Țară cu branduri

Ieri, românii au avut Ziua Imnului – “Deșteaptă-te române”. Ieri, chinezii au avut lansarea noului brand turistic al României: “Explore the Carpathian Garden”. Sau, după alții (inclusiv după doamna ministru al turismului), noul slogan. Nu-i deloc același lucru, dar dacă n-are importanță pentru cei care l-au făcut (brandul/ sloganul), de ce-ar avea pentru noi? În ce mă privește, textului care ar urma să fie receptat de străini ca slogan îi lipsește un semn de exclamare cerut de imperativul verbului (altfel capătă aspect de constatare, iar constatarea ar fi mincinoasă – și nici n-ar fi vorba despre “minciuna publicitară”).
 

L.D. CLEMENT

Ba este și paradoxal. Englezii (despre chinezi nu mă pronunț!) înțeleg îndeobște prin “garden” un teren plat, amenajat de regulă în aer liber…, o reconstituire realizată de către om a naturii; așadar nu cred că s-ar gândi tocmai la munte, la munți! Din Carpații făgăduiți a fi vânduți, priveliște cu priveliște, sub formă de grădină (iar făgăduiala mi se pare făcută mai curând nouă, celor de aici, decât lor, celor de oriunde) revin însă la imn pentru că tocmai mă întrebam dacă imnul (mai) poate constitui (și funcționa ca atare) un brand pentru români. Ca simbol național, el este (sau ar trebui să fie) parte a brandului istoric, administrative și politic “România” (alături de drapel, alături de însemnele instituțiilor reprezentative ale statului). Însă mă întreb: ieri (sau la ultimul meci al echipei de fotbal a țării), când îl veți fi auzit (dacă îl veți fi auzit…), ce vor fi mișcat în dumneavoastră melodia și cuvintele? Vă vor fi spus ceva? Ce anume v-au spus? Fiindcă așa ceva înseamnă, finalmente, un brand: proiecția conceptului, a poveștii în ființa beneficiarului, a consumatorului. Iar un brand reușit este tocmai cel care poate fi reconstituit cu ușurință (potrivit intenției celui care l-a creat) de cel căruia îi este destinat.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: