Înjuratul la școală, o obișnuință printre elevii suceveni

Înjurătura este forma de violență cel mai frecvent întâlnită în școli, iar cei care o proferează sunt chiar elevii, este concluzia unui sondaj de opinie realizat în rândul unor elevi suceveni de către Centrul Județean de Asistență Psihopedagică Suceava. Urmează discriminarea, violența fizică, acesta din urmă în proporție mult mai mică, iar pe ultimele „locuri”, cu procente infime, se clasează violența sexuală și taxele de protecție. Studiul arată că 63% dintre elevii chestionați spun că li s-au adresat injurii chiar în școală, marea majoritate se consideră jigniți de proprii colegi, jumătate din participanții la studiu susțin că au fost ținta ironiilor ca urmare a ideilor sau emoțiilor avute. 52% dintre elevii suceveni care au răspuns afirmativ la întrebarea „vi s-au adresat injurii în incinta școlii?” au precizat că au fost înjurați de colegi, 4%, de profesori, iar 1% de persoane din afara școlii.
 

Cei mai înjurați sunt elevii de clasele a IX-a și a X-a, iar școala suceveană unde cei mai mulți elevi au declarat că se în-jură este Liceul Solca (70 de elevi). Cel mai puțin înjurați, conform sondajului, ar fi elevii de la „Nicu Gane” Fălticeni, unde doar 20 de elevi au răspuns afirmativ la întrebarea menționată. Realizatorii studiului au constatat că 40% dintre subiecți se consideră discriminați, de către colegi (21%), dar și de către profesori (17%). Dintre persoanele discriminate, 60% sunt fete, iar 40% băieți. Motivele, spun ei, sunt în primul rând de natură economică, apoi religioase și etnice. 45% au invocat „alte motive” pentru care sunt discriminați, printre care menționăm mediul de proveniență, faptul că au opinii diferite față de majoritatea sau că sunt etichetați ca „buni” sau „slabi”. Specialiștii CJAPP precizează că învățarea prin colaborare, lucrul în echipă, luarea unor decizii în grup pot contribui la scăderea gradului de discriminare dintre elevi. „Elevii trebuie învățați să asculte opiniile colegilor lor și să le respecte indiferent care este nivelul economic, religia sau etnia acestora. De asemenea, este foarte important ca și profesorii să evite etichetarea elevilor în funcție de nota obișnuită, să recunoască și să accepte apartenența la o anumită etnie sau religie a elevilor”, se arată în raportul centrului. În ce privește violența fizică, doar 16% dintre elevii chestionați au spus că au fost agresați fizic în școală, majoritatea (15%) de către colegi, restul de 1% fiind cei care au atribuit acest tip de violență profesorilor. Sondajul mai relevă faptul că școala este un mediu unii elevii sunt tentați să fumeze (10% deseori, 32% uneori), să bea alcool (4% uneori, 16% deseori), chiar droguri (1% deseori, 2% uneori). De aceea, se spune în raport, „profesorii și consilierii trebuie să focalizeze prevenția și formarea unor comportamente pozitive pentru sănătate prin analiza și conștientizarea elevilor asupra consecințelor fumatului, consumului de alcool și droguri. În concluzie, a-firmă specia-liștii CJAPP, pentru a preveni și diminua aspectele negative legate de violență în școli, sunt neapărat necesare consilierea părinților și îmbunătățirea relației pro-fesor-elev-părinte. Studiul a fost realizat în 14 licee din județul Suceava, fiind chestionați 872 elevi, din clasele VII-XII, din care 474 au fost fete. Din mediul rural au răspuns întrebărilor 497 elevi, restul fiind din orașe și municipii. Elevii au fost aleși la întâmplare, cam 50 de elevi din fiecare liceu.

Print Friendly, PDF & Email
Etichete: , ,

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: