Despre zădărnicie

Cunoscut, important, Ion Beldeanu face parte dintre poeții care s-au impus în jurul anilor 70 și care nu au renunțat la poezie (sau la care poezia nu a renunțat), continuând să scrie și să publice constant și după 1990.
 

Cel mai recent volum al său se intitulează Dimineți fără glorie (poeme), Editura Opera Magna, Iași, 2011, și are o copertă realizată elegant de Vasilian Doboș, axată pe o pictură de Ion Grigore, semn și al unei prietenii, și al unei admirații constante a poetului pentru pictor. Cartea, dedicată ,,Copiilor mei, Ioana-Angela Beldeanu și Răzvan-Gabriel Beldeanu”, pare o carte scrisă chiar pentru ei, o carte despre tatăl lor, poetul. Ion Beldeanu, poetul, este spectator al propriei vieți, ,,precum într-o altă narațiune” (,,Realitatea”): ,,Încerc să accept ceea ce se întâmplă /ca și cum nu despre mine /ar fi vorba” (,,Să vezi cuvintele cum”), ,,trăiesc la marginea arenelor” (,,Descriere după natură”). Viața este comparabilă cu iarba, motivul ei invadând de altfel cartea (,,Iarba roșie îmi îneacă respirația” – ,,Descriere după natură”, ,,Ce frumos se aude iarba cum urcă” – ,,Iarba urcând”, ,,Iarba se coace încet” – ,,Nu există ieșire”, ,,iarba tace /așa cum nici piatra nu spune nimic” – ,,Așadar așteptând”, ,,numai iarba curge” – ,,Hohotul dimineții” ș.a.m.d.). Iarba crește și se trece jos, poezia în schimb pare ,,cunună”, chiar dacă ,,de cenușă” (,,Nu vei schimba”). ,,Cum se face poezia”? ,,…o zi învelită în întâmplări /ca o lamă subțire exact o lamă subțire /se cațără peste mine /«sunt poezia pe care o vei scrie» /scâncește și scrâșnește /Eu o aud și mă întreb ce să spun /despre inima mea /în care iată se înfig cuțitele /acestei îndoieli. //Cuvintele ies unul câte unul nedumerite, /nenumite.” Nu atât ironic, cu trimitere la palma sau urma piciorului lăsate de vedete în asfaltul proaspăt turnat, cât mai degrabă sumbru, Ion Beldeanu își simte propriul chip amprentă a străzii: ,,Înfățișarea mea de hidalgo /poartă amprentele străzii /peste care se perindă realitatea” (,,Inevitabila realitate”), ,,Înfățișarea mea amintește /amprentele asfaltului peste care /se perindă nenorocita de realitate” (,,Să vezi cuvintele cum”), ,,înfățișarea mea amintește /de amprentele străzii /peste care pendulează realitatea /nenorocita de realitate /ce nu mai trezește nici un interes” (,,Între ironie și aversiune”). Poetul, ,,cât mai aproape de realitate adică de moarte”, trăiește într-o lume în descompunere”, într-un „oraș putred de tristețe” – ,,Hohotul dimineții”, cu un cer ,,pătură putredă” – ,,Terasa sinucigașilor”, în ,,aerul puturos al fiecărei dimineți” – ,,De ce nu strigi?”, în care aude materia (și sentimentele) curgând: ,,Dezarmant curge neliniștea dimineții” – ,,Neliniștea dimineții”, ,,privește cum curge noaptea /clic, clic precum moartea” – ,,Numărând corăbiile eșuate”, ,,lasă să sune grăunțele melancoliei /clic, clic” – ,,Dar lasă să sune”. În ,,plictiseala Provinciei” – ,,Nevroze (2)”, în ,,melancolia Provinciei” – ,,Chiar pălăria”, cu ,,trenuri mohorâte” izbind dimineața – ,,Carte poștală”, poemele înseși ajung să se repete, să se reia aproape identic în structura cărții: ,,Scoică flămândă” reapare sub titlul ,,Concepte moarte”, ,,Oare gloria?”, cu titlul ,,Nu mai e nimic de inventat”, ,,Iarba urcând”, cu titlul ,,Catapeteasmă”, ,,Să vezi cuvintele cum”, cu titlul ,,Inevitabila realitate”, ,,Cont la speranță” și ,,Cine a închis?”, ,,Dar lasă să sune”, – cu același titlu. În această lume, în această viață în care doar ,,la douăzeci de ani /ai timp să aștepți viitorul /deși nu se poate exagera prea mult…” (,,Concepte moarte”), în care ,,O picătură de sânge sparge echilibrul /și totul e ca și cum /nimic nu s-a întâmplat” (,,Un loc vulnerabil”), Poetul mărește sentimentul zădărniciei cu mărturisirea: ,,Eu știu că nici o fericire /nu mă așteaptă la capătul poemului” (,,Eu știu”). Singura geană de lumină, și aceasta nesigură, mai mult clamată decât întrezărită, aparține morții: ,,Îmi spun totuși e dreptul tău /să intri într-o pădure de mesteceni /și să mori /acoperit de o palidă ninsoare” (,,E dreptul tău”). ,,Dimineți fără glorie” este cartea unui Ion Beldeanu cunoscut, în care însă tristețile, melancolia, scepticismul, sentimentul străvechi al deșertăciunii se regăsesc acutizate și nu o dată sfâșietor.

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

SUMARUL EDIȚIEI