Prima zi de școală, cu bune și rele, în cele 13 școli din Dolhasca

Pentru peste 2000 de elevi din orașul Dolhasca a fost ieri prima zi de an școlar, în condiții bune sau mai puțin bune, în funcție de șansa proiectelor de investiții de a prinde viață. Dar și așa, prima zi de școală a fost însorită pentru toți copiii, și pentru cei 275 de elevi, plus 70 de preșcolari de la Gulia, care au intrat în aceeași clădire încă nereabilitată, doar igienizată, în clase neschimbate; și pentru cei 1200 de elevi ai Grupului Școlar „Oltea Doamna”, care au din acest an o sală de sport modernă, cum nu mai este decât una, la Suceava. La Dolhasca sunt 4 școli cu personalitate juridică: Grupul Școlar, școlile din Gulia, Budeni și Probota, restul până la 13 unități fiind structuri. Toate au însă probleme ce țin de lipsa spațiului, de finanțarea anemică a proiectelor de reabilitare și modernizare sau de transportul elevilor. La Dolhasca încă sunt 5 grupe de grădiniță care funcționează în spații închiriate în locuințe particulare, în timp ce o clădire nouă de grădiniță stă neterminată de vreo 3 ani.
 

La Școala Gulia, elevii români sunt… minoritari ! Curtea foarte largă a Școlii cu Clasele I-VIII din Gulia a fost ieri însuflețită de zecile de copii romi și români, adunați laolaltă, lângă ușa de intrare, însoțiți de părinți cu flori în brațe. Se spune că la Școala Gulia copiii români sunt minoritari, fiindcă 90% dintre elevi sunt de etnie romă, 10% dintre ei abandonând însă școala pe parcurs, din diverse motive, unul fiind sărăcia. Directorul Gheorghe Crăciun ne-a precizat că satul Gulia este împărțit în două: în partea de sus trăiesc romi, cu natalitate în creștere, iar în cea de jos români, aceasta fiind partea îmbătrânită a satului, cu puțini copii. „Începem noul an școlar cu gânduri bune, nu-mi doresc decât să învețe copilul meu, condițiile sunt destul de bune”, ne-a spus Vasilica Iordache, mama unei fetițe de clasa a III-a. Băieții de gimnaziu aveau freza geluită și tricouri negre imprimate cu „sclipici”, cei mai mici – ghiozdane inscripționate cu „spider man”, fetele cu colanți și fuste scurte. După slujba care se oficiază la fiecare început de an școlar, directorul le-a vorbit părinților și elevilor despre problemele lor și ale școlii: „Majoritatea copiilor dvs. au trecut clasa, dar, ca în fiecare an, nu au trecut cei pe care părinții nu i-au mai trimis la școală. Avem proiecte pentru burse, avem proiectul „Școală după școală”, dar dacă ei nu vin la școală, nu pot beneficia de ele. Ne pare rău, dar n-avem ce face, anul acesta din fondurile pe care le-am avut s-au realizat foarte puține pentru începerea anului școlar. Până acum nu am apelat la ajutorul dvs., dar o vom face pentru a finaliza anumite lucrări, fiindcă am căutat să facem rost de sponsorizări, dar nu am reușit”, le-a spus directorul Gheorghe Crăciun. Când au auzit că trebuie să dea bani pentru școală, unii părinți s-au impacientat: „E debandadă, n-ai auzit că vor bani de la noi? Nu-i logic să ceară, trebuie schimbat directorul”, a spus un părinte rom. „Trebuie să vorbim, să stabilim, dar dacă toți tăcem…”, a zis o mamă romă, căreia i se blocase telefonul mobil. Un alt părinte, român, s-a arătat nemulțumit de anumite aspecte din școală: „Am gânduri proaste la început de an școlar, să veniți să asistați la ore, ei zic că sunt la ore, dar tot pauză fac. Elevi romi fac probleme cadrelor didactice, oleacă dacă i-au luat de urechi l-o dus pe profesor în tribunal”. „Începând de la acoperiș totul trebuie schimbat” În interiorul școlii, mirosul de gaz este pregnant, sălile de clasă au uși din termopan, dar restul are urgentă nevoie de reabilitare. „Noi ne-am luptat ca prin Agenția Națională pentru Romi, anul trecut, să prindem un program de reabilitare prin Fondul pentru Dezvoltare Socială. Era un proiect integrat și de extindere a rețelei electrice în comunitatea romilor și puteam prinde și școala, care e construită din ’79-’80. Aveam și un proiect de extindere a școlii cu 6 clase, dar a picat. Începând de la acoperiș totul trebuie schimbat, clădirea trebuie izolată termic, trebuie schimbat acoperișul, plouă prin el. Grădinița e începută, dar nici acum nu e terminată, e la roșu; nu e plătit nici ce s-a făcut, în valoare de 4-5 miliarde lei vechi. Avem 3 grupe de preșcolari cu chirie în comunitate și nu sunt cele mai bune condiții acolo. Cei de sus au venit, au văzut situația și au plecat”. La Școala Gulia anul școlar a început și cu lucruri bune: cu programe de burse pentru elevi și „Școală după școală”, care va începe din 26 septembrie: „Avem «Școală după școală» la clasele II-IV, sunt 30 de copii care vor începe de pe 26 septembrie programul, care se va desfășura prin Roma Education Fond și Amare Romentza. Ei aduc mobilier, dotări, inclusiv caiete. Copiii au fost selectați, sunt amestecați și romi, și români. Programul va fi timp de 2 ani, se desfășoară până la ora 14 și elevilor li se dă și o masă. Noi oferim doar spațiul și cadre didactice, vor fi cuprinși 3 învățători și un profesor de limba engleză. Sunt bani și anul acesta pentru programul de burse, anul trecut au fost prin Agenția Națională a Romilor, la clasele VII-VIII, anul acesta, prin Amare Romentza. 45 de copii din clasele I-VIII vor primi burse, ei trebuie să aibă rezultate bune la învățătură, maxim 20 de absențe nemotivate și minim 9 la purtare”, afirmă directorul Crăciun. Reamintim că școala are o elevă de clasa a VIII-a, Eliza Stoica, cu premiul I la Olimpiada națională de limba romani, se laudă cu cadre didactice foarte calificate, cu studii superioare, inclusiv învățătorii. Cât despre actele de indisciplină, directorul ne-a precizat: „Trebuie să știu să-i calmez, m-au mai înjurat unii părinți, dar le-am spus «o să vă liniștiți și o să-mi dați dreptate»; nu sunt conflicte majore, nu e chiar cum apare la TV, cu cuțite și păruieli în sala de clasă. Nu fumează niciunul, nici aici, nici acasă, am fost pe la ei acasă… O bună parte dintre romi au trecut la evangheliști de ziua a 7-a”. „În primul rând aici suntem sufocați cu spațiul” Școala Probota poate fi numită unicat, dat fiind faptul că are o un corp de clădire nou, început și neterminat de mulți ani, și alături scheletul altuia, chiar în spate, o extindere practic. Nu insistăm pe subiectul clădirii din cărămidă începută demult, dar nefinalizată din cauză că Ministerul Culturii și Cultelor nu a fost de acord cu poziția ei, în imediata apropiere a Mănăstirii Probota, monument UNESCO. Din acest motiv s-a stabilit ca această clădire să aibă o altă destinație, iar școala să fie prelungită, numai că din această extindere nu s-a realizat decât o infimă parte. S-a reușit prin acest proiect de extindere, totuși, reabilitarea școlii vechi, dar nu în totalitate „În primul rând aici suntem sufocați cu spațiul; extinderea a început acum 2 ani și am sperat că măcar aceasta să fie gata. Avem 400 de copii care învață în două schimburi. Lipsa spațiului ne omoară, grupurile sanitare sunt afară”, ne-a spus directorul Petru Stupcanu, care iese la pensie în noiembrie. La Probota, elevii sunt săraci, fiindcă 99,9% dintre ei primesc rechizite gratuite prin program. „Manuale noi au doar 2%, unii au manuale vechi de ani de zile, iar alții deloc, împrumută de la alții”, a adăugat directorul Stupcanu. Școala stă bine însă la capitolul educațional, la încadrarea cu personal, toate cadrele didactice fiind calificate: „Toți cei de-a VIII-a au luat evaluarea națională și au intrat «din prima» la Grupul Școlar Dolhasca, majoritatea, dar avem elevi și la Suceava, și la Fălticeni”. Școala Probota este una la care nu are… acces telefonul mobil! „La mine în școală nu există telefoane mobile, am luat hotărârea cu părinții, decât în cazuri extreme”. Grupul Școlar Dolhasca: acces la o sală de sport de un milion de euro În curtea Grupului Școlar „Oltea Doamna” strălucește, pur și simplu, clădirea din panouri a noii săli de sport, o investiție a Companiei Naționale de Investiții în valoare de circa un milion de euro. „E sala orașului, dar elevii vor fi primii beneficiari. Are teren de volei, fotbal, baschet, sală fitness, vestiare și grupuri sanitare moderne. Important e că e în curtea școlii și că elevii noștri vor beneficia de ea, zilnic, până la ora 14, după aceea va fi închiriată. Înainte sportul se făcea în aer liber sau îi duceam la vechiul liceu, dar trebuiau să treacă peste calea ferată era mai greu”, ne-a declarat directorul Dumitru Tănase. Grupul Școlar este format din clădirea principală a liceului, corpul B, alături, apoi grădinița la 50 de metri distanță, Școala cu Clasele I-IV, în care a funcționat liceul cândva, și 3 structuri, la Valea Poienii, Săn-deni și Poiana, școli cu învățământ simultan. Grupul Școlar are și el nevoi: reabilitarea tâmplăriei, vechi de 32 de ani, de când s-a înființat liceul, în 1979. „Sunt demersurile făcute printr-un proiect al Agenției Nord-Est, de reabilitare și extindere cu 5 clase, dar e un proiect în așteptare. N-avem spațiu, cu această problemă ne confruntăm. În curs de reabilitare este Școala cu Clasele I-IV, cu 145 de elevi, suntem în proces de licitație. Este un program prin IȘJ, cu bani de la minister, cred că într-o săptămână lucrările vor începe” Investiția de la Școala primară este de 65.000 euro, din care un miliard de lei vechi s-a alocat deja. Proiectul cuprinde reabilitarea clădirii, a sistemului de încălzire, a rețelei electrice. Grupul Școlar Dolhasca s-a lăudat anul acesta cu două absolvente de-a VIII-a cu media 10: una a intrat la Colegiul Militar Câmpulung, cealaltă la Grupul Școlar din localitate, cu bursă de la Fundația „Dinu Patriciu”. Grupul Școlar are elevi destui, pentru prima oară anul acesta sunt 5 clase de-a IX-a, asta pentru că părinții nu-și mai permit să-și țină copiii la licee din alte localități. Din punctul acesta de vedere școala va fi avantajată de finanțarea per elev. O problemă însă este naveta unor cadre didactice de la Suceava sau Fălticeni: „Am 25 cadre didactice navetiste și eu trebuie să țin cont de ele, mai ales că avem și profesori care iau 7-8 milioane, trebuie să mă gândesc cu ce mai rămân din salariu colegii mei”. Finanțare în rezervă, pentru școlile din Dolhasca Primărița orașului, Maria Cojocaru, a participat la festivitatea de la Grupul Școlar. Ea ne-a precizat că primăria are în vedere modernizarea tuturor școlilor din Dolhasca. De fapt, are aprobată o cerere de finanțare în rezervă, la Agenția de Dezvoltare Nord-Est, Programul Operațional Regional 2007-2013, care cuprinde și „modernizarea școlilor din orașul Dolhasca”, în cadrul axei prioritare „îmbunătățirea infrastructurii sociale”. „Am cerut un proiect pentru toate școlile, modernizarea lor prin POR. Pentru că n-am putut aloca bani pentru școli de la bugetul local, atâta vreme cât am solicitat finanțarea. Această situație mă ține pe loc, atâta vreme cât e valabilă oferta de eligibilitate nu putem aloca bani”. Maria Cojocaru ne-a vorbit și de marea problemă a școlii din Dolhasca, în general: „Marea problemă este transportul elevilor, am doar 2 microbuze cu destinație specială, unul pentru Siliștea, școală închisă anul trecut, care merge la Budeni, cu 24 de copii, iar alți 47 merg de la Budeni la Dolhasca. În Gulia nu oprește niciun microbuz, distanța fiind mai mică, și comunitatea romă ne acuză. S-ar impune încă un microbuz. Sunt costuri ridicate cu microbuzele școlare, 400- 500 milioane lei vechi costă microbuzele; motorina și lemnele ne costă cam 1,5 miliarde pe an”. Despre situația mai precară a Școlii din Gulia, Maria Cojocaru ne-a explicat: „La Gulia sunt romi și tot ce s-a pus acolo s-a fărâmat, acolo trebuie mai multă supraveghere din partea cadrelor didactice, am trimis jandarmii acolo, ei au un plan special să meargă acolo și să supravegheze. Școala Gulia e o școală specială”, a conchis primarul.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: