Un experiment unic în România

Școala de literatură de la Râșca

În stagiul Creative Writing Râșca, de la sfârșitul acestei veri, au fost selectați 11 tineri, cu vârste cuprinse între 19 și 25 de ani, “o masă neomogenă, din punct de vedere temperamental sau poetic”, după cum ne-a mărturisit bu-cureșteanca Andra Rotaru, una dintre membre-le grupului ce s-a constituit acolo. Au fost (din 70, din România și R. Moldova): Claudiu Banu, Livia Roșca, Hose Pablo, D. Rossman, Diana Geacăr, Valentina Chiriță, Alex. Nichifor, Ro-xana Irina Georgescu, Ana Alexandra Farcaș, Dorin Mureșan, Andra Rotaru, cu mențiunea că Livia Roșca (București) și Andra Rotaru au devenit ulterior laureate ale ediției din acest an a Concursului național “Nicolae Labiș”, iar, cu puțin timp înainte, dobrogeanca Roxana Irina Georgescu obținuse Premiul juriului la prima ediție a Concursului ArtFest de la Suceava.
 

N-au mai ajuns în stagiu (era vremea “potoapelor”) Valentina Chiriță, Alex Nichifor și Dorin Mureșan. La Mănăstirea Râșca, spune Andra Rotaru, “se încerca găsirea unor modalități multiple de exprimare, a unei anume flexibilități, diferențierea direcțiilor poeziei noastre, posibilități de expe-rimentare în poezie… S-a pus accent pe individualitatea fiecăruia, nu am fost considerați ca o masă omogenă și nu ni s-au impus tehnicile sau atelierele literare… Unde s-a mai văzut să pornești în construirea unei poezii de la muzică și desen? De la versuri care îți plac, de la fantezii și lăsarea imaginarului să te bântuie?…”. Apoi, mai spune ea, “la Râșca, am văzut, cred, cele mai bune cărți de poezie adunate la un loc” și enumeră de la Gelu Naum, Nora Iuga, la mult mai tinerii Dan Coman, Dan Sociu, Ovia Herbert, Răzvan Țupa, Ruxandra Novac, Oana Cătălina Ninu, Marius Ianuș, Elena Vlădăreanu ș.a., despre care destui comenta-tori ai actualității literare românești cred că, individual și împreună, reprezintă “vocile” poeziei românești din acești ani și din cei care urmează. Adrian Urmanov (la Mănăstirea Râșca, pă-rintele Serafim) a urmat, în Anglia, cursuri de compunere poetică și a încercat să-și aplice cunoștințele dobândite în România, la Râșca. “Urmanov avea experiența, știa ce înseamnă un atelier de creație. El a mai trecut și prin atelierul ținut, timp de 4 ani, de Nina Vasile, la Biblioteca I.L. Caragiale”. Atelierele au conținut două secțiuni, coordonate de Adrian Urmanov și de Nina Vasile. Nina Vasile “punea accentul pe reflecție, pe modul diferit de percepere a naturii, a sunetelor, a micilor întâmplări zilnice pe care uităm să le mai observăm. Ne punea în contact mai aprofundat cu noi înșine… Totoda-tă ne ajuta să înțelegem care este filonul sau care este obsesia care ne ghidează în poezie, tema majoră de la care putem pleca în con-strucția unui univers poetic”, ne-a mai spus Andra Rotaru (care este psiholog de profesie). “Iar la atelierele părintelui Serafim se punea accentul pe studierea mai multor poeți, por-nind de la cele mai simple și mai la îndemână moduri de compunere a unui text, la cele mai complicate. Era ca o matematică pe care, din moment ce o înveți, își dezvăluie fru-musețile…”. După zile în care fiecare s-a străduit să dea “tot ce-i mai bun”, a venit “maratonul”. Tinerii poeți de la Mănăstirea Râșca au fost puși în fața sarcinii de a scrie 30 de texte, unul după celălalt, într-o singură noapte! “Am stat în cameră cu Diana Geacăr (Târgoviște – n.n.)… Scria și îmi citea poeziile, era încântată de exercițiul acesta, avea foile întinse prin toată camera… A fost o experiență frumoasă, pentru că eu și Diana ne cunoșteam de un an, de la alte concursuri și de la Cenaclul Uniunii Scriitorilor…”, ne-a mai spus Andra Rotaru. După cum v-am informat pe scurt, la Târgul de carte “Gaudeamus” de la București, Editura Vinea a lansat, prin-tre altele, nu numai antologia poeților ce au participat în stagiul de la Râșca (intitulată “Literatura potențială 01”), ci și volumele de debut ale Andrei și Dianei, ce conțin, în cazul Dianei, și din experiențele/rezultatele de creație de la Râșca (“Bună, eu sunt Diana și sunt colega ta de cameră”), iar în cazul Andrei elemente inspirate de viața și arta Fridei Kahlo. (“Într-un pat sub cearșaful alb”). În același context a debutat cu volum Roxana Irina Georgescu, cele 3 fiind, de fapt, câștigătoarele programului. În această perioadă, tinerele autoare se bucură de o atenție din ce în ce mai mare a pre-sei literare. Și adăugăm că, la începutul anului viitor, ele se vor putea dezvălui în fața suce-venilor amatori de literatură, în cadrul unui eveniment cultural (ce tocmai a prins a se coa-ce) ce va avea în prim-plan mentorii de la Râșca, volumele ce s-au ivit apoi și, firește, editorul lor, Nicolae Țone. L. D. CLEMENT P.S. Despre “Creative Writing Râșca” puteți afla mai multe de la adresa web http://www.cwrasca.go.ro

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: