Deși are suficiente lipsuri

ROF-ul, adoptat fără rezerve la Suceava

Când a fost prezentat sub formă de proiect, Regulamentul de Organizare și Funcționare a școlilor, ROF-ul, gurile rele îl acuzau pe autorul lui, “reformatorul-ministru” Miclea, că va transforma învățământul într-unul “original”, în care pionii principali vor fi elevii și părinții. Se vorbea chiar despre scăderea prestigiului cadrelor didactice, a directorilor de școli, într-un cuvânt despre “bulversarea” învățământului preuniversitar. Ministrul Miclea a transpus ROF-ul în forma finală, fără să mai țină cont de propunerile făcute pe marginea lui de inspectorii generali, fiindcă anul școlar începea și avea nevoie de reglementări în vigoare. Școlile și-au însușit ROF-ul, fără prea multe discuții, astfel că, în prezent, ele funcționează bine-mersi, pe baza acestuia, dar și a ROI-ului (regulament de ordine interioară), pe care l-au ajustat după primul.
 

Directorul, ceva mai multă birocrație? Potrivit noului ROF, directorul de școală are ceva mai multă “hârțogăraie” de completat și un număr mai mare de asistențe la ore de realizat. Astfel, el trebuie să facă 3-4 asistențe pe săptămână și trebuie să înainteze, anual, un raport general privind starea învățământului. De asemenea, el are de consemnat, zilnic, în condica de prezență, absențele și întârzierile de la orele de curs ale dascălilor, dar și ale personalului didactic auxiliar și nedidactic. Directorul Colegiului Alimