Mici secrete pentru reușita lucrătorilor în străinătate

Aproape în fiecare familie de moldoveni cineva a plecat să muncească în străinătate. Din anul 2002, de la înființarea Oficiului pentru Migrația Forței de Muncă și până acum, peste 200.000 de cetățeni români au obținut contracte de muncă în străinătate prin intermediul OMFM, în special în Spania, Germani, Elveția, Ungaria, Franța (state cu care există acorduri bilaterale). Aceste persoane au realizat venituri medii de peste 582 de milioane de euro. Nu întotdeauna însă românii ajung să lucreze legal și de multe ori cad victimele unor «samsari de resurse umane». Pentru ca munca în străinătate să nu devină o neplăcută aventură, este adesea necesar să se cunoască mici amănunte legislative care pot face viața celui plecat mult mai ușoară.
 

Preselecții legale Cea mai indicată modalitate pentru obținerea unui contract legal de muncă în străinătate o reprezintă participarea la preselecțiile organizate periodic de OMFM. De pildă, până la 30 aprilie, la sediul instituției din București are loc o astfel de preselecție, destinată solicitantelor de locuri de muncă în Germania, care doresc să lucreze ca ajutor casnic în gospodăriile cu persoane care necesită îngrijiri speciale. Contractele sunt pentru o perioadă de 1-3 ani, iar printre condițiile ce trebuie să le îndeplinească solicitantele se numără vârsta între 35 și 55 ani, cunoștințe bune de limba germană, probate cu test de verificare, abilități în desfășurarea activităților casnice: spălat, călcat, curățenie, gătit, cumpăraturi. Potrivit precizărilor Biroului de Presă al OMFM, instituția nu percepe niciun fel de comision, iar documentele cu care trebuie să se prezinte solicitantele sunt: copie B.I. sau C.I. , copie pașaport cu valabilitate de min. 6 luni, fișă personală, C.V. în limba română (tipizat OMFM), copie legalizată a certificatului de studii, efectuată de un notar autorizat, copie legalizată a cărții de muncă (toate paginile scrise) efectuată de un notar autorizat, certificat de sănătate (conform HGR nr. 850/2002), cazierul judiciar în original, care să ateste că nu are antecedente penale (termen de valabilitate 6 luni), declarație pe proprie răspundere legalizată notarial din care să rezulte că solicitantul nu beneficiază de pensie de invaliditate, declarație pe propria răspundere din care să reiasă dacă are sau nu minori în întreținere, legalizată la un notar public, dovada emisă de Serviciul Public pentru Asistența Specială/primar, din care să rezulte că părintele solicitant de locuri de muncă în străinătate a notificat acestora intenția de a lucra în străinătate, două fotografii tip pașaport. «Persoanele care vor prezenta documente falsificate, fie prin ștergerea sau adăugarea în mod intenționat a unor date din cuprinsul înscrisului, fie prin contrafacerea întregului înscris, la înregistrarea dosarului personal în banca de date a O.M.F.M. în scopul obținerii dreptului de a beneficia de un contract de muncă în străinătate vor fi denunțate de îndată organelor abilitate pentru cercetarea penală și pedepsirea faptelor comise. Precizăm că vor fi acceptate numai dosarele în care se prezintă toate documentele specificate mai sus, dosarul depus constituind primul pas în procesul de recrutare și plasare a forței de muncă în străinătate», ne-a specificat Biroul de Presă al OMFM.  Angajări în Marea Britanie Potrivit precizărilor Departamentului pentru Muncă în Străinătate din cadrul Ministerului Muncii, Solidarității și Familiei, persoanele interesate să lucreze în mod legal în domeniul agriculturii în Marea Britanie trebuie să știe că acest lucru este posibil în condițiile în care un candidat este apt pentru a realiza o astfel de muncă, atât în ceea ce privește experiența și abilitățile necesare, cât și din punct de vedere medical, și dacă are cunoștințe de limbă engleză, care îi permit să relaționeze și să înțeleagă rigorile și normele din societatea britanică. Cetățenii români pot lucra în Marea Britanie în agricultură, în baza Schemei Lucrătorilor Sezonieri din Agricultură, program derulat de către Ministerul Britanic de Interne prin intermediul unor operatori autorizați. Activi-tățile desfășurate în cadrul Schemei privind Lucrătorii Sezonieri din Agricultură vizează plantarea și strângerea recoltelor; activități de procesare/prelucrare derulate în cadrul fermei și de ambalare, îngrijirea animalelor. Contingentul stabilit pentru anul 2007 este de 16.250 locuri de muncă, cel puțin 40% din acest contingent urmând să fie alocat lucrătorilor români și bulgari. Cetățenii români care doresc să participe în cadrul acestui program trebuie să se adre-seze direct operatorilor auto-rizați de către Ministerul Bri-tanic de Interne pentru anul 2007 sau agențiilor care acționează în numele acestora în România. Lista operatorilor britanici, împreună cu datele lor de contact, sunt dispo-nibile pe site-ul http://www.ind.homepage.gov.uk/6353/56080/56114/sawsoperatordetails1.pdf Operatorii pot percepe o serie de comisioane, ce variază de la 5 lire sterline la 172 de lire sterline, sume ce sunt solicitate pentru cazare, pentru constituirea diferitelor depozite, pentru taxa pas-torală/ de binefacere etc. Agențiile care acționează în numele operatorilor pentru a derula acțiuni de recrutare, indiferent dacă își au sediul în Regatul Unit sau în străi-nătate, nu pot percepe comi-sioane din partea candidaților pentru serviciile de recrutare în cadrul Schemei privind Lucrătorii Sezonieri din Agricultură. Totuși, aceste agenții pot percepe comi-sioane pentru servicii care nu vizează recrutarea și selecția, precum organizarea condi-țiilor de transport. Operatorii sunt autorizați să elibereze candidaților selectați carduri de lucrător, care au același rol ca și permisele de muncă. Acestea vor fi obținute, direct de la operatori, anterior datei de începere a activității. Car-dul trebuie păstrat pentru a putea fi prezentat la solicitarea autorităților britanice. În baza cardului emis de către operatori, cetățenii români au dreptul de a lucra doar în domeniul agricol, în baza acestui program. Au totuși dreptul de a alege un alt angajator, cu acordul prealabil al operatorului. La finalul perioadei pentru care a fost angajat, un lucrător poate fi angajat și într-un alt domeniu de activitate, însă numai după obținerea autorizării de mun-că. În acest sens, angajatorul va trebui să aplice pentru obținerea unei scrisori de aprobare după care lucrătorul va aplica pentru documentul de autorizare. Durata șederii ca lucrător în cadrul acestui program este de minimum 5 săptămâni și maximum 6 luni, după care lucrătorul român va putea aplica din nou pentru un loc de muncă în agricultură după scurgerea unei perioade de minimum 3 luni. Angajarea în Austria Austria este unul dintre statele membre ale Uniunii Europene care au impus restricții privind accesul cetățenilor români pe piața muncii. În aceste condiții, angajarea se realizează în baza reglementărilor interne cu privire la angajarea în muncă a străinilor, respectiv obligativitatea obținerii autorizației pe baza verificării pieței muncii autohtone. Potrivit precizărilor secretarului de stat Daniela Nicoleta Andreescu, cetățenii români care doresc să lucreze în Austria trebuie să obțină anterior începerii lucrului autorizația de angajare. Cererea pentru obținerea acestei autorizări se depune de către angajator la agenția regională competentă a Oficiului Forțelor de Muncă. „În acest moment, pot primi autorizație nouă de angajare solicitanții care urmează să ocupe posturi-cheie, asistenții personali calificați, sezonierii și alte categorii de lucrători, cu aprobarea unanimă a unui consiliu regional social, atât timp cât cererea respectivă nu poate fi acoperită de forța de muncă autohtonă. Autorizația de muncă se eliberează numai dacă angajatorul respectă prevederile valabile cu privire la salarizare, la condițiile de muncă și pe cele privind asigurările sociale. Potrivit legii cu privire la angajarea forței de muncă străine, asistenții personali care îngrijesc la domiciliu privat persoane, care au cel puțin gradul 3 de handicap, nu au nevoie de autorizație de angajare pentru această activitate, dacă angajatorul este persoana care necesită îngrijire sau o rudă a acesteia sau o instituție din domeniul asistenței și îngrijirii și dacă angajarea se supune asigurării la valoarea totală. Această excepție nu este valabilă pentru asistenții personali, care sunt puși la dispoziție de agenții de intermediere sau «asociații de asistență» străine. De asemenea, detașarea lucrătorilor români în Austria este restricționată în următoarele sectoare de servicii: servicii de horticultură, prelucrarea și tratarea pietrelor naturale, fabricarea construcțiilor din oțel sau metale ușoare, industria construcțiilor, inclusiv ramuri economice înrudite, servicii de protecție, curățarea clădirilor, mijloace de transport, îngrijirea bolnavilor la domiciliu și domeniul asistenței sociale, beneficiarul având în continuare obligația de a obține o autorizație de detașare. În celelalte sectoare, pentru detașarea lucrătorilor din România în Austria este necesară numai o confirmare de detașare UE”, precizează secretarul de stat.

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

SUMARUL EDIȚIEI