În cazul reabilitării D.N. 17, între Gura Humorului și Câmpulung Moldovenesc

Minunea va începe să se producă de luni

Așa cum am promis cititorilor cotidianului “Crai nou”, am revenit, joi, pe șantierele/punctele de lucru (mai mult goale, sau chiar, în unele dintre ele, neîntâlnind țipenie de om), ale parcă blestematului D.N. 17, respectiv pe tronsonul Gura Humorului – Câmpulung Moldovenesc. Lucrările de reabilitare pe această porțiune, ce-i drept cu multe probleme tehnice, mai ales în zona Prisaca Dornei, unde muntele curge pe șosea, s-au desfășurat cu… încetinitorul sau chiar deloc. Grav este că, pe întregul traseu, s-a declanșat o serie de lucrări mai mici (refaceri de poduri și podețe), s-a spart o bandă din asfalt, s-au montat tot felul de indicatoare pentru conducătorii auto, cum ar fi „drum îngust”, „ocolire”, „denivelări”, „reducere de viteză” etc., s-au montat și semafoare… lucrările respective sunt necesare iar cei de la volan trebuie să se conformeze, să stea la cozi imense, constatând cu stupoare că toate acestea s-au făcut parcă în bătaie de joc, pentru că nimeni nu lucrează în acele locuri. Așa se prezenta situația și joi, la podul de la intrarea în orașul Frasin, în alte două puncte de la ieșirea din această localitate și pe raza satului Molid, comuna Vama.

 

DN 17 – tronsonul Gura Humorului – Câmpulung Moldovenesc (iulie 2009)

tronsonul Gura Humorului – Câmpulung Moldovenesc (iulie 2009)

Șantier în lucru, fără… lucru. Existau, trebuie să recunoaștem, și zone în care se muncea. La ieșirea însă din Molid, de pildă, în pantă, înainte de podul din Vama, „trudea”, de unul singur, un tânăr, cu o lopată (?!), la acoperirea unui șanț. Ne-a părut a fi minor, dar ne-a mărturisit că a trecut de 18 ani și are dreptul să lucreze. Îl credem pe cuvânt și-l întrebăm cât câștigă pe lună. Băiatul, de loc din Hănești, Botoșani, aprinde o țigară și ne răspunde zâmbind: „Lucrez de peste o lună de zile și încă n-am luat un leu. De fiecare dată ne zice că luni vom primi banii. Aștept și ziua aceea”.
Din documentarea efectuată am reținut că, timp de o lună, lucrările la D.N. 17 au fost aproape întrerupte, utilajele retrase, pentru că nu s-au făcut plățile necesare către firma ce efectuează investiția. Iată ce ne-a declarat, în legătură cu acest aspect, dl Avasiloaie, din Târgu Neamț, maistru-șef al punctului de lucru Vama: „Supraviețuim cu banii încasați de la alte lucrări executate în țară, la Iași, Olteț etc. Știam că în contractul nostru cu Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale este stipulat faptul că decontarea lucrărilor executate se va face la 60 de zile. Or, după cum am înțeles, la noi sunt facturi nedecontate încă din toamna anului trecut. Cum să lucrezi fără bani?”. Pe raza aceleiași comune, am discutat cu un mecanic, revenit chiar joi la lucru după un „șomaj” de o lună. Oamenii au fost trimiși acasă, lucrările au fost oprite, pentru că firma n-a avut bani cu ce să-i plătească. Interlocutorul nostru, de loc din Suceava, din Burdujeni, a fost reținut la vorbe: „Nu a primit firma bani, nu a avut pentru salarii, așa că s-a întrerupt lucrul. De luni vom reîncepe activitatea. De altfel, muncitorii din zonele mai apropiate au venit chiar de azi la treabă”.
Am constatat că situația este mai alarmantă pentru comuna Vama, care se pregătește ca, în toamna acestui an, să serbeze 600 de ani de la atestarea documentară a așezării. Or, după spusele dlui primar Nicolai Baltag, „la noi e durere. Și la intrare în localitate, dinspre Câmpulung Moldovenesc, și în cealaltă parte, spre Frasin, drumul este un șantier în care, din păcate, în ultima lună de zile, nu s-a prea lucrat. După câte am înțeles, dacă ar fi fonduri, s-ar demara treaba și totul s-ar termina cu bine. De la Molid până la Vama, toate podurile, mai mici și mai mari, au fost stricate pe un sens de mers și așa au rămas, creând un mare disconfort celor aflați în trafic. Totuși, avem o speranță. Ieri am discutat cu dl inginer Prodan, de la firma Colas, șef de lucrări în zona noastră, și am înțeles că s-au primit ceva fonduri iar de luni, se reia treaba. De altfel, au început să fie readuse și utilajele ce fuseseră, un timp, retrase. În comuna noastră, necazul mare este și cu trotuarele. Am făcut adrese către Compania Națională și Direcția Regio-nală Drumuri Naționale Iași, prin care am adus la cunoștință faptul că lucrările de reabilitare a drumului au afectat trotuarele pe ambele sensuri. Cota drumului a fost ridicată, iar trotuarele au rămas mai jos sau mai sus, în unele zone acestea tinzând să se prăbușească. În proiectul tehnic de reabilitare a drumului există și documentația de refacerea a trotuarelor, acestea fiind vitale pentru pietoni și, în special, pentru elevii care frecventează cursurile școlare. Acum, când lucrul s-a întrerupt, am avut necazuri cu apa, care, după ploile mai abundente, a intrat în curțile oamenilor. Cu toate aceste necazuri, eu trag nădejde că vom scăpa de acest chin și vom răsufla ușurați când lucrarea va fi terminată și vom avea un drum corespunzător. Promisiuni există…”.
Același lucru ni l-a spus și primarul orașului Frasin, dl Marinică Balan, care, chiar în ziua documentării noastre, și-a început activitatea cu o deplasare la sediul șantierului din Frasin al firmei ieșene care execută lucrările de reabilitare a D.N. 17. Era încrezător și plin de optimism: „Eu colaborez foarte bine cu dl ing. Prodan și astăzi l-am întrebat:

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: