Chiar și prin sistemul de înmatriculare al mașinilor

Pași timizi, dar siguri, spre Europa

Interviu cu domnul comisar de poliție FLORIN CHIAPTANARU, șeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor Suceava
De anul acesta, plăcuțele de înmatriculare pentru autovehicule se vor confecționa la Suceava > Există premise ca în ziua examinării să primești și permisul de conducere > Chestionarele pentru examenele auto vor fi simplificate, dar va crește exigența la proba practică > În județul Suceava, numărul conducătorilor auto a ajuns la 160.018, ceea ce înseamnă un conducător auto la 4,5 locuitori, media fiind departe de cea europeană.
– Serviciul circulație s-a „rupt”, ca să spunem așa, în două, lucru, de altfel, corect, procedându-se ca în Occident: avem o poliție rutieră, care, printre altele, aplică legislația pe drumurile publice, și o poliție ce se ocupă de examinarea viitorilor conducători auto, eliberarea permiselor de conducere auto, a certificatelor de înmatriculare, plus alte atribuții. Ce noutăți a adus, pentru dumneavoastră, această nouă organizare? S-au simplificat cu ceva lucrurile ? – Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor Suceava s-a înființat la data de 1 ianuarie 2005, ca serviciu distinct, după modelul multor state din Uniunea Europeană, în cadrul Instituției Prefectului județului Suceava. Acesta a fost format, inițial, din cadre ale Serviciilor de Evidență Informatizată a Persoanei și Poliției rutiere. Ulterior, datorită sprijinului acordat de către Instituția Prefectului, schema de organizare a crescut prin preluarea altor cadre din Ministerul Administrației și Internelor, dar și prin încadrări din alte sectoare. Ținând cont de specificul muncii, de prelucrarea informatică a unui număr mare de date referitoare la vehicule, dar și imagini, date personale ale cetățenilor, schema a trebuit completată prin încadrarea în serviciu a unor specialiști în tehnologia informației (inginer de sistem și operatori date).
 

Acest lucru a urmărit o specializare a serviciilor oferite cetățenilor, o mai mare adaptabilitate la cerințele legislative al Uniunii Europene, precum și o legătură mai bună a acestor activități cu celelalte unități și servicii deconcentrate ale județului. Prin funcționarea acestui serviciu în cadrul Instituției Prefectului, cred că legătura cu cetățenii județului este mai bună, aceștia având multiple posibilități de sesizări și propuneri în legătură cu activitatea ce o desfășurăm. Activitatea noastră și a poliției rutiere este conexă, cele două servicii completându-se reciproc, folosind aceleași baze de date, având, totuși, fiecare, specific propriu, al nostru fiind orientat mai mult spre administrație. – Serviciul dumneavoastră poate constitui un barometru al „exploziei rutiere” la care asistăm. Pentru curiozitatea cititorilor noștri, cum stăm, în județul Suceava, cu numărul de autovehicule? Dar al conducătorilor auto? Care este procentul de promovabilitate al viitorilor mânuitori ai volanului ? – În anul 2005 am asistat, pe plan național, la o creștere explozivă a cumpărărilor de autovehicule, tendință care se menține și în cursul acestui an. Cea mai mare creștere a fost înregistrată la autovehicule noi, în special din import, de circa 60% peste nivelul anului anterior. Acest lucru este posibil datorită mai multor factori printre care amintim: programele de înnoire a parcului auto prin acordarea unei prime de 30 milioane de lei (vechi) pentru fiecare vehicul cu o vechime de peste 12 ani, ca avans pentru achiziționarea altui vehicul nou, facilitate oferită de bănci pentru achiziționarea în rate sau leasing intern sau extern, certificate de exonerare a plății TVA pentru importuri, menținerea nivelului de poluare la Euro 3 pentru vehicule importate second-hand, precum și o creștere generală a consumului în țară. Pentru curiozitatea cititorilor dumneavoastră, județul Suceava s-a menținut în același trend, la sfârșitul trimestrului I 2006 înregistrând peste 105.000 de vehicule, număr relativ mare raportat la cel al populației, de circa 720.000 de locuitori, media fiind de un vehicul la 6,8 locuitori. La aceeași dată, numărul conducătorilor auto din județ se ridica la 160.018 (un conducător auto la 4,5 locuitori), ambele medii fiind totuși departe de cele europene. Ca să rămânem în sfera datelor, trebuie să vă mai spun că, în cursul celor 4 luni scurse din anul 2006, au fost examinați 7.089 candidați în vederea obținerii permisului de conducere, fiind declarați admiși 2274, procentul de promovabilitate fiind de 32,07%, procent ce indică atât insuficienta pregătire a candidaților, dar și exigența sporită a examinatorilor. – Cu ce necazuri vă confruntați în prezent? Știm că, până nu de mult, clădirea în care vă aflați nu avea nici încălzire centrală. – Într-adevăr, dacă problemele de personal au fost în mare parte rezolvate, problemele legate de sediu sunt în continuare de actualitate. S-a reușit în cursul anului trecut o ambientare a clădirii și a exteriorului acesteia. Totuși, situația este încă departe de exigențele impuse acestor activități în Europa. Am reușit să înființăm încă un ghișeu pentru probleme legate de permise de conducere și intenționăm ca, în cursul acestui an, să înființăm încă unul pentru probleme legate de înmatricularea vehiculelor rutiere. Din păcate, spațiul fizic nu mai permite extinderea și obținerea unor rezultate spectaculoase. Tot la capitolul realizări considerăm relevante și rezultatele sondajului efectuat la sfârșitul anului trecut în rândul cetățenilor care au apelat la serviciile noastre, 90% dintre ei declarându-se mulțumiți de calitatea serviciilor prestate, precum și de faptul că am reușit o integrare relativ rapidă a noilor cadre. – Din nefericire, pentru mulți cetățeni, mai ales pentru cei ce consideră că timpul înseamnă bani, la ghișeele serviciului se stă încă mult timp, uneori la cozi mari. Ce credeți că este de făcut pentru evitarea unor situații neplăcute, pentru operativitatea deservirii cetățeanului ? – Acest aspect stă permanent în atenția noastră. Încercăm reducerea timpilor de procesare a documentelor, care au ajuns în prezent la 24 – 48 ore pentru eliberarea documentelor de înmatriculare și 24 ore pentru documentele legate de permise de conducere, timpi relativ mici în comparație cu cei din trecut, care erau de o săptămână. Există premise de reducere a acestor timpi în cazul simplificării legislației precum și al evoluției softului de implementare a datelor. Cum am spus, vom înființa un nou ghișeu pentru operațiunile de înmatriculare și am extins deja programul de lucru cu publicul între orele 8,30 – 16,30. În cazul aglomerării accidentale, schema de organizare permite deja suplimentarea de personal la ghișeele serviciului. Tot în acest spirit, în cursul acestui an vom face operațional un atelier de confecționare a plăcuțelor cu numere de înmatriculare, lucru în premieră la Suceava, cu sprijinul Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor, lucrătorii acestuia fiind deja încadrați. Acum, încercăm să-i dotăm cu utilaje de ultimă generație. Acest atelier va deservi populația județelor Suceava și Botoșani, în acest moment activitatea fiind grevată de faptul că plăcuțele respective se confecționează la Iași. – Totuși, dle comisar, în Vest, te duci cu actele necesare la biroul de resort, îți iei, la intrare, un număr de ordine, după care aștepți câteva minute, dacă vrei, pe o bancă, în condiții omenești, în compania mai multor publicații, după care îți apare, afișat, pe un mic ecran, numărul de ordine. Intri și, tot în câteva minute, ieși cu numărul de înmatriculare al mașinii. Pe când, oare, va fi și la noi așa? Nu credeți că, în prezent, dosarul de acte solicitat pentru înmatriculări, radieri etc. este prea… voluminos, iar multe dintre documentele cerute se bat cap în cap? – În cursul acestui an, odată cu apariția noului Cod rutier, respectiv Legea 49/2006, aceasta va genera, până la sfârșitul anului 2006, foarte multă legislație adiacentă, referitoare atât la activitățile de înmatriculare cât și cele legate de examinarea și eliberarea permiselor de conducere. Prin propunerile făcute prin D.R.P.C.I.V. pentru elaborarea regulamentului de aplicare a acesteia, care se va publica în cursul lunii iunie 2006, am încercat să simplificăm dosarele de înmatriculare, în sensul renunțării la unele piese și al încasării centralizate a tuturor taxelor (înmatriculare, emitere certificate, asigurare) la ghișeele serviciilor publice comunitare. Rămâne de văzut dacă propunerile noastre vor fi sau nu puse în practică. Pe linia permiselor de conducere se încearcă elaborarea de noi softuri pentru preluarea din start a imaginii solicitanților odată cu primirea dosarelor de examinare, precum și emiterea unor anexe de examen personalizate cu imaginea candidatului pe acestea, iar în cazul candidaților declarați admiși, procesarea permiselor de conducere în aceeași zi cu data examenului. Documentația de înmatriculare nu este unitară la nivelul statelor UE, fiecare stat păstrând totuși caracteristici proprii. Viteza de procesare este esențială pentru reducerea timpilor de așteptare, iar odată cu intrarea în UE accesul la diversele baze de date va fi mult mai simplu, posibilitățile de verificare, spre exemplu, ale vehiculului furat fiind multiple. – Ce ați dori să mai adăugați la cele spuse până acum ? – Aș vrea să mă adresez cetățenilor care doresc să cumpere vehicule second-hand – în vederea prevenirii achiziționării de vehicule furate sau cu modificări neomologate -, să solicite mai întâi certificarea autenticității acestora la R.A.R., iar ulterior să încheie tranzacția. Pentru cei ce doresc să urmeze cursurile unei școli de șoferi, le putem spune că se pot aștepta la o simplificare a chestionarelor destinate susținerii probelor teoretice, dar la o exigență mărită a probei practice. De asemenea, se intenționează o înăsprire a legislației cu privire la obținerea categoriilor pentru șoferii profesioniști (C, CE, D, DE). Aș mai menționa că suntem dispuși la dialog cu reprezentanții societății în vederea creșterii calității serviciilor noastre, realizând în acest an o întâlnire cu reprezentanți ai Autorității Rutiere Române, ai Serviciului Poliției Rutiere și ai școlilor ce pregătesc candidați în vederea obținerii permisului de conducere. Pentru noi, orice sugestie este bine venită. Interviu consemnat de MIRCEA SFICHI

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: