În contracurent

Viziunea USL pentru Educație nu-i suscită interes lui Funeriu

În clădirea Parlamentului, supranumită simbolic Casa Poporului, au avut loc sâmbătă două evenimente, alegerea șefului organizației tineretului pedelist și lansarea „Viziunii USL pentru educație”. De la care, din păcate, dl Funeriu, ministrul educației tuturor românilor, a lipsit.
 

Ei bine, ca un autentic activist de partid, dumnealui a preferat întrunirea tineretului PDL, nefiind interesat de ideile Opoziției apropo de soarta învățământului. Calificând întregul demers al participanților, destui având competențe și expertiză în domeniu, ca „vorbe goale”, am înțeles, în sfârșit, esența reformei sale: tot ce susțin alții e ciumat, nefundamentat, mincinos, nesemnificativ, iar teoriile Domniei Sale sunt de neînlocuit și vor avea efecte magistrale. Protestul unor congresmeni americani Cât de magistrale sunt o dovedește scrisoarea adresată Senatului (01.06.2011/748) și Camerei Deputaților de către 6 congresmeni ai SUA în care se cere amendarea noii Legi a educației deoarece „distruge independența universitară și libertatea academică”, „practică discriminarea de vârstă”, etatizează patrimoniul universităților private, ceea ce presa noastră critică de aproape un an fără a-i impresiona pe guvernanți. De altfel, reprezentanții majorității actuale consideră că, în afara lor, nimeni altcineva nu e capabil să modernizeze educația, să aducă ceva nou programelor, principiilor reformatoare. Sunt convinși că legile lor sunt perfecțiunea întruchipată, motiv pentru care se produc îndelungi și sterile discuții în spațiul public, ei pro, Opoziția contra, fără vreun efect notoriu asupra domeniilor vizate. Dar reforma educației se face la catedră pentru viitorul întregii societăți românești, nu la manifestări de partid regizate politic. Stilul acesta arogant de lucru a molipsit nu doar activitățile legislative, de la constituționalism, la ordonanțe și asumări guvernamentale, ci și mass-media, ceea ce nu permite degajarea unor platforme comune, perfecționate continuu de cei ce lucrează în sistem, ca să capete o mai mare valabilitate în timp. Câteva din propunerile USL Dl Funeriu ar fi putut reține cele câteva propuneri măcar pentru mandatul viitor: nevoia de stabilitate legislativă, stimularea investițiilor în logistică, egalitatea de șanse în educație, siguranța în școli și demnitatea dascălilor. Stringente erau și: refacerea taberelor școlare, stimularea parteneriatului public-privat, revigorarea și extinderea cursurilor de limba română, cultură și civilizație românească în țările cu comunități importante de români, scăderea abandonului școlar, educație timpurie, generalizarea liceului etc. Firește, fiind vorba de Opoziție, s-au adus și critici administrației actuale, mai toate legate de managementul neinspirat și diminuarea resurselor. Asta să-l fi speriat pe dl ministru? Cheia modernizării e la profesor, dar… Poate interesant era să găsim în viziunea USL și ceva legat de modernizarea muncii profesorului, de upgradarea psiho-pedagogică a activităților cu elevii și studenții, în așa fel ca rezultatele copiilor noștri talentați să se înscrie în lumea bună a educației mondiale. Toți tânjim după eficacitatea procedeelor din școlile occidentului, dar, în afară de vorbărie, facem foarte puțin să ne sincronizăm cu tehnicile educaționale înaintate. Ba nu suntem în stare nici măcar să învățăm din experiența de nivel european a celor câteva centre de excelență românești. Pe care autoritățile noastre nu vor sau nu știu să o promoveze. Or nici recenta lege, nici întâlnirea de la Casa Parlamentului nu insistă pe înnoirea tehnologiei didactice, ci doar pe politici manageriale. Viitoarele cadre didactice nu vor ieși din anonimat dacă noile experiențe și cercetări din științele educației vor rămâne simple referințe în biblioteci somptuoase, iar studenții vor continua să tocească pedagogii revolute de la Komensky la Makarenko. Refuzul dlui Funeriu de a afla ce mai gândesc și alții e unul simptomatic. Puterea actuală nu stimulează emulația dialogului, nici negocierea, de aceea deciziile sale autoritare stârnesc rezistență în sistem, provocând proteste nu doar celor vizați, ci și organismelor internaționale. Cui folosește?

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: