Firmele de construcții și proiectare implicate în modernizarea DN 17

„Dușmanul numărul unu al dezvoltării județului”

Este de părere prefectul Alexandru Băișanu
Colegiul Prefectural Suceava a discutat, ieri, timp de cinci ore, situația legată de întârzierile la modernizarea drumului național DN 17 ce face legătura, prin nord, între Moldova și Ardeal, prefectul Alexandru Băișanu exprimându-și scepticismul privind finalizarea acestor lucrări în acest an. La această ședință au fost invitați președintele CJ Suceava, Gheorghe Flutur, și primarii localităților de pe traseul acestui drum, care au prezentat problemele cu care se confruntă din cauza nefinalizării acestor lucrări.
 

În cadrul întâlnirii, reprezentanții firmelor constructoare au dat asigurări că lucrările de modernizare vor fi finalizate în luna septembrie a acestui an, cu 10 luni întârziere față de data stabilită inițial prin contracte, dar prefectul a spus că, dacă lucrările vor continua în același ritm, termenul stabilit este nerealist. Prefectul a arătat că, din cauza neputinței și nepriceperii proiectanților, județul Suceava, al doilea ca întindere din țară și unul dintre principalii furnizori de servicii turistice, este văduvit de veniturile pe care le-ar putea încasa din acest sector. „Dacă am calcula pierderile economice ale județului Suceava din cauza acestor întârzieri, am ajunge la concluzia că aceste firme de construcții și proiectare sunt dușmanul numărul unu al dezvoltării județului”, a declarat Băișanu. El a subliniat că cele trei firme câștigătoare ale lucrărilor nu efectuează în realitate nicio lucrare și că toate lucrările sunt făcute de firme românești, prin subcontractare, care lucrează „cu resturi de bani” pe care îi primesc de la antreprenori. Prefectul a spus că, în acest sens, va înainta o propunere Guvernului României ca, în județul Suceava, firmele care vor câștiga licitațiile să fie obligate să le și execute. „În acest moment, firmele românești, subcontractante, lucrează haotic, în salturi, cu oameni angajați cu ziua, fără contracte de muncă, fără specialiști, fără oameni calificați și pe bani puțini. Sunt grotești imaginile în care vezi cinci muncitori sprijinindu-se în cozi de lopată și unu care măsoară cu sfoara, având și pretenția că sunt constructori de drumuri europene, ori grupuri de muncitori aduși cu ziua din Botoșani, care nu au nicio specializare și se află în permanentă nemulțumire și amenință cu greva, din cauza salariilor de nimic pe care le primesc. Cu asemenea forțe și cu asemenea implicare, sucevenii vor fi obligați să mai suporte multe alte amânări, fiind obligați să-și distrugă mașinile în continuare pe drumul până la Bistrița”, a spus Alexandru Băișanu. El a subliniat că o altă problemă identificată este lip-sa de descentralizare a acestor acțiuni și crede că implicarea directă a autorităților locale nu mai poate fi amânată. „Străvechiul proverb «Ochiul stăpânului îngrașă vita» este deosebit de actual și scoate în evidență că reprezentanții autorităților locale care ar trebui sa fie beneficiarii acestor lucrări, respectiv primăriile și Consiliul Județean, nu au altă perspectivă decât cea de spectatori, neavând nicio pârghie de constrângere a firmelor care nu-și fac datoria”, a mai afirmat prefectul. El a mai constatat că întârzierea finalizării lucrărilor a fost determinată și din cauză că firmele de proiectare câștigătoare a licitațiilor nu au lucrat profesional, propunând soluții, pe hârtie, care, în realitate, nu aveau nicio susținere, exemplificând cu o situație înregistrată în zona comunei Ilișești unde, după șase luni de zile, nu s-a reușit găsirea unei noi soluții față de cea propusă inițial și care nu poate fi pusă în practică. Băișanu a mai arătat că a observat și o lipsă totală de comuni-care între constructor, proiectant, coordonator, administrații locale, E.ON GAZ, E.ON Distribuție, Romtelecom, ACET SA, care și-au blocat activitatea reciproc, fiind scoasă în evidență necesitatea unui management unitar, coerent, a unei autorități care să aibă o privire de ansamblu asupra lucrărilor. „Întreg proiectul nu are cuprins în interiorul său parcări, refugii, așa cum ar trebui să aibă un drum european al anului 2008, dar nici parapeți pentru protecție antizgomot și de protejare a mediului”, a spus el, arătând că firmele constructoare lucrează în lipsa unor avize și autorizații specifice, „având un dispreț total față de legislația în vigoare”. „Toate aceste lucruri coroborate, au făcut ca niciun termen inițial de finalizare a lucrărilor să nu fie respectat, iar în proporție de 99% nici următoarele termene nu vor fi respectate. Cu tristețe, dar neresemnat, aduc la cunoștința opiniei publice că noile termene pentru care am primit garanții sunt în continuare nerealiste, ducând undeva la jumătatea anului 2009. Ținând cont de aceste aspecte, consider că este de datoria mea să intervin în mod direct, să nu accept această tergiversare a lucrărilor”, a mai adăugat prefectul. El a solicitat tuturor firmelor constructoare să mărească numărul de muncitori și utilaje, numărul de ore de lucru muncite efectiv, iar tuturor instituțiilor deconcentrate, printre care Poliția, Garda de Mediu, Inspectoratul de Stat în Construc-ții, Inspectoratul Teritorial de Muncă, Serviciul de Gospodărire a Apelor, să monitorizeze activitatea societăților implicate, iar acolo unde este cazul să aplice sancțiuni. „În urma controalelor vom elabora un raport în care vom introduce toate datele, pe care îl voi prezenta ministrului transporturilor, Ludovic Orban, în vederea rezilierii contractelor”, a precizat el. Potrivit datelor prezentate de reprezentanți ai Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale, cele mai avansate lucrări sunt pe tronsonul de la limita cu județul Bistrița Năsăud până în Iacobeni, de 39 km, unde licitația a fost câștigată de firma Aktor, stadiul fizic al lucrărilor fiind de 88%, iar termenul de finalizare fiind septembrie 2008. Pe sectorul Iacobeni – Sadova, de 26 km, unde câștigătorul licitației este firma Mochlos, stadiul fizic al lucrărilor este de 75%, iar pe sectoarele Câmpulung Moldovenesc – Gura Homorului, de 39 km, și Gura Humorului-Suceava, de 33 km, unde câștigător a fost firma SCCF Iași – Collas Grup, stadiul fizic al lucrărilor este de 35%, respectiv 79%.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: