Cu doar o lună înainte de începerea școlii

Sute de obiective de investiții zac neterminate

Cu numai o lună înaintea începerii anului școlar, situația lucrărilor de investiții începu-te în școli este dezastruoasă: în timp ce ministerul tot trimite anexe cu banii pe care-i alocă pe diverse obiective de investiții, aceștia au rămas încremeniți mai mult pe hârtie, iar 200 de obiective sunt neterminate. În acest răstimp, ministerul tot cere IȘJ tabele cu situația școlilor și grădinițelor, cu lucrări începute și nefinalizate, dar încă nu se aude niciun… zornăit de bani din direcția lui.
Situația obiectivelor de investiții în școli se prezintă cam astfel astăzi: indiferent că au fost începute cu bani de la Banca Mondială sau de la MECI, fiind cuprinse în programe de reabilitare, utilități etc., toate au cam aceeași problemă – constructorii nu și-au primit toți banii sau nu i-au primit deloc și au încetat lucrările, majoritatea rămânând școli cu un singur nivel ridicat sau, în cel mai fericit caz, cu instalația termică sau cu grupurile sanitare nefinalizate. Sunt situații în care primarii se întreabă dacă investiția va începe vreodată, dar și unii care se roagă de constructor să monteze centrala termică pe banii lui, ca să nu stea copiii în frig la iarnă, ca anul trecut.

 

Șeful IȘJ “denunță” situațiile critice

La începutul verii, conducerea IȘJ a primit de la MECI trei anexe în care se precizau banii alocați în 2009, pentru obiective de investiții. În primele două anexe era vorba despre consolidări, reabilitări, reparații capitale și utilități finanțate din bugetul MECI prin autoritățile locale, respectiv finanțate direct de la MECI. În prima anexă sunt cuprinse 21 de unități de învățământ, pentru care s-au alocat circa 2 milioane lei, iar în a doua sunt prevăzute 1,8 milioane lei, pentru 8 unități de învățământ. În cea de-a treia erau propuse “credite de angajament aprobate pentru 2009 pentru lucrări investiționale”, în valoare de 6,3 milioane lei, pentru 55 de unități școlare.
“Anexa 1 și 2 sunt plătite, dar banii sunt insuficienți pentru terminarea lucrărilor. La anexa 3 n-am primit niciun ban. În anexele respective nu sunt toate investițiile în continuare, adică începute; majoritatea n-au fost cuprinse. În anexele respective sunt situațiile cele mai grave; cu toate acestea nu s-a rezolvat problema lor, plus că la aceste investiții mai sunt datorii. Există situații critice în care școlile sunt neterminate, dar și școli terminate, însă fără niciun sistem de încălzire”, a precizat șeful IȘJ Suceava, Petru Carcalete.

Lucrări începute sub imperativul “lucrați, că vor fi bani”

Ultimul tabel “cu privire la justificarea unor lucrări de investiții în unitățile de învățământ din județul Suceava, în vederea începerii noului an de învățământ”, care cuprinde 59 de unități, a fost realizat de Biroul Investiții al IȘJ și trimis la MECI săptămâna trecută. Este vorba tot despre lucrări începute și lăsate de izbeliște.
“Peste tot, constructorii s-au oprit sau au încetinit lucrul. Unii nu mai au cu ce lucra, n-au bani pentru materiale. Cum ar fi de exemplu Școala Șerbăuți, unde mai e puțin de lucru, sau SAM Mălini, școlile din Dornești, Bănești. Anul trecut s-a spus

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: