Măștile puterii

O criză a discursului politic

Astăzi, la început de secol XXI, politica, sub toate formele sale, a ajuns să se desfășoare înaintea unui public de masă prin intermediul mijloacelor de comunicare, în cadrul exercițiului zilnic al practicii democrației.

 

Toți actorii politici recunosc că una dintre condițiile esențiale pentru o intervenție reușită în dezbaterea publică, în luarea deciziilor este înțelegerea modului de funcționare a comunicării, a mijloacelor ei și a mașinăriei de relații publice. Poziția tot mai centrală a mass-mediei în procesul politic este o realitate care provoacă o controversă. Produce mass-media degradarea procesului politic, subminându-i specificul democratic prin transformarea sa într-un spectacol sau media constituie de fapt un semn al extinderii participării democratice? Aceste dezbateri se poartă tot mai mult ca urmare a unei „crize a participării democratice” resimțite în tot mai multe țări, precum S.U.A., Marea Britanie, Franța, Olanda, dar și în România. Slaba prezență la urne a alegătorilor din mai multe țări sau câștigarea alegerilor de către extremele radicale ale spectrului politic au stârnit îngrijorare în legătură cu sănătatea sistemelor politice democratice europene de la sfârșitul secolului XXI. Numeroși analiști au stabilit legături cauzale între excesele comunicării politice, eșecurile mijloacelor de comunicare și dezamăgirea și apatia evidente la un număr tot mai mare de cetățeni.
Climatul politic global rămâne imprevizibil și exploziv. Ultimii ani, bogați în evenimente conflictuale, traumatizante, au dat naștere unor propagande tot mai perverse menite să convingă opinia internațională că vina îi aparține mereu taberei adverse. De aceea devine tot mai limpede pentru noi faptul că atât mass-media cât și managementul opiniei publice prin intermediul comunicării politice sunt tot mai importante în gestionarea afacerilor interne și internaționale.
Implicarea crescândă a mediilor de comunicare în masă în arena politică, precum și tendința de cultivare a politicii-spectacol, cu manifestările ei sub forme tot mai violente, agresive, în lipsa argumentelor, maniera în care partidele politice se folosesc de tehnicile de relaționare publică, marketing și publicitate în campanii sau în acțiuni guvernamentale, precum și rolul crescut al managementului mediatic și de opinie în disputele dintre state, dintre angajatori și angajați, între guverne și alte organizații și, nu în ultimul rând, organizațiile mediatice care stabilesc agenda publică și care poartă adevărate războaie mediatice în urma cărora adevărul are de suferit, toate acestea scot la iveală o influență reciprocă în practica și conduita celor trei instanțe (politic-media-cetățean), dar mai ales manipularea reciprocă și propagarea acesteia asupra cetățeanului, ca un tăvălug informațional din care acesta nu mai înțelege nimic.
Efectele comunicării politice stârnesc tot mai mult interesul tuturor celor implicați în procesele electorale, guvernamentale și de analiză a vieții publice. Pentru înțelegerea fenomenelor, pentru a nu cădea în capcana pseudoanaliștilor și, nu în ultimul rând, pentru sănătatea procesului democratic, întreprindem demersul analizei de față, încercând să descifrăm mecanismele și mijloacele utilizate în comunicarea politică.
Degradarea discursului politic este o constatare a specialiștilor în domeniu la nivelul mai multor state europene, în contextul unei crize de sistem, economice, financiare, morale. În România, această degradare a discursului politic se manifestă mult mai puternic, pe fondul aceleiași crize, dar aduce elemente specifice, uneori atipice, datorate spiritului regional balcanic, dar și lipsei experienței în exercitarea actului politic democratic, respectiv tendința de trecere de la o extremă, cea a lipsei totale a democrației, la alta, cea în care democrația este prost înțeleasă.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: