Explozia prețurilor la încălzire arată cât de util este

Programul „Utilități și mediu…“ (I)

Prețurile locale de referință, mult mai mari decât cel național, în vigoare până în prezent, au dus la explozia prețului Gigacaloriei pentru populație > Acum este foarte evidentă pentru oricine, inclusiv pentru adversarii lui înverșunați, necesitatea implementării programului “Suceava – Utilități și mediu la standarde europene” > Acesta prevede, în prima fază, construirea de centrale cu cogenerare și reabilitarea instalațiilor de termoficare în cinci orașe ale județului, introducerea gazului metan în 62 de localități ș.a. > Modernizarea rețelelor de transport și distribuție a agentului termic va avea ca efect reducerea pierderilor de agent termic de la aproximativ 45-50 la sută la 2-3 la sută, după cum susțin specialiștii > Aceasta, împreună cu vânzarea energiei electrice produse în centralele cu cogenerare va duce la reducerea prețului Gigacaloriei la un nivel suportabil pentru populație, lucru absolut necesar după admiterea României în UE, când vor fi eliminate subvențiile la căldură
 

Acum, când s-a renunțat la prețul național de referință în favoarea prețului local, mai apropiat de cel real cu ca-re se produce Gigacaloria, se poate înțelege mai bine cât de necesară a fost promovarea programului “Suceava – Utilități și mediu la standarde europene” și cât de stringentă este realizarea acestuia, în integralitatea lui. De aceea merită apreciată lansarea ideii proiectului, precum și activitatea tenace a președintelui Consiliului Județean Suceava, dl Gavril Mîrza, și a echipei sale din perioada mandatului trecut, 2000-2004, de impunere a ei la nivel național și apoi de acceptare a acordării de garanții guvernamentale de către Guvernul Năstase. S-a plecat de la cea mai arzătoare cerință a sucevenilor, pe timp de iarnă – reducerea cheltuielilor cu încălzirea. Cheltuieli care, acum, încep să golească de tot buzunarele sucevenilor din orașele județului cu sisteme centralizate de încălzire. În acest scop – al găsirii soluțiilor care să ducă la scăderea costului încălzirii suportat de populație -, au avut loc contacte cu regiuni din Danemarca, unde situația geografică este asemănătoare, iar iernile sunt la fel de lungi ca la noi în județ. S-a ajuns la concluzia că experien-ța pe care cei din Danemarca o au în acest domeniu poate fi utilă și Sucevei, și astfel s-a născut acest proiect. Proce-dura de obținere de garanții guvernamentale a fost însă extrem de dificilă. Nici o autoritate publică nu mai făcuse, până atunci, demersuri pentru un proiect de asemenea dimensiune și prin care se urmărește rezolvarea aproa-pe integrală a problemei termoficării și gazului natural la nivel de județ. “Obținerea de garanții guvernamentale a fost o procedură mai complicată – ne spunea cu ceva timp în urmă dl Cătălin Nechifor, director în cadrul CJ Suceava. Nici Guvernul Năstase nu avea experiență prea bogată în susținerea financiară prin acordarea de garanții guvernamentale. Au fost pași care s-au făcut unul după altul, toată procedura durând circa doi ani, timp în care noi am mers la Guvern de multe ori, am discutat cu miniștrii de resort, au fost discuții și la Suceava, în prezența unor miniștri din Cabinetul Năstase, pentru prezentarea detaliată a acestui proiect. În final, am reușit să găsim înțelegere și sprijin din partea Guvernului, prin acordarea garanției guvernamentale. Au fost însă și alte etape la fel de dificile, pentru că n-a fost suficient să obținem acea garanție. Am avut în vedere faptul că trebuie să respec-tăm anumite proceduri legislative privind licitațiile. Au fost elaborate caiete de sarcini pentru fiecare tip de activitate în parte”. Toate acestea au fost realizate în pofida numeroaselor piedici, care au fost puse, uneori cu înverșunare, de către adversari. Dușmanii proiectului, aflați atunci sau acum la putere, au făcut tot ce au putut ca el să nu înceapă, apelând la relații și influențe politice, chiar și la presa centrală. Ei nu puteau accepta faptul că echipa de conducere, împreună cu specialiștii din CJ, s-a gândit la necesitatea și binefacerile unui asemenea proiect pentru cei mai mulți dintre locuitorii județului. Și, cu toate că înțelegeau și ei că realizarea acestuia va fi numai în folosul sucevenilor, s-au folosit de el ca de o armă în lupta politică sau economică. Atacurile n-au încetat nici după obținerea de garanții guvernamentale, prin HG nr. 484/2002. Unii dintre cei care au fost de la început împotriva proiectului au încercat și, în unele cazuri, au reușit, însă pentru scurt timp, să influențeze deciziile unor consilii locale, pentru a nu se asocia la proiect. Scriam, cu alt prilej, că și acum programul “Utilități și mediu…” este tratat de dușmanii săi ca nefiind al lor, ca și cum de gaz, de căldură au nevoie numai votanții PSD, nu și cei ai Alianței. Iată însă că frigul nu ține seama de culoarea politică și, de când temperatura a scăzut mult sub 10 grade Celsius, la Câmpulung Moldovenesc, spre exemplu, în locuințele centralizate au tremurat de frig și simpatizanții PNL și PD, odată cu cei ai PSD. De aceea este de neînțeles înver-șunarea cu care adversarii proiectului pun și acum piedici în realizarea acestuia. Recent, președintele Consiliului Județean Suceava, dl Gavril Mîrza, arăta că adversarii programului se fac vinovați de întârzierea lucrărilor la obiectivele cuprinse în proiect. Pentru că, după ce au făcut uz de toată influența lor pentru a împiedica obținerea de garanții guvernamentale în vederea contractării creditului necesar reali-zării proiectului, după ce au încercat influențarea deci-ziilor unor consilii locale și, indirect, prin toate acțiunile de până atunci, a unor proprietari de terenuri, care s-au opus trecerii conductelor de gaz pe proprietățile lor, adversarii au atacat SC Bucovina Ecotermgaz, firma care implementează proiectul amintit. Președintele CJ Suceava sublinia faptul că, prin înființarea acestei socie-tăți, ai cărei acționari sunt Consiliul Județean și consiliile locale implicate în proiect, s-a urmărit realizarea unor importante economii, prin deducerile de TVA de care beneficiază. Altfel, cum activitățile autorităților publice locale nu pot face obiectul deducerilor de TVA, din suma destinată realizării primei faze a proiectului, o importan-tă parte s-ar fi dus la bugetul de stat. “Bucovina Ecoterm-gaz a fost creată cu un scop foarte clar definit: nu pentru a fi umbrelă liberală, pesedistă, pedistă sau conserva-toare, ci ca o societate la care acționari sunt Consiliul Județean și consiliile locale implicate în program – preciza președintele CJ Suceava, la o recentă conferință de presă. Scopul înființării ei a fost acela de a implemen-ta Programul «Utilități și mediu». Fiind vorba de o investiție, aceasta este purtătoare de TVA. Or, la 86,3 milioane euro investiți, TVA calculat este de 16,5 milioa-ne euro, sumă care ar fi trebuit să fie suportată de Consiliul Județean și consiliile locale asociate. Însă, tot felul de neavizați și nepricepuți își dau cu părerea asupra acestei societăți și a scopului pentru care a fost creată”. (Va urma)

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: