grădinița și ar fi imposibil de aplicat un astfel de test unui copil de la țară, doar după 2 luni de grădiniță. Grila e dificilă și e multă muncă, dar noi putem îmbunătăți aceste texte”. „Este un volum mare de muncă pentru profesori…” Deși printre elevii de liceu e agitație că vor da mai multe teste într-o singură zi, directorul Colegiului de Informatică „Spiru Haret”, prof. Virginel Iordache, ne-a spus că la Informatică nu se va întâmpla așa: „Elevii nu vor da mai multe teste într-o zi, noi am prelungit cu o zi sau două perioada testelor și vor da câte două teste în fiecare zi, ca să nu fie suprasolicitați Am fixat testele în așa fel încât să se respecte curba lui Gauss, în prima zi să fie la o disciplină care comportă un volum de cunoștințe mai mare, în a doua la discipline cu noțiuni introductive, pentru că sunt discipline pe care le învață pentru prima dată. De exemplu la logică și argumentare, profesorii au făcut 3 ore în cele două săptămâni, iar testele cuprind elementele învățate în cele 3 ore. Am făcut ședință cu șefii de catedră, fiecare profesor a conceput teste la fiecare clasă și se va trage la sorți testul respectiv, dar se respectă modelul emis de minister”. Dl Iordache spune că realizarea testării inițiale înseamnă un volum mare de muncă pentru cadrele didactice, responsabilități în plus pentru directori și cheltuieli în plus: „Este un volum mare de muncă pentru profesori, dar pentru conducerea școli-lor este și mai mare, plus cheltuielile. Noi avem 700 de elevi care dau teste la 11 discipline, vă dați seama ce cheltuială, care se suportă din bugetul școlii. Și așa profesorii sunt plătiți cum sunt plătiți, valoarea salariilor lor a scăzut cu o pătrime, iar volumul de muncă s-a mărit. Nu e normal ca un profesor care corectează 150 de lucrări s-o facă în timpul lui liber”. Pe de altă parte, directorul Colegiului de Informatică este de părere că testele inițiale sunt utile: „Dacă lucrurile sunt serioase, testarea inițială are o valoare deosebită în fața părinților și pentru că oferă informații profesorilor despre nivelul elevilor”. La sfârșitul anului, elevii vor susține un test similar celui din septembrie, iar rezultatele vor fi trecute în aceeași fișă de parcurs și vor fi comparate cu cele de la prima evaluare. Tot în foaia de parcurs vor fi înregistrate absențele.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: