Cum se vede de la Inspectoratul Școlar Județean anul 2010, în contextul crizei:

„Nu cu dureri de cap”, dar cu „multe nopți nedormite”

Interviu cu șeful IȘJ Suceava, prof. Petru Carcalete

– 2010 nu va fi un an comod pentru învățământ, nici financiar și nici organizatoric vorbind. Dvs. cum îl vedeți?
Din punct de vedere financiar, probabil că va fi un an greu, judecând și după bugetul aprobat pentru ministerul nostru și mai judecând și după faptul că bugetul de investiții este la 18% ca valoare din bugetul de investiții al anului 2008, sper că nu greșesc. Asta din punct de vedere al investițiilor. Din punct de vedere al salarizării nu cred că va fi o problemă. Dacă se va aplica noua grilă de salarizare și salariul pentru profesori ar ieși mai mic decât în 2009, atunci, conform legii, se vor acorda sume compensatorii, până la nivelul salariului avut în 2009.

 

prof. Petru Carcalete

– Nu vor fi probleme cu salariile, dar vor fi reduse posturi…
– Deocamdată, în ce privește reducerea posturilor, nu există nicio hotărâre luată din partea ministerului în acest sens. Noi am fost doar consultați pe această temă și am fost rugați să facem propuneri care să poată duce la o reducere a numărului de norme, fără a afecta calitatea învățământului. Chiar ministerul a propus 4 posibilități de redu-cere a normelor, iar restul au venit din partea inspectorilor generali din toată țara și au fost contabilizate de o echipă a ministerului.

“Trebuie să existe un compromis care să ne permită să atingem o calitate bună
cu cheltuieli minime”

– În urma discuției în Comisia de dialog social, de miercuri, am văzut că ministerul nu impune numaidecât un număr – 15.000 de posturi care ar trebui să dispară în total. Inspectoratele trebuie să decidă având grijă să nu fie afectată calitatea actului didactic. Credeți că, reducând câteva sute de norme, mai pu-tem vorbi de calitate? Acest lucru va însemna și o încărcare la normă a altor profesori… Ce randament vor mai avea ei?
– Depinde de unde reduci. În cazul în care discutăm de o scădere a normelor în urma unirii școlilor mici cu școli mari, atunci eu sunt convins că nu va scădea calitatea învățământului ci, din contră, va crește. Nu putem discuta despre o calitate adevărată în învățământ când elevi de clasa I, a II-a, a III-a și a IV-a sunt comasați într-o singură clasă și fac ore cu un singur învățător, din cauza faptului că sunt puțini copii în respectiva școală. Acești copii, aduși într-o școală în care funcționează clase normale, vor putea să învețe, fiecare, în clasa lui. Prin urmare, crește calitatea actului de învățământ.
– Dar există posibilitatea de a-i transporta pe toți, mă refer la localitățile foarte îndepărtate și izolate?
– Acolo unde sunt cazuri de genul acesta, vom avea grijă să existe și microbuze școlare, care să-i poată transporta.
– Dacă vor fi prea mulți elevi într-o clasă tot nu e bine. Nu așa se vorbea? Să fie un număr mai mic de elevi la clasă pentru ca orele să se desfășoare mai bine ?
– Aici trebuie făcut un compromis între cheltuieli și calitatea învățământului în clasa respectivă. E adevărat că numărul mare de elevi într-o clasă duce la scăderea calității, dar și la scăderea cheltuielilor cu personalul. Dar, dacă discutăm care ar fi limita de jos pentru ca această calitate să atingă un nivel maxim, atunci ar trebuie să fie profesorul și elevul. Nu putem nici așa!! De aceea spun că trebuie să existe un compromis care să ne permită să atingem o calitate bună cu cheltuieli minime.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: