Cheile împărăției (II)

„Zidiți fiind pe temelia apostolilor și a proorocilor, piatra cea din capul unghiului fiind însuși Iisus Hristos, întru El orice zidire bine alcătuită crește ca să ajungă un locaș sfânt în Domnul” (Efeseni 2.20, 21). Biserica este o comunitate umană în comuniune continuă cu Iisus Hristos, întemeietorul ei, mărturisitoare de credință și lucrătoare de fapte în har. Membrii ei sunt însemnați cu numele Fiului lui Dumnezeu, curățiți prin botez și beneficiari ai roadelor Duhului Sfânt. Sunt îndreptățiți la cetățenia Îm-părăției Cerurilor, prin mijlocirea răscumpărătorului Hristos („Arhiereul nostru a dobândit o slujire cu atât mai deosebită, cu cât este și mijlocitorul unui testament mai bun, ca unul care este întemeiat pe mai bune făgăduințe” – Evrei 8.6), „de la moarte la viață trecându-ne“ (Ioan 5.24), bucurându-ne de Înviere prin dobândirea mântuirii.
 

Biserica este o instituție tean-drică, divin-umană, care își are începutul în planul de mântuire al Domnului Dumnezeu, revelată chiar în episodul răs-tignirii Mântuitorului („Luați aminte de voi înșivă și de toată turma întru care Duhul Sfânt v-a pus pe voi episcopi, ca să păstrați Biserica lui Dumnezeu, pe care a câștigat-o cu Însuși sângele Său” – Faptele Apos-tolilor 20.28), apoi, în chip lă-murit în ziua Pogorârii Duhului Sfânt – când apare în istorie primul nucleu comunitar creștin (Faptele Apostolilor 2.1-4). După intrarea în apostolat a Ucenicilor („Mergând, învățați toate neamurile botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh…” – Matei 28.19), convertirile succesive, extinderea sa și trăinicia ei ca „stâlp și temelie a adevărului” (1 Timotei 3.15) au arătat-o in-vincibilă și permanentă, precum a prevăzut-o Întemeietorul, „încât nici porțile iadului nu o vor birui” (Matei 16.18). În acest organism nu sunt prezenți nu-mai membrii evoluați du-hovnicește, spiritual, numai elitele, ci și cei abia inițiați, mai puțin știutori, neputincioși și chiar pătimași, pentru că mân-tuirea tocmai pentru aceste categorii cu diverse carențe se propovăduiește pe toată pla-neta, „ca toți să fie una” (Ioan 17.21,22), că pentru aceasta a purtat crucea suferinței Domnul, ca să intre în Slava Sa (Luca 24.26), ca Biserica Lui – o proiecție a Împărăției Cerurilor –, să fie un staul în care toată omenirea adunată să aibă un singur Păstor (Ioan 10.16) și să se bucure de veșnicie (Ioan 3.15). În Biserică, viii sunt laolaltă cu morții Cei vii, în lucrare, constituindu-se în tabăra lup-tătoare, cei morți, în nădejdea Învierii, în așteptare, constituiți în tabăra triumfătoare. Biserica, „trupul” Domnului („Hristos este capul Bisericii, trupul Său, al cărui mântuitor este” – Efeseni 5.23; „trupul lui Hristos și plinirea Celui ce plinește toate în toți” – Efeseni 1.22,23), ca să se desăvârșească în ea „legea și proorocii”, porunca Iubirii (Ioan 15.17), trebuie să aibă unitate. Iisus a vorbit despre aceasta astfel: „Rămâneți în Mine și Eu în voi. Precum mlădița nu poate să aducă roadă de la sine, dacă nu rămâne în viță, tot așa nici voi, dacă nu rămâneți în Mine. Eu sunt vița, voi sunteți mlădițele. Cel ce rămâne în Mine și Eu în el, acela aduce roadă multă, căci fără Mine nu puteți face nimic. Dacă cineva nu rămâne în Mine se aruncă afară ca mlădița și se usucă, se adună și se aruncă în foc și arde. Dacă rămâneți întru Mine și cuvintele Mele rămân în voi, cereți ceea ce voiți și se va da vouă. Întru aceasta a fost slăvit Tatăl Meu, ca să aduceți roadă multă și să vă faceți ucenici ai Mei. Precum M-a iubit pe Mine Tatăl, așa v-am iubit și Eu pe voi; rămâneți întru iubirea Mea. Dacă păziți poruncile Mele, veți rămâne întru iubirea Mea, după cum și Eu am păzit poruncile Tatălui Meu și rămân întru iubirea Lui. Acestea vi le-am spus, ca bucuria Mea să fie în voi și ca bucuria voastră să fie deplină. Aceasta este po-runca Mea: să vă iubiți unul pe altul, precum v-am iubit Eu. Mai mare dragoste decât a-ceasta nimeni nu are, ca su-fletul lui să și-l pună pentru prietenii săi” – Ioan 15.4-13). (Va urma) CONSTANTIN HREHOR

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

SUMARUL EDIȚIEI