Un roman al tinereții

A patra carte de proză din 2009 a lui Emil Simion, Celia, este un roman de dragoste atractiv, care, dincolo de calitatea scriiturii, se pretează și la dezbateri etice în rândurile cititorilor de orice vârstă. În cele peste 200 de pagini simțim solidaritatea autorului cu valorile tinerești din perioada școlarității și din cursul vieții, pe care le transpune în imaginar printr-o narațiune alertă și, cu toate meandrele psihologiei imprevizibile a personajelor, elastică.
 

Deși reiese (aceasta neavând nicio importanță literară) că autorul a cunoscut direct prototipurile, proza sa poate ridica iubitorii unei asemenea literaturi „în lumea ficțiunilor ideale” (Titu Maiorescu). Se impune preciza-rea că autorul este realist în oglindirea acestui fond tineresc, nefardându-l conform normelor didactico-educative – posibil constrângătoare – pentru a oferi tipuri demne de urmat de către tinerii cititori. Este chiar interesant că un profesor a urmărit destinele foștilor lui elevi, unuia dintre aceștia dându-i rolul de protagonist. Canavaua epică repetă, în mare, și ce este în viață, și romanele de dragoste celebre sau necelebre. O elevă adolescentă, Celia, dintr-o altă localitate, vizionând un meci de handbal, se îndrăgostește de un elev cu potențial fizic deosebit și inteligent în joc evidențiat drept cel mai bun de pe teren. Dragostea intensă, devenită reciprocă, durează și dincolo de hiatusurile produse de unele împrejurări care au dus și la întemeierea de către fiecare a câte unei familii. Tânărul devenit profesor de educație fizică își continuă performanțele la nivel național și ca jucător, și ca antrenor, dar, mai ales la provocările ei, amândoi sunt infideli partenerilor de viață și la vârsta a doua spre a treia, trăind miracolul disponibilităților lor inepuizabile. Experiențele lor, simpatizate de cei mai mulți tineri (dacă nu de toți), au în ochii proprii (nestrăine unora din jur cu toată „desfășurarea” a ce doresc cu o maximă – cred ei – prudență), și dimensionări false. Mobilul și suportul actelor lor sunt pretinse – și elogiate/auto-elogiate din când în când – ca sentimente, dar, de fapt, irup și erup ca instincte in-continente, iar ceea ce consideră ei mustrări de conștiință pentru infidelitatea lor când se află, vrînd-nevrând, în fața înșelaților (la el, însă și de departe), nu sunt de fapt decât reactivări de coduri morale convenționale. Prinși în flagrant delict, promit renunțarea la pasiune (el și jură), pentru ca la proxima provocare din partea ei să se relanseze, stările de conștiință precedente dispărând ca focuri de paie ori bengale, în trăirea noilor întâlniri ei „spălând” parcă tot ce a fost înainte. Nu numai pentru „expirați” asemenea psihologii sunt motivabile prin influența surogatelor educaționale infuzate de filme, spectacole muzicale etc. lipsite de naturalețe, rupte de tradițiile/moravurile noastre, de debusolarea și libertinajul multor tineri. Iar autorul, fidel realității tinerești, întinde prin epic (frământări, stări, dialoguri, acțiuni, des-crieri de natură în perspectiva lor, alte elemente expresive) „covorul fermecat” erosului voluptuos al efemerității nonșalante, incapabile de mutații în euri, de „creații” atitudinale valabile pentru o mulțime semnificativă de oameni, de acreditarea unui nou cod moral pozitiv. Nu propun purism etic, ci semnalez la asemenea mod de viață riscul de a alimenta unele erori – curente la tinerii autodeclarați, și ritos, „liberi” – cum ar fi identificarea absolută a fizicului cu frumusețea, a libidinalului cu sentimentele, a aven-turismului cu „măreția” existenței. Biologicul fără emancipare/sublimare continuă nu poate fi suport pentru un sistem de valori supraindividuale. Dovadă – verificabilă din partea oricărui lector atent – este, în carte, chiar un anume paralelism între unele peisaje și trăirile pretinse – de către tineri – sufletești. Recunosc: m-au captivat cele mai multe pagini, am simțit frumusețea ansamblului, dar nu am putut „distila” totul în acceptabilitate. Aș dori reacții de respingere – argumentate – la rezervele subsemnatului…

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

SUMARUL EDIȚIEI