Lege fără… judecată

Mult scremutul Cod Rutier (este vorba de Ordonanța de Urgență nr. 195 din 12 decembrie 2002 privind circulația pe drumurile publice), care a dat multă bătaie de cap legiuitorului, emițând, modificând și, apoi, abrogând alte acte normative referitoare la acest lucru, mai are și acum o serie de prevederi lipsite de raționament, pe care unii agenți de circulație le aplică după cum vor mușchii lor, uneori încordați, fără nicio justificare, la maximum. Nu ne referim, de fapt, la prevederile Codului ca atare, care sunt logice și, în bună parte, europene, ci la ceea ce spune, în câteva cazuri, Regulamentul de aplicare a acestuia. Iată, de fapt, una și cea mai mare dintre anomaliile prevăzute în acest act normativ. O spune un om care se consideră normal la cap și care a asistat, recent, la o constatare, pe viu, a unui echipaj de la Poliția rutieră din Bacău…
 

Mă deplasam spre București. Mașina, puternică, bine pusă la punct, se așternea frumos la drum, iar tânărul de la volan respecta, în general, viteza cerută de lege. La ieșire din comuna Filipești, când mai erau vreo 30 de metri până la indicatorul ce arăta că se termină localitatea, iar de o parte și de alta a drumului național pe care ne deplasam nu mai exista nicio locuință, profitând de faptul că nu era un trafic intens, șoferul a apăsat pe accelerație. Autoturismul, cu mulți cai putere, a zvâcnit, timp în care dintr-un autoturism „Dacia Logan” ce venea din sens opus, fără niciun însemn care să indice că este o mașină a poliției, cineva a început să balanseze un baston. Era… radarul! Cu o exigență parcă ieșită din comun, cei doi agenți și-au făcut… datoria. Permisul reținut pentru suspendare, aproape 4 milioane de lei vechi amendă și, ceea ce este de contestat și a durut cel mai mult, eliberarea unei dovezi, fără ca „infractorul” sau inculpatul să mai aibă dreptul să conducă mașina din acel moment. Omul a rămas înmărmurit. Era conștient că a greșit. Nu a comentat niciun moment că trebuie să plătească pentru greșeala sa, că este obligat să achite amenda și că va sta un timp pe dreapta. Dar nu înțelegea și nici cel ce scrie aceste rânduri nu înțelege, nici acum, de ce nu i s-a dat dreptul să-și continue drumul. De ce nu i s-a prevăzut măcar pentru două zile (nu 15) dreptul de a șofa. Că doar nu consumase droguri sau alcool, nu era bolnav psihic, iar mașina era în perfectă stare de funcționare. Conducătorul auto, un om simplu, calm și calculat, a încercat să-i lămurească pe cei doi „oameni ai legii” că trebuie să ajungă în Capitală pentru rezolvarea unor probleme stringente, care nu pot fi amânate, și apoi că trebuie să se întoarcă acasă, dar nu a găsit nicio înțelegere. Ba, mai mult ca atât, cu o ironie stupidă, unul dintre agenți a pus degetul pe rană, sfătuindu-l, plin de sarcasm: „Chemați-vă șoferul!”. În situația relatată mai sus au fost puși numeroși conducători auto și pe raza județului nostru. Chiar dacă cei în cauză aveau un motiv foarte serios să se grăbească (cazuri de bolnavi în familie, situații disperate ale unor rude etc.), pentru faptul că au depășit cu mult viteza legală, nu li s-a mai dat dreptul să se urce la volan. Pe „omul legii” nu-l interesează că ești din celălalt capăt al țării, că vii, de exemplu, din Timișoara, la o înmormântare sau la o nuntă, că o mamă bolnavă, aflată către sfârșitul vieții, te așteaptă cu nerăbdare… El a luat măsura cea mai aspră, pentru că legea, strâmbă de tot la acest capitol, lasă la atitudinea agentului de circulație dacă îți dă sau nu dreptul să mai conduci mașina. Autorul acestor rânduri face parte din categoria celor care țin la respectarea legii. Am scris, de-a lungul anilor, hectare întregi de hârtie despre circulație. Lupta pentru întronarea disciplinei și evitarea accidentelor grave, care duc la numeroase decese, nu se poate face decât și prin sancțiuni ferme. Dar de aici și până la absurditate trebuie să fie o distanță mare. Articolul 180, aliniatul 7 din Regulamentul de aplicare a Codului rutier spune că „atunci când permisul de conducere se retrage pentru că titularul acestuia a fost declarat inapt pentru a conduce autovehicule sau tramvaie, se eliberează dovadă