MSP vrea call center, dar…

Nu se poate face medicină prin telefon !

MSP va înființa centru de permanență cu medici de familie care să stea la telefon 24 din 24 > Ele vor funcționa la început pe lângă centrele de permanență, numai că la noi în județ nu mai există niciunul > Există medici de familie care spun că e riscant să dai sfaturi medicale prin telefon

Ministerul Sănătății va înființa centre de permanență sub forma de call center, în care medicii de familie vor acorda 24 de ore din 24 recomandări și informații medicale telefonice, după un model suedez. Ministerul a luat această decizie împreună cu reprezentanții medicilor de familie și, deocamdată, nu se știu prea multe despre modul de plată al acestor medici, ca și alte detalii tehnice de funcționare. La început, se preconizează înființarea câtorva astfel de centre pe lângă centrele de permanență existente deja. Dacă va fi așa, în județul Suceava avem o problemă: cele 10 centre de permanență existente cândva în anumite localități nu mai funcționează. Potrivit unor surse, nici la nivelul țării nu funcționează acum mai mult de până în 10 astfel de centre.

 

„Este un risc să dai un sfat telefonic”

Unii medici de familie din județ sunt însă de părere că nu prea se poate face medicină prin telefon. Secretarul Asociației Medicilor de Familie Suceava, medicul de familie Irina Badrajan, spune că e cam riscant să dai sfaturi prin telefon, mai ales că unii pacienți sunt subiectivi și nu descriu exact ce simptome au sau exagerează. Ea consideră că un astfel de centru ar fi mai util pentru alt gen de pacienți: “Această hotărâre a fost luată când s-a înțeles că nu există resurse financiare și chiar de personal pentru constituirea unor centre de permanență conform unor standarde, în care să funcționeze medici de familie. Fiindcă un centru de permanență trebuie dotat și trebuie să aibă un spațiu corespunzător și să acopere un teritoriu mai larg, pentru a putea degreva urgențele de spital. Asistența medicală de urgență este cu totul altceva decât acordarea primului ajutor.
Constituirea unui call center are două tăișuri. Pe de o parte e benefic ca omul să dea un telefon și să ceară un sfat pentru o problemă de sănătate. Dar este cu totul altceva decât telefonul pe care ți-l dă pacientul tău, pe care-l știi, știi ce boli are. Dar și așa este un risc pentru a-i da un sfat telefonic. Am avut surpriza ca la telefon pacientul să-mi spună una, iar când a venit la mine să-mi dau seama că are cu totul altceva. Dar, oricum, la pacienții tăi indicația este mai aproape de realitate. Când sună un oarecare, trebuie să porți o conversație foarte lungă ca să-ți dai seama care e problema. Medicul nu prea poate face consultație prin call center, acesta poate fi pentru alte probleme, droguri, alcool, tulburări depresive, când îl ții de vorbă și apoi chemi salvarea. Dar în cazul unei boli, dacă nu-l vezi și nu pui mâna pe el, ce poți să faci? O anumită indicație poate fi greșită în necunoștință de cauză. Mie mi se pare însă o măsură disperată, din cauza unei imposibilități de a găsi o formulă utilă pentru asistența medicală a populației 24 de ore din 24”.
Medicul de familie de la Zvoriștea, dr. Adriana Hapenciuc, ne-a declarat că nu i se pare normal ca bolnavii să fie consultați prin telefon. “Prin telefon nu se pot da consultații, asta se întâmplă numai în comediile italiene. Medicina nu se face prin telefon, medicina se face, cu toate greutățile care sunt, cu două mâini, cu doi ochi, două urechi și o gură”. Dr. Hapenciuc reamintește că există în județ centre de permanență care au funcționat cândva și că cel mai bine ar fi să se redeschidă, cu condiția ca formalitățile să fie mai simple, iar medicii plătiți ca lumea. “Mai bine să dea drumul din nou la cele care existau, cele zonale, erau foarte bune. Nu ne trebuie call center, să rămână ce s-a realizat deja. Numai că legea nu stabilea cum te plătește”.

Centrele de permanență, ucise de schimbările legislative

Povestea centrelor de permanență începe în 2002, când au fost înființate și când s-a asigurat continuitatea medicii de familie din zona respectivă. La început, ei erau plătiți mai bine, dar, ulterior, când s-a schimbat guvernul, s-a schimbat și legea. Atunci, funcționau în județ 9 centre de permanență, la Breaza, Broșteni, Cajvana, Dolhasca, Dorna Arini, Marginea, Va-ma, Vicovu de Sus și Zvoriștea. La un moment dat, 50 de medici de familie, care asigurau permanența în aceste centre au anunțat, în 2006, DSP că nu o vor mai face dacă vor fi plătiți tot atât de prost ca în 2005. De la o gardă de 24 de ore, plătită cu aproximativ 2 milioane lei vechi, se ajunsese la 500.000–600.000 lei, bani din care trebuiau plătite asistenta, căldura etc.
Treptat, centrele de permanență din județ s-au închis, singurul care a mai funcționat până iunie 2008 fiind cel de la Zvoriștea. La acea vreme, conducerea DSP Suceava spunea că po-pulația din zonele respective a fost mulțumită de activitatea centrelor de permanență, dar că medicii nu au mai vrut să lucreze în cadrul lor, din motive de ordin financiar. Centrele s-au închis pentru că noile prevederi ale guvernului de atunci puneau condiții cam dificil de realizat: în primul rând, trebuia să se asocieze 5 medici de familie, din care 3 trebuia să fie din zonă, ceea ce nu era posibil știut fiind că mulți medici fac naveta zilnic.
Normele metodologice au apărut, dar vechiul guvern a plecat, iar centrele au rămas în continuare “în ceață”, până ce ministrului Bazac i-a venit, după mai multe tatonări, ideea acestor call centers, pentru funcționarea cărora Ministerul Sănătații a alocat anul acesta un buget de aproximativ 26 milioane lei.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: