Lumi inaccesibile ?

Augsburgul nu este cunoscut numai prin a fi orașul care găzduia producătorul celebrelor avioane de vânătoare Messerschmidt (motiv pentru care a fost temeinic bombardat de americani și englezi în ultimul război mondial), ci și prin locul unde se produc nu mai puțin celebrele motoare MAN și, mai nou (probabil și pentru vocația sa aviatică), elicopterele Europei. Recenta vizită a delegației sucevene în orașul bavarez, reședința Regiunii Schwaben, a avut în program o zi întreagă consacrată vizitării celor doi coloși industriali germani.
 

Vizita la mai mult decât centenara firmă MAN, cea în care s-a creat și produs motorul Diesel (și acesta are deja peste 100 de ani), a fost pregătită în inimitabilul (cel puțin la noi, în Ro-mânia) stil nemțesc. Primire elegantă în sala de festivități, câteva lucruri esențiale despre uzină și istoria ei, apoi despre motor, înzestrarea cu căști, dopuri de vată, ochelari și … vizită efectivă. O fabrică în cărămidă roșie, peste-centenară, hale de dimen-siuni neîntâlnite de oaspeți ca noi, modernitate … de zecimi, de sutimi, de miimi, foarte puțini lucrători (nu spunem muncitori, căci păreau că au școală înaltă, chiar și cel ce părea mai degrabă atlet…), poduri rulante pentru 10, 15, 50 tone, și dihania de motor! Aici se fabrică mai ales uriașele motoare ce echipează vasele oceanice: de croazieră, petroliere, cargouri etc. Pari insignifiant ca dimensiuni și în raport cu cele ale halei, dar și cu cele ale motorului. Acesta poate să “sară” peste 100000 kW, o adevărată “putere marină”, mai ales că unele vase de croazieră, de exemplu, sunt echipate și cu patru asemenea motoare. O parte dintre componente sunt fabricate în alte părți, dar MAN nu a cedat fabricarea atât de sensibilelor pompe de injecție, inima Diesel-ului. Parcurgem sensul viu al construirii motorului, până la sala de încercare. N-am avut parte de zgomot, pentru că era deja pauza de prânz, dar hăul în care erau testate motoarele… depre-suriza pur și simplu urechile. Când vezi așa ceva, îți cam evaluezi corect umbra…”Sunteți demni de admirație și respect pentru ceea ce faceți”, recunoștea șeful de delegației sucevene, președintele Gavril Mîrza. La Eurocopter nu ni se dau căști, ochelari etc. dar ni se re-țin telefoanele cu cameră video. Suntem împărțiți pe echipe, conduse de oamenii lor, cu ghid, dar și cu un “încheietor de pluton” (al nostru este bănățean, plecat după Revoluție în Germania). Măsurile par a fi de înțeles, fiind vorba despre un obiectiv cvasimilitar. Aici se fabrică elicoptere pentru beneficiari din Vest, dar și din restul lumii. Sunt elicoptere cu destinație civilă, dar și mili-tară. Paleta adună cam 56 de variante: de la cele de căutare/sal-vare, sau cele servind, să zicem, jandarmeria franceză, până la cele militare. Un exemplar se construiește și echipează în cam patru luni. Urmează testarea și apoi preluarea de către cumpărător. Motoa-rele sunt cumpărate, după dorința clientului, de la General Mo-tors sau de la alți producători. Anumite componente sunt pro-duse, sub strict control, și “pentru că răspunderea nu se poate delega”, și în alte firme, din cele mai diferite țări. O importantă dimen-siune a activității Euro-copter o reprezintă mo-dernizarea, “practic componentă cu com-ponentă, ceea ce duce la prelungirea considera-bilă a vieții aparatului”, elicopterelor militare. Erau acolo, “acoperite de răni”, elicoptere uti-lizate în Afganistan, în sute de misiuni de pa-trulare, aprovizionare sau luptă, a căror viață este prelungită aproape încă o dată. Tot la Eurocopter, în-tr-un alt spectru al a-viaticii, se produc o bună parte din componen-tele celebrului AIRBUS. Și aici, ca și la MAN, înaltă tehnologie, oa-meni puțini, performanțe remarcabile. Experiența timișoreanului angajat la Eurocopter demonstrează că ne putem integra unei aseme-nea lumi. De creat la noi însă, este mult mai greu…

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: