În cadrul proiectului „Părinți și profesori în dialog intercultural”

Cadre didactice sucevene s-au documentat în școli din Turcia

Ultima întâlnire din cadrul proiectului european „Părinți și profesori în dialog intercultural” (PARTEA) va avea loc la Suceava, în luna iunie, când parteneri din Spania, Belgia, Anglia, Danemarca, Turcia și Grecia vor veni să cunoască sistemul educațional românesc.
 

Penultima mobilitate a proiectului s-a desfășurat recent la Inegol, Turcia, cel mai mare district al regiunii Bursa, unde a participat un grup de cadre didactice, psihologi, directori de instituții de învățământ din județul Suceava, în perioada 13-17 aprilie. Cei 11 membri ai delegației române (cea mai numeroasă, de altfel, din toate) s-au alăturat reprezentanților partenerilor din țările străine menționate, constituind delegația internațională. Delegația noastră, inclusă în cea internațională, s-a bucurat de programul pregătit exemplar, până la ultimul amănunt, de gazde, Centrul Comunitar de Formare din Inegol, reuniunea de proiect fiind un real schimb de experiență și bune practici între participanți în domeniul educativ, dar și intercultural. În școlile din Inegol nu sunt mai puțin de 32 de elevi într-o clasă ! Prima activitate a avut loc în sala de festivități a Muzeului orașului Inegol, unde cei de la Centrul Comunitar de Formare și-au prezentat organizația și orașul, dar au realizat și o introducere în cultura turcă. Ei ne-au explicat că programul lor de formare se adresează cadrelor didactice, dar sunt oferite și cursuri pentru imigranții care doresc să se califice sau să se recalifice în diverse domenii. De altfel, delegația a vizitat și câteva ateliere de croitorie, bucătărie, coafură etc. în care lucrau femei tinere. Până acum, am aflat, centrul a organizat 529 de cursuri pe 18 specialități și 72 de teme, în domeniile social, educație, sănătate, tehnologie, dezvoltare personală, dar și de arte vizuale, literatură, sport, limbi străine. S-au organizat, de asemenea, seminarii de comunicare, educație, prevenire a unor boli precum TBC, inclusiv de educație premaritală, dicție și chiar de… spălatul și îmbălsămatul morților! Prima școală vizitată de delegația străină a fost Școala Primară Kocatepe, care numără 2000 de elevi. Sistemul educațional turcesc este împărțit în două cicluri: primar, de la 7-15 ani, obligatoriu, și secundar – 15-20 de ani. În cadrul școlilor funcționează și grădinița cu copii de 6 la 7 ani (clasa pregătitoare), grădinița nefiind obligatorie pentru copiii sub 6 ani (care pot frecventa însă grădinițe particulare). La Inegol, cea mai mică școală are 1000 elevi, cea mai mare, 2000, iar clasele funcționează cu circa 30 de elevi. La Școala Kocatepe sunt 8 clase cu elevi imigranți, majoritatea fiind ruși, bosniaci, afgani. Circa 30% dintre elevii școlii fac naveta cu microbuzul școlar, iar părinții lor se întâlnesc cu profesorii doar de două ori pe an. Coordonatorii turci ai proiectului ne-au spus că este ușor de comunicat cu ei, fiindcă știu bine limba, dar la început au probleme de adaptare. „Acest proiect este dedicat imigranților, dar nu numai, pentru că se referă la educație, în general. Imigranții au probleme de adaptare, dar îi ajutăm să-și rezolve problemele. Oamenii se stabilesc la Inegol fiindcă au posibilitatea să-și găsească un loc de muncă în industria mobilei, Inegol fiind «capitala mobilei». Dar nu numai copii imigranților, ci și turcii care se mută în zonă au probleme de adaptare”, au precizat coordonatorii turci. A doua școală vizitată în districtul Inegol a fost Școala Primară „Mehmet Akif” din zona Toki, o școală nouă, dată în funcțiune în urmă cu 6 luni, care poartă numele uni poet turc renumit. Are 600 elevi (32 de clase), elevi din care peste 100 fac naveta din zona rurală, ei provenind, în general, din zonele sărace. Elevii sunt transportați la școală cu microbuzele școlare, iar în fiecare dimineață se adună în curtea școlii la o ceremonie specială de deschidere a cursurilor. Din totalul elevilor de acolo, 200 sunt imigranți. În ambele școli vizitate, oaspeții străini au fost împărțiți în grupe de câte 5 și au participat la ore, au interacționat cu elevii, care sunt foarte deschiși și prietenoși, ca și cu profesorii lor. Copiii poartă uniforme colorate (fustițe în carouri, cămăși albe și vestuțe verzi, roșii sau albastre), culoarea uniformelor acestora variind în funcție de clasa în care învață. Coordonatorii au lucrat la Ghidul de dialog intercultural În afară de activitatea desfășurată în școli, delegația a avut întrevederi cu guvernatorul districtului Inegol, cu primarul localității, cu șefii Departamentului Educațional, dar a vizitat și obiective turistice din Inegol, Bursa și Iznik. Coordonatorii proiectului au avut activități separate de grup, cu misiunea de a desăvârși ghidul de bune practici, rezultat final al muncii din proiect – ne-a spus coordonatoarea proiectului la nivel județean, prof. Maria Pavelescu, președinta Asociației Educatorilor Suceveni. „Am lucrat la un ghid de dialog intercultural, care cuprinde exemple de bună practică din toate țările participante la proiect, privind relația școală-părinții. Are și un capitol intitulat «Pași spre succes», care se referă la relația școală-comunitate. Sunt aspecte comune țărilor, fiindcă noi avem obiective comune prin proiect, dar și unele diferite. Vrem să aplicăm aceleași teme și metode în toate țările participante și am stabilit care ar fi principiile comune care ar putea funcționa. Vrem să oferim exemple de bună practică care să fie valabile în toate țările europene, dar nu vrem să dăm directive, ci doar anumite linii de urmat”, ne-a declarat Maria Pavelescu. Proiectul „Părinți și profesori în dialog intercultural” vizează dezvoltarea relațiilor dintre părinți și profesori, în ideea ca părinții să-și poată face auzite vocile, să se facă înțeleși, iar profesorii să-și diversifice practicile pentru a include mai mult părinții în activitățile lor și ale școlii, printr-un dialog susținut care să le dezvolte relația. La nivelul județului Suceava, proiectul se desfășoară prin Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Suceava, condus de prof. Lăcrămioara Plugariu, prezentă de asemenea la vizita din Turcia. La nivel local, parteneri sunt Asociația Educatorilor Suceveni, Inspectoratul de Poliție Județean Suceava, Liceul cu Program Sportiv Suceava, Casa Corpului Didactic „George Tofan” Suceava. Proiectul a fost finanțat cu sprijinul Comisiei Europene, prin programul Grundtvig de învățare pe tot parcursul vieții. Proiectul a fost aplicat în 15 școli din județ, fiind formați pe tematica lui 50 de profesori. Țara inițiatoare a proiectului este Spania, unde a avut loc și prima mobilitate, ea fiind țara care are două instituții coordonatoare ale întregului proiect.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: