Finanțarea rămâne principala problemă a învățământului românesc

este de părere șeful IȘJ Petru Carcalete
În cadrul dezbaterilor pe marginea pachetului de legi ale educației, în prezența reprezentantei MECT, șeful IȘJ Suceava Petru Carcalete a precizat că principala pro-blemă a învățământului pre-universitar românesc rămâne finanțarea: „Atâta timp cât finanțarea va fi lăsată în baza comunității locale, învățământul nu va fi de calitate. Resursele umane și materiale sunt cele mai importante lucruri pentru desfășurarea unui învățământ normal, nu de performanță.
 

Ar trebui să fim extrem de atenți la capitolul finanțare”. Reamin-tim că una dintre propunerile directorilor de școli din județ se referă la acest capitol, ei dorind o finanțare sigură, din surse guvernamentale, și nu de la bugetele locale, pentru a putea aplica unitar toate pre-vederile legislative. Directorii au argumentat că atâta vreme cât există diferențe mari între bugetele unor comunități, vor exista și diferențe de neasi-gurare a standardelor edu-caționale între diferite unități școlare aparținând acestora, de aceea fiind necesar, odată cu transferul soluționării problemelor de la o autoritate la alta, și transferul sursei de finanțare. Rămânând în sfera banilor, cu prilejul dezbaterilor care au avut loc în această săptămână cu directorii școlilor cu perso-nalitate juridică din județ, cu reprezentanți ai autorităților locale și județene și în pre-zența secretarului de stat MECT Zvetlana Preuteasa, directorul școlii din Ulma, Gheorghe Boghian, s-a referit la un „paradox economico-financiar”, acela că școlile nu sunt scutite de TVA la achiziționarea de materiale șco-lare și carte. Totodată, direc-torul a abordat problema cheltuielilor cu deplasările, care conform noii legi au trecut de la capitolul cheltuieli de personal la cele materiale. „Aceste cheltuieli au căzut în sarcina comunității locale și sunt asigurate numai dacă primăria are bani. E un mare risc”, a declarat dl Boghian. Secretarul de stat l-a trimis pe acesta la miniștrii Finanțelor și Administrației să-i rezolve problema, promițând totuși că și aceste doleanțe vor fi transmise mai departe. Dascălii suceveni au mai făcut și alte propuneri la noul pachet de legi. Printre altele, ei susțin păstrarea actualei structuri a învățământului, și anume rămânerea clasei a IX-a la liceu, iar a clasei pregătitoare la învățământul pre-primar, admiterea în liceu să se facă doar pe baza unui examen organizat de școală, fără repartizare computerizată și examenul de titularizare să fie organizat la nivel național, nu de către școală.

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

SUMARUL EDIȚIEI