înlocuitoare fără drept de circulație.” Corect. Nimeni nu poate contesta o asemenea măsură. Numai că, în cazul la care ne-am referit, conducătorul auto era apt de a pilota mașina. La același articol, alin. 6, se menționează: „…odată cu încheierea procesului-verbal de constatare a contravenției, agentul constatator eliberează și o dovadă înlo-cuitoare cu sau fără drept de circulație, după caz”. Ei, aici e aici! „Cu sau fără drept de circulație”… Dreptul acesta îl stabilește polițistul care, iată, consideră că sancțiunea de milioane de lei (vechi) amendă și suspendarea permisului până la 3 luni sunt suficiente. Iar, atunci, ca să-și bată joc de cel în cauză, îl lasă cu mașina în drum, indiferent că până la localitatea de domiciliu mai are câțiva sau câteva sute de km. Nu-i nici drept, nici moral, nici uman. Cred că de aceeași părere sunt și parlamentarii noștri, care au ridicat mâinile cu ochii închiși, aprobând această prevedere de lege. Și vreau să mai remarc faptul că înșiși polițiștii noștri cu carte și cu simțul măsurii cred că această prevedere întrece, de fapt, măsura. Dacă ești băut – trage pe dreapta. Dacă ți-i mașina defectă – trage pe dreapta. Dar, dacă, din cauza vitezei, ți se dă amendă și ți se suspendă carnetul, dovada aceea pe care ți-o eliberează polițistul și cu care poți să-ți pui la adăpost mașina și să te pui, la rându-ți, la adăpost, este nu numai corectă, dar și… umană. Dacă, intrând în Europa, percepem și umanismul acelei lumi… Opinii Comisar-șef Romeo Butnariu, șeful Serviciului Poliției Rutiere Suceava: „Statisticile arată că, în marea majoritate a accidentelor de circulație grave, cauza principală o constituie viteza excesivă. Din acest motiv, anual, pe șoselele țării, se înregistrează mii de victime. Poate și de aceea, legiuitorul a dispus măsuri drastice pentru cei care sfidează prevederile legale în acest sens. Noi nu interpretăm lega, ci o aplicăm. Problema pe care o ridicați nu ține de noi însă, ci de prevederile Codului rutier. Dar, cum se spune, nimic nu-i perfect în lumea asta. Eu optez ca, în situații ca cele descrise de dumneavoastră mai sus, să i se elibereze conducătorului auto o dovadă pentru 15 zile, timp în care poate ajunge la destinație, poate să-și rezolve probleme stringente cu care se confruntă. De altfel, conducerea Poliției rutiere pe țară ne-a solicitat, nu de mult, la o videoconferință, să venim cu propuneri pentru perfectarea legii. Noi am propus ca, în cazurile de vizetă excesivă, de peste 50 km peste limita maximă admisă, dovada înlocuitoare a permisului de conducere să aibă o valabilitate de 15 zile.” Ing. Ovidiu Creangă, din cadrul Autorității Rutiere Române: „Legea este nedreaptă din acest punct de vedere. Normal ar fi, dacă ai greșit și se impune suspendarea permisului, să ți se elibereze o dovadă, pe baza căreia să poți ajunge la destinație, să-ți rezolvi problemele. Ce face un om, să zicem, din Suceava, ajuns la București sau în alt colț de țară cu mașina, după ce a depășit viteza admisă și nu i se mai dă dreptul să urce la volan, deși el este apt de acest lucru, iar auto-vehiculul corespunde din punct de vedere tehnic? Abandonează mașina? Ce se întâmplă dacă trans-portă produse perisabile? Dacă s-ar afla sub influența alcoolului, ar fi consumat droguri sau s-ar fi dereglat psihic este normal că prezintă un pericol pentru siguranța traficului și, atunci, trebuie oprit să mai conducă un autovehicul. Dar, așa, este nedrept cum se procedează.” Viorel Dranca, primarul comunei Iacobeni, posesor de permis de conducere de peste 30 de ani: „De când mă știu am fost adeptul res-pectării legii. Realitatea e că omul este supus greșelii, iar de cele mai multe ori nu gre-șește în mod voit. Acest lucru se întâmplă și când se află la volan. Dacă, pentru viteză excesivă, fie ea și cu 50 de km peste limita maximă ad-misă, nu ți se mai permite să-ți continui drumul, deși ai fost sancționat cu amendă și suspendarea permisului pen-tru 3 luni, mi se pare o măsu-ră extremă și nedreaptă. La acest capitol, legea trebuie revizuită, pentru că nu este normal ca valabilitatea dovezii să o decidă agentul de circulație.”

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: