Încă o izbândă a lui Nicolae Cârlan

Nicolae Cârlan dă dovadă de o impresionantă tenacitate. Poate pentru că e un căutător de comori pe care, ca profesor și muzeograf, le scoate la lumină, trudind din belșug și oferindu-le cu generozitate cititorilor. O face întotdeauna cu profesionalism și responsabilitate față de cuvânt, ultima izbândă fiind Secvențe documentare cu Eusebiu Camilar și Magda Isanos (Editura Lidana, Suceava, 2010), editată sub egida Centrului Cultural Bucovina.

 

Cartea începe cu un Avertisment prin care autorul atrage atenția, pe bună dreptate, asupra faptului că Eusebiu Camilar este un scriitor cu o personalitate distinctă în literatura română, amintind câteva titluri peste care nicio istorie a literaturii n-ar trebui să treacă. E vorba de lucrări în proză, precum Cordun (apărut inițial foiletonistic în „Adevărul literar și artistic”), pentru care a primit felicitări de la Camil Petrescu, Turmele, Valea hoților, Cartea de piatră, în versuri – Poezii –, ori dramaturgie, Valea Albă, ca să ne oprim, adaugă Nicolae Cârlan, cu parcimonie, doar la aceste titluri.
Împlinindu-se anul acesta 100 de ani de la naștere, neobositul muzeograf sucevean îl cinstește pe Eusebiu Camilar într-un mod elegant, după ce s-a ocupat, cu mulți ani în urmă, de organizarea Casei Memoriale a scriitorului de la Udești, inaugurată în mai 1984. Aflăm din carte aspecte extrem de interesante privind activitatea scriitorului născut în 1910 sau referitoare la viața literară din perioada vieții acestuia. De pildă, câți mai știu astăzi că în localitatea Mihăileni din județul Botoșani (comună la granița cu Ucraina) apărea între cele două războaie mondiale o publicație cu titlul „Moldova literară” care îi găzduiește lui Eusebiu Camilar pentru prima dată producțiunile lirice, ori că scriitorul udeștean, împreună cu prietenul său, graficianul Vasile Dobrian (care i-a făcut ilustrațiile primului volum de poezii), au muncit împreună să-l imprime în condiții deosebit de grele. Își aduce aminte poetul: Ca să putem „trage” ilustrațiile și poeziile, trebuia să învârtim la roată, chiar noi autorii, și învârteam cu rândul, când eu, când Dobrian, după ce ne încălzeam mâinile, fie cu răsuflarea noastră, fie la soba de tablă cu cărbuni prea puțini și aproape întotdeauna stinși…
Prin strădania domnului Nicolae Cârlan, pasionat de istoria literară și ascunzișurile ei, aflăm că Eusebiu Camilar a scris zece variante ale unui scenariu de film privind personalitatea lui Ciprian Porumbescu și că, după atâta muncă îndârjită, nu se declara mulțumit de ceea ce realizase, chiar dacă semnase contractul cu cinematografia (21 noiembrie 1961), programat deja să ruleze în cursul anului 1962, intitulat fiind, se înțelege că avant la lettre, Cântărețul nemuritor.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: