Transportul de persoane “gâfâie”

Din cauza clienților tot mai puțini, încasările au scăzut cu circa 30%, după ce anul trecut au fost cu 30-40% mai mici ca în 2009 > În ciuda afacerilor păguboase, niciun operator de transport sucevean nu a renunțat la activitate și nu s-a retras de pe traseele licitate în 2008 Transportul de persoane nu mai este, se pare, o activitate tentantă pentru cei care ar dori, poate, să-și dezvolte de acum încolo o afacere în acest domeniu. Dacă în 2007 a face transport de călători în județ, în țară sau peste hotare părea a fi una dintre cele mai bănoase activități, anul acesta, în mediile de profil nu se aude nici “musca” pe acest subiect.
 

În 2008, de exemplu, la licitația pentru obținerea de licențe pe traseele interjudețene a fost o adevărată bătălie între firme, care mai de care, cu autocarele și microbuzele cele mai moderne, dispuse să opereze cât mai multe curse pe zi pe același traseu. Între timp situația s-a schimbat, iar curajul operatorilor s-a muiat, criza financiară liniștind entuziasmul atât al celor autorizați deja să facă transport de persoane, cât și al unor prezumtivi noi operatori. “Este o perioadă incertă, în care n-am auzit pe nimeni, fie dintre cei care funcționăm deja, fie pe cineva nou, să-și facă planuri de viitor, cum că ar fi dispus să investească în mașini noi, în licențe etc. Funcționăm practic într-o așteptare continuă, fără un cadru legal unic și sigur, pentru că proiectul Legii transportului este încă undeva pe la Ministerul Industriilor. Oricum, licențele noastre de traseu pe interjudețean expiră în 2013, atunci când vor fi licitate din nou traseele și când se va putea vedea cine merge mai departe, cine are bani pentru autocare și microbuze noi, cine se va mai încumeta să desfășoare activități de transport de persoane și unde. Până atunci sperăm să fie adoptată și legea, care vine, din câte știu, cu câteva lucruri noi”, ne-a declarat Beniamin Lucescu, directorul general al Tarsin Trans Rădăuți. Uneori, mașinile pleacă în cursă aproape goale Guvernanții au scos transportul rutier de persoane drept țap ispășitor pentru falimentul CFR, dar e o falsă motivație pentru că doar prețul biletului, durata și condițiile unei călătorii au făcut piața în domeniu. Cât a mers. Acum nu mai merge nicăieri, nici pe linii ferate, sărăcia alungându-le românilor pofta de călătorii nedecontate. Până la apariția Legii transporturilor sau până în 2013, la expirarea licențelor de traseu, firmele de transport care funcționează în prezent în județul Suceava supraviețuiesc – spun patronii, contabilii, șoferii – tot mai greu, în primul rând din cauza numărului de călători tot mai mic. Cu excepția unor anumite perioade din an când lumea circulă pentru că e musai, în rest, lume puțină. La lipsa călătorilor se adaugă prețul mare al carburanților, dar și eternii “pirați” care fură în continuare călătorii și fac evaziune fiscală, destule motive ca, în 2011, transportul de călători să “gâfâie” binișor. “A scăzut mult fluxul de călători în acest an; pentru unii dintre colegii noștri, chiar drastic. Dacă anul trecut pe vremea asta ne plângeam că, față de 2009, încasările scăzuseră cu 30 – 40%, anul acesta sunt cam tot cu vreo 30% mai mici față de 2010. Pleacă uneori mașinile în cursă aproape goale, cu doar câțiva călători în ele, de nu se acoperă din bilete nici cheltuielile cu motorina”, a declarat administratorul unei alte firme de transport de persoane din Rădăuți. Firmele “potente” – cele care transportă călători nu numai în interiorul județului Suceava și au activități complexe – o mai duc. Au mărit prețul biletelor, pe “internațional”, alimentează cu combustibilul ceva mai ieftin din afara României, “iau de pe un umăr și pun pe altul”, cum e vorba românească, și se roagă să nu încheie luna “în roșu”. Cele mai mici, chiar dacă au mărit și ele prețul călătoriei, trag greu și fiecare se descurcă cum poate. Deși este ilegal și riscă să-și piardă licențele, unii operatori au rărit cursele pe anumite rute, înghesuind călătorii într-o singură mașină în loc de două sau chiar trei ori pur și simplu au dispărut de pe anumite trasee care s-au dovedit nerentabile. Cert este că, deși încasările sunt mici, niciunul dintre operatorii suceveni de transport de persoane nu a tras obloanele, nu a renunțat oficial la activitate. Ba mai mult, cu o singură excepție (retragere de pe un traseul Vatra Dornei – Botoșani), niciunul nu s-a adresat ARR Suceava pentru a renunța la rutele stabilite, prin licențiere, în 2008. Cel puțin pe hârtie, în județul Suceava continuă să fie autorizați pentru transport interjudețean 15 operatori, aproximativ 50 pentru transport județean și vreo 15 pentru transport internațional.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: