Concluzii după examenul de admitere la liceu

Abandon școlar din cauza sărăciei, clase neocupate, specializări compromise

În urma celor două etape de admitere în liceele din județul Suceava, sute de absolvenți de clasa a VIII-a nu se regăsesc nicăieri, ceea ce determină concluzia că au abandonat școala, cel mai probabil, din cauza sărăciei. Se știe și din alți ani că mulți părinți de la țară nu au bani să plătească internatul și naveta copiilor la o școală mai bună din oraș.

 

Din cei 8364 de elevi înscriși în clasa a VIII-a la începutul anului școlar 2009- 2010, 7148 au fost repartizați în clasa a IX-a, astfel că rămân cu semnul întrebării peste 1216 elevi. Considerând că poate vreo 200 au plecat în străinătate cu părinții și au părăsit școala suceveană, iar alții au rămas corigenți sau repetenți, un calcul simplu ne arată că au rămas “în aer” circa 1000 de absolvenți de gimnaziu.
Purtătoarea de cuvânt de la IȘJ Suceava, insp. Laura Hacman, nu exclude abandonul școlar dintre presupunerile care se pot face în acest context.

Scade dramatic numărul de clase la filiera tehnologică

În paralel cu această situație, o alta, din ce în ce mai dezastruoasă, intervine în activitatea unor colegii sau grupuri școlare, cu așa-numita filieră tehnologică: an de an, scade numărul solicitărilor la anumite specializări tehnice, respectiv numărul de clase. Una au gândit directorii când au întocmit planul de școlarizare, alta s-a petrecut în realitate, după admitere, clase întregi rămânând neacoperite sau cu efectiv redus de elevi. Astfel de probleme sunt și la Suceava, dar prof. Hacman spune că sunt și în zona Dornelor. Într-un fel, cei care au gândit planul de școlarizare nu au greșit, având în vedere că școlile de arte și meserii (SAM) s-au desființat și părea probabilă reorientarea elevilor spre liceele tehnologice. “Nu s-a făcut o estimare corectă a numărului de locuri. Copilul se orientează să fie aproape de casă”, spune însă Laura Hacman.
Majoritatea liceelor tehnologice au clase și la profilul teoretic, ocupate în majoritate (deocamdată pe hârtie, situația exactă se va afla după înscrieri). Explicația care stă în picioare ar fi că tot liceele teoretice sunt mai căutate, anumite meserii intrând în “cădere liberă”. Despre această situație, insp. Laura Hacman spune că “teoreticul nu are ce căuta la aceste licee”.
La Colegiul Tehnic “Al. I. Cuza”, de pildă, s-au ocupat locurile pentru două clase de “mate-info”, pentru câte o clasă de științele naturii și filologie, în schimb au rămas 34 de locuri la mecanică și 31 la electric. La Colegiul Tehnic “Samuil Isopescu” s-au ocupat cele două clase de matematică-informatică, rămânând neocupate 70 de locuri la electronică, 48 la electric și 38 la construcții și instalații.

Situație dramatică la C.T. “Petru Mușat”

Situația cea mai dramatică este la Colegiul Tehnic “Petru Mușat”, unde din cele 14 clase de-a IX-a propuse în planul de școlarizare se vor realiza doar 9. Cea mai afectată este specializarea prelucrarea lemnului, unde sunt înregistrate doar 30 de opțiuni, 110 locuri fiind neocupate. Aspectul este cu atât mai dureros cu cât această unitate a cunoscut transformări impor-tante în ultimii ani, având o dotare foarte bună, realizată prin proiecte europene.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: