Am întâlnit și… patroni fericiți

Imediat după Revoluția din decembrie 1989, foarte multă lume s-a apucat de afaceri. Economia de piață și-a deschis porțile așa că cei mai mulți au pornit pe drumul vechilor negustori, trecând prin Lvov și ajungând în Polonia, unde i-au săturat pe polaci de votcă, conserve, cămăși, covoare și câte altele. O sumedenie de suceveni, mai mult sau mai puțin stăpâniți de spiritul omului întreprinzător, au deschis crâșme, unii au pus temelie unor afaceri mai mari și durabile, iar alții s-au afundat în sărăcie, unde se zbat și în ziua de azi. Doamna Liliana Aghiorghicesei, fire întreprinzătoare și cu mult curaj, chiar dacă nu era copleșită de necazuri, a găsit o cale aparte de a intra în lumea oamenilor de afaceri. Cum, la acea vreme, dânsa gestiona o librărie, a hotărât să confecționeze caiete. Această inițiativa părea unora o glumă, dar, încet, încet, cu necazurile inerente începutului, s-a ajuns la o adevărată întreprindere, sau mai bine zis la o tipografie modernă, botezată Lidana.
 

Bucurându-se de sprijinul soțului, a pășit pe un tărâm despre care nu știa multe lucruri. Banalul caiet, simplu la prima vedere, necesita însă o muncă migăloasă, o tehnologie specifică. S-a mers pe „furatul meseriei”, pe documentări în unități de profil cu tradiție din țară și, apoi, în străinătate. Cum e și firesc, orice afacere se face cu bani, iar pe familia Aghiorghicesei n-o scotea banii din casă. Singura soluție a constituit-o băncile. S-au împrumutat și au rulat sume mari de bani, pentru că noua unitate cu profil tipografic, Lidana, punea accent deosebit pe calitate. Poate că și acest lucru a făcut-o să se afirme pe piață, unde concurența era acerbă. „Era în 1997, când afacerea începea să se pună pe roate – își amintește doamna Aghiorghicesei. După un studiu sumar al competitivității, că fără studiu nu se poate, am pornit cu produse de birotică, papetărie, librărie. Pentru împrumutul din bancă a trebuit să girez cu 11 apartamente. Am avut mare curaj, dar acum nu-mi pare rău. Am cumpărat din Germania utilaje performante, a început producția, specializarea oamenilor, dar mai grea a fost lupta de a te face cunoscut, de a te impune prin lucruri bune. Cu oameni price-puți, bine intenționați, care au înțeles că la baza succesului stă calitatea, lucrurile au început să meargă, iar «Tipolidana» și-a făcut un nume, fiind căutată în țară și peste hotare, inclusiv în Germania, de unde am cumpărat utilajele. La prima vedere, în cuvinte, totul pare roz, dar o asemenea afacere înseamnă și multe nopți nedormite, neliniște. Avem salariați mulți, aceștia au probleme, există o anume fluctuație. Noi nu avem puterea să-i plătim ca în Occident, de aceea, uneori, după ce-i școlarizezi, îi formezi, pleacă. Dar, acestea sunt lucruri care țin de bucătăria noastră internă. Esențial e că afacerea merge, iar cei care vor să pășească spre o afacere, pot învăța din experiența noastră ”. Nu întâmplător am făcut o scurtă trecere în revistă a modului cum cineva a pus bazele unei afaceri. Cu siguranță că nimic nu s-a făcut ușor sau fără emoții, iar pe același drum, al unei afaceri prospere, ar vrea să pornească, la ora actuală, foarte mulți tineri cu studii, inimoși și cu voință. Din nefericire ei se lovesc de mute impedimente. Doamna Aghior-ghicesei spunea, mai sus, că se poate învăța din experiența căpătată de Lidana. – Cum?, am întrebat noi, știut fiind faptul că succesul în afaceri își are secretele lui, iar puțini sunt cei care îl dezvăluie. De astă dată, ne-am mai adresat doamnei Liliana Aghiorghicesei în calitate de vicepreședintă a Patronatului Întreprinderilor Mici și Mijlocii a Județului Suceava. Pornind de la experiența pe care o aveți, mai ales că ați pornit, serios, și în domeniul turis-mului, ce îi sfătuiți pe tinerii care ar vrea să lege o afacere ? – Cerința esențială este să aibă curaj și gândească pozitiv când pornesc într-o afacere. Întreprinderile Mici și Mijlocii, chiar dacă nu sunt ajutate cum trebuie de stat, au perspectivă. Marile concerne se destramă, dar acestea rămân. La nivelul Comunității Europene, există 23 de milioane de IMM-uri, care furnizează 73 de milioane de locuri de muncă. Vrând-nevrând, ne vom integra în Europa, iar serviciile vor fi tot mai necesare. La noi, I.M.M. reprezintă 65 la sută din ponderea economică a județului și susțin o bună parte din bugetul național. Desigur, orice tânăr se va întreba, înainte de a închega o afacere, de unde bani sau cu ce pot garanta un împrumut. Dacă ar cunoaște mai multe despre patronatul nostru, ar găsi ușor răspunsul cuvenit. Există un fond de garantare asigurat de Consiliul Național al Întreprinderilor Mici și Mijlocii. Totul este să fii informat, iar noi facem acest lucru pentru cei interesați. Avem personal specializat, bine pregătit, inițiem acțiuni în colaborare cu Camera de Comerț și Industrie, participăm la târguri, la întâlniri cu oameni de afaceri, avem deja o experiență de 10 ani în domeniu. – Aveți o experiență în afaceri și o situație materială bună, sunteți vicepreședinta patronatului sucevean al I.M.M., v-ați făcut un nume. Pentru curiozitatea noastră și a celor care ar vrea să vă calce pe urme, spuneți-ne, vă rog, vă considerați un patron fericit? – Expresia de patron nu mi-a plăcut niciodată. Eu pe salariații firmei îi consider colegi și ne înțelegem ca într-o familie. Sinceră să fiu, aș comite un păcat să spun că nu sunt fericită, atâta timp cât sunt sănătoasă, cât am o familie frumoasă și o societate care merge bine. Fericirea mi-o mai dă și faptul că mă înconjor de prieteni, oameni în care am încredere. Asta nu înseamnă că nu există și frământări, momente de neliniște. Am foarte multe proiecte pe care le visez și vreau să le pun în practică. Cu puțin curaj, gândind, așa cum am spus, pozitiv, sunt sigură că voi reuși. Iar cei care vor să intre în afaceri au neapărată nevoie de curaj. În ce privește sprijinul, le recomand ca, înainte de a face primul pas spre un job, să treacă pe la patronatul nostru, căci le va fi de folos. Discuție consemnată de MIRCEA SFICHI

Etichete:

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

SUMARUL EDIȚIEI