Suceava s-a raliat „mișcării de eliberare” de abuzurile băncilor

CJPC este năpădit de zeci de reclamații privind nerespectarea de către unitățile bancare locale a OUG 50/2010 > Volksbank România SA, cea mai reclamată bancă Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Suceava se confruntă cu o adevărată explozie a numărului de reclamații făcute de suceveni la adresa sucursalelor locale ale băncilor. Persoane care au contractat credite s-au raliat astfel protestului de-a dreptul istoric inițiat pe plan național în fața comisioanelor ilegale percepute în continuare de instituțiile bancare, comisioane interzise însă în luna iunie de Ordonanța 50/2010.
 

Doar în ultimele zile instituția a primit nu mai puțin de 30 de sesizări de această natură, 24 dintre ele fiind la adresa Volksbank România SA. Cu referire sau nu la actul normativ pomenit, reclamațiile primite de CJPC anul acesta sunt și mai numeroase. Sucevenii vin să depună reclamațiile personal, dar în multe dintre situații fac acest lucru, de-o vreme, prin avocat, semn că intenționează ca demersurile lor împotriva politicii de creditate a băncilor să nu se oprească doar la Protecția Consumatorilor, ci să ajungă în instanță. “Într-adevăr, o bună parte dintre sesizări sunt făcute de consumatori la CJPC prin intermediul avocaților. Este firesc acest lucru cât timp oamenii s-au constituit deja în grupuri și intenționează să se adreseze instanțelor de judecată. Țin însă să reamintesc că Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, prin comisariatele județene, este singura instituție abilitată să verifice respectarea prevederilor OG 50/2010, să aplice sancțiuni și să stabilească măsuri reparatorii. Chiar și în fața instanțelor, fiecare persoană care a reclamat o bancă va avea nevoie de soluțiile date de noi ca urmare a verificării reclamațiilor”, a declarat Elena Oanea, șeful CJPC Suceava. OUG 50 este în vigoare din iunie 2010, dar unele bănci sucevene nu o respectau nici în august Premergător “revoluției bancare” care a cuprins clienți ai băncilor din întreaga țară, CJPC Suceava a efectuat controale la toate băncile din județ, verificări vizând respectarea drepturilor consumatorilor la prestarea serviciilor de plată, dar și serviciile oferite la încheierea contractelor de credit de consum în conformitate cu prevederile Ordonanței 50/2010. Cât de “corecte” au fost unele bănci în punerea în aplicare a ordonanței intrată în vigoare în data de 21 iunie a.c. stau mărturie amenzile aplicate în urma verificărilor realizate de comisari, în valoare de 85.000 de lei în total. “Deconturile” nerespectării ordonanței au vizat, printre altele, lipsa formularului prin care clientul primește informații asupra creditului, ratelor și comisioanelor percepute de bancă înainte ca acesta să semneze contractul propriu-zis. La mai mult de o lună de la apariția ordonanței ce interzice perceperea de către bancă a unor comisioane, CJPC a găsit contracte încheiate cu clienții și după data de 21 iunie. Comisarii au identificat de asemenea contracte încheiate de bănci în care clauzele erau prezentate neclar, încâlcit și imposibil de înțeles și pentru omul cu carte ceva mai multă, darămite pentru unul cu studii medii. În alte contracte, băncile “uitaseră” să treacă mențiunea că rata dobânzii nu poate fi majorată cu mai mult de 2% decât rata stabilită inițial. “Vă invităm în unitățile…, pentru alinierea contractului de credit la OUG 50/2010…” Avalanșa de reclamații venite la CJPC Suceava în ultima vreme face referire, în majoritatea cazurilor, la contractele aflate în derulare ce trebuie revizuite de bancă, împreună cu clientul, în termen de 90 de zile de la data apariției Ordonanței 50/2010, adică până pe 21 septembrie a.c. Teoretic, băncile au avut bunăvoință față de acest demers, emițând mesaje precum: „Vă invităm în unitățile…, pentru alinierea contractului de credit la OUG 50/2010. Nesemnarea unui act adițional este considerată acceptare tacită. Mulțumim!”. Clienții grijulii, conștienți că se pot trezi cu tot felul de modificări în contracte, s-au prezentat la bancă în speranța că vor avea parte de discuții bilaterale din care să înțeleagă ce opțiuni și posibilități au la restituirea creditelor contractate. S-au trezit însă în fața unor formulare deja încheiate de bancă pe care unii s-au simțit obligați să le semneze, deși relația contractuală ar fi rămas aceeași și dacă nu mergeau la bancă. Din reclamațiile făcute de suceveni la adresa sucursalei locale a Voksbank România SA la credite contractate după 21 iunie, CJPC a verificat deja 7, care s-au dovedit întemeiate. Deși OUG 50/2010 interzice perceperea comisionului de risc, banca percepea în continuare acest procent Protecția Consumatorului obligând instituția la restituirea comisionului de risc încasat după data intrării în vigoare a actului. De cealaltă parte, băncile nu protestează, dar nici nu se grăbesc să pună în aplicare sancțiunile, bazându-se pe faptul că reprezentanții naționali fac presiuni pentru modificarea ordonanței în cauză. “Din informațiile primite de la consumatori rezultă că banca le-ar fi comunicat verbal că acest comision de risc va fi înlocuit cu comision de administrare a creditului, or acest lucru nu este posibil conform normelor legale în vigoare, fiind interzise atât introducerea de noi comisioane, cât și modificarea acestora pe perioada de derulare a contractului, fără acceptul clientului”, ne-a declarat Elena Oanea. Și sucevenii se pregătesc să dea băncile în judecată Protestele clienților băncilor împotriva comisioanelor abuzive, a măririi nejustificate a dobânzilor și a altor prevederi contractuale ciudate pentru care nici măcar nu primesc vreo explicație s-au acutizat de la începutul lunii septembrie încoace. Pornită de la mai mulți timișoreni care au credite de consum la Volksbank, „răzmerița” s-a transformat deja într-o “mișcare de eliberare națională”, clienții băncilor arătându-se hotărâți să nu mai suporte niciun abuz legat de costurile exagerate sau ascunse ale unui credit. Procese împotriva unităților bancare se pregătesc deja, sute de persoane constituindu-se deja în grupuri pornite să înceapă procedurile. Printre ei se numără clienți nemulțumiți ai mai multor bănci, de la cele cu tradiție și putere în România, până la cele mai mici, apărute în țară de doar câțiva ani. La Suceava, acțiunea de informare privind prevederile Ordonanței 50/2010, dar și a clauzelor abuzive impuse de bănci, a început de aproape o săptămână, un grup de inițiatori procedând la împărțirea de pliante explicite. Se pare că mai mulți suceveni sunt deja gata să dea, împreună, băncile în judecată!

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: