Meserie sau teorie ?

Liceele cu filieră tehnologică sunt mereu arătate cu degetul ca unități școlare cu elevi slabi și foarte slabi, mai ales după desființarea SAM-urilor, foarte mulți fiind repartizați acolo, în clasa a IX-a, cu medii de admitere chiar sub 4. Totodată, absolvenții acestor licee nu prea trec “din prima” bacalaureatul, astfel că procentul de promovare în aceste școli lasă mult de dorit. Așa că se naște întrebarea firească dacă aceste unități scot totuși buni meseriași, la urma urmei, întrebare pe care am pus-o directoarei Colegiului “Al. I. Cuza”, prof. Domnica Josan.
 

Dar înainte de răspunsul propriu-zis, aceasta ne-a explicat că bacalaureatul are niște hibe în modul de organizare, de aici și rezultatele mai slabe obținute la probele scrise. “La bacalaureat, la noi, procentul de promovabilitate este de 54% și consider că este un procent rezonabil. Ceea ce pe mine m-a îngrijorat de la bun început a fost examenul de bacalaureat pe care trebuiau să-l susțină elevii veniți pe ruta progresivă, adică școală de arte și meserii – an de completare și cei de la cele două clase din ciclul superior al liceului. Acești copii, în primii 3 ani, au un alt plan de învățământ, o altă programă școlară față de cei care vin în bacalaureat pe ruta directă și au avut aceleași subiecte cu cei de la filologie, cu cei de la matematică-informatică, cu cei de la științele naturii. Este un dezavantaj pentru orice liceu cu filieră tehnologică și cu elevi veniți pe rută progresivă. Aici este problema și cred că se impune, la nivelul ministerului, să se ia o măsură, să fie gândită cumva structura, formele de învățământ, astfel încât elevii care doresc să facă o meserie să nu fie duși până în bacalaureat. Să aibă posibilitatea să-și finalizeze studiile, să-și aleagă meseria”. “Sunt foarte mulți copii care au înclinații spre o meserie practică” Directoarea Josan spune că elevii săi chiar învață o meserie bună și asta se dovedește prin faptul că își găsesc de lucru pe piața muncii, unii chiar din timpul școlii: “Trebuie să vă spun că marea majoritate a elevilor pe care noi i-am avut la ruta progresivă erau angajați, lucrau. Veneau la școală, își făceau cele 6 ore, la zi, și după ora 14-15 mergeau și lucrau part-time la diverși agenți economici. Mulți lucrează ca mecanici auto și trebuie să vă spun că erau agenți economici în cartier care aveau defecte majore la mașini și veneau după unul dintre copiii noștri, care efectiv asculta mașina ca și medicul, cu un aparat, și îi spunea unde este defecțiunea. Și nu este singurul, sunt foarte mulți copii care au înclinații spre o meserie practică. Poate că nu sunt atât de buni la informatică sau la mai știu eu ce altceva, dar au înclinații. De pildă, Elco Suceava ne-a cerut 5 absolvenți. Agenții economici se uită la ce știu să facă elevii noștri, ei vor să aibă oameni de caracter și buni meseriași”. Unde au dispărut sudorii? Colegiul menționat pregătește mecanici auto, electricieni auto, electricieni instalații electrice de joasă tensiune, tehnicieni în transporturi, iar anul acesta a fost acreditată specializarea tehnician electronist auto: “Este o specializare foarte căutată, este lipsă de astfel de specialiști pe piața muncii. Plus că pe piața muncii se cer meserii care nu sunt în nomenclatorul de meserii, de exemplu sudori. Nu există această meserie, a fost scoasă din nomenclator și atunci noi nu putem să școlarizăm copiii la aceste specializări. Vreau să vă spun că în momentul în care s-a lucrat pe programul ISPA și s-au înlocuit conducte s-au căutat sudori. Veneau la noi agenți economici și întrebau dacă nu avem sudori. Și atunci au recurs la reconversie profesională din brutari și croitori pe care i-au transformat în sudori”. Domnica Josan este de părere că trebuie să li se ofere o șansă și copiilor repartizați la liceu cu medii de 2 și 3: “Fie că sunt repartizați cu note mai mari sau mai mici, fiecare copil va fi canalizat. Ei au posibilitatea să se transfere de la o meserie la alta, astfel încât să facă față și să fie pregătiți conform aptitudinilor pe care le au. Deci, chiar dacă nu e bun la teorie, e bun la meserie. Fiecare copil este bun la ceva”. Directoarea are totuși un semn de întrebare: “Pentru mine este un foarte mare semn de întrebare: foarte mulți dintre absolvenții noștri își găsesc de lucru și, în același timp, sunt înregistrați la șomaj, de ce se practică această muncă la negru? După ce va intra în vigoare noul Cod al muncii n-o să se mai întâmple acest lucru”, a conchis ea.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: