Societățile de asigurări. Mumă sau ciumă ?

„Aflat într-o situație grea și nevoit să suporte pe propria-i poliță daunele unui accident, șoferul are impresia că inspectorul de daune al societății de asigurări este singura persoană care-i vrea binele. De multe ori însă, acesta este de fapt paznic la oi. Puțină lume știe că există societăți care-și depunctează inspectorii dacă scapă mașinile în service-uri scumpe. Cum poți însă să ai încredere în reprezentantul unei societăți de asigurare care îți recomandă piese second-hand sau care nu sunt originale?”, ne-a declarat patronul unui mare service auto din Suceava, al cărui nume am promis că-l vom păstra secret din motive lesne de înțeles.
 

Afirmația, mai mult un avertisment, face referire la faptul că numeroși conducători auto scot în continuare bani buni din buzunar pentru că unele societățile de asigurare decontează în limite mici valoarea daunelor provocate în accidente sau, și mai rău, refuză plata acestora. Incompatibilitatea dintre despăgubirile oferite de asigurator și prețul calculat pentru reparații de service-urile auto a asprit relațiile între cele două părți în urmă cu aproximativ 5 ani, când asigurații au început a fi plimbați ca de la Ana la Caiafa între atelierele de re-parații și societățile de asigurări până când costurile primilor erau agreate de cealaltă parte. Unii își apără câștigul, ceilalți vor să restrângă la minimum plata daunelor, în timp ce nenorocitul de proprietar de autoturism – care vrea calitate garantată a reparațiilor și are pretenția ca mașina să fie la fel de bună ca înainte de lovitură – se lasă păgubaș de umblătură și plusează din buzunarul propriu diferențele neacoperite de asigurare. „E drept că, în ultimii ani, piața asigurărilor s-a mai cernut, au dispărut câteva societăți. Au rămas societăți așa-zis «premium», corecte, credibile, respectabile, dar există și câteva care sunt adevărate catastrofe în ce privește condițiile pe care le impun în contracte ca și la decontarea facturilor”, a afirmat același patron de service auto. „Există în continuare pe piață și aceste societăți, deoarece Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA), care nu are reprezentanță la nivel local, nu ia măsuri împotriva lor. În plus, această CSA, care este încă o agenție guvernamentală cu salarii imense, nu ia în calcul decât eventualele reclamații ce vin din partea persoanei asigurate, nu și a service-urilor”, a continuat el. RCA-ul ieftin garantează și plata conformă a daunelor? Paradoxal, deși sunt ani destui de când societățile de asigurări se plâng că plătesc daune prea mari pe segmentul RCA, în decembrie duceau o adevărată luptă în oferte care de care mai avantajoase, pentru reînnoirea, pe 2011, a acestor polițe. Acestea au lansat în cascadă tarife speciale reduse cu 15, 25 și chiar 30%. Ele se regăsesc în ofertele mai multor companii de asigurări, cu condiția ca proprietarii de autoturisme să încheie aceste polițe până la 1 februarie; sau să-și asigure totodată locuințele; sau să contracteze și altfel de asigurări. S-au oferit, de asemenea, prin tragere la sorți, vacanțe la Disneyland Paris pentru toată familia, GPS-uri și chiar posibilitatea plății în rate a asigurării, cu condiția folosirii unor anumite car-duri. Și pentru că așa e obiceiul, dar astea-s și posibilitățile financiare ale românului, acesta a încheiat polițe RCA acolo unde le-a găsit mai ieftin. În cazul producerii unui accident, el dă polița celuilalt partener implicat și nu-l mai doare capul. Adevărata problemă apare când treburile se petrec invers și când șoferul în cauză este cel cu paguba, el trebuind să-și repare mașina pe polița celui vinovat, poliță care poate fi la fel de ieftină. Dacă asigurarea este ieftină, nu e musai ca asiguratorul să fie și neserios și să nu plătească reparațiile, chiar și cele de calitate. Dar, la fel de bine (adică de rău!), prețul mic al asigurării poate fi și un semn că societatea n-are de gând plătească daunele cu prea multă generozitate, ba chiar ar putea să refuze plata lor. „Important este ca proprietarii de mașini să-și cunoască drepturile” „Nu putem cu ele, dar nu putem nici fără ele”, este de părere patronul de sevice. „Noi știm care societăți sunt cele care creează probleme și încercăm să evităm contractele cu ele. Mult mai important este însă ca proprietarii de mașini să-și cunoască drepturile și să se informeze foarte bine despre o societate sau alta înainte de a încheia polița RCA”, a continuat interlocutorul nostru. El a declarat că cel mai important ar fi ca societățile de asigurări să lase libertatea clientului de a alege orice service și să nu-i mai impună acestuia o anume societate unde să-și efectueze reparațiile. Acesta are dreptul să ceară lista service-urilor disponibile în județ și să aleagă firma care-i convine; dar, din păcate, prea puțini scapă de influențe. Foarte mulți șoferi cad în mrejele unei societăți de asigurări care și-au deschis așa-numitele centre de daune chiar în curtea societăților de reparații auto. Ba mai mult, inspectorii de daune sunt și angajați ai unor service-uri din Suceava, astfel că asiguratului nu i se lasă loc de manevră decât într-un singur sens! O altă problemă pentru client este faptul că unele societăți impun înlocuirea pieselor defecte cu piese cumpărate chiar de societate de la furnizorii ce au oferit cele mai mici prețuri sau piese second, ceea ce nu garantează calitatea reparațiilor făcute ulterior. „Acceptând astfel de politici și încheind polițe RCA cu acestea, se încurajează firme care nu ar trebui să fie pe piață, firme care au năravuri proaste și cu care clienții riscă să aibă probleme în decontarea daunelor”, a avertizat interlocutorul nostru.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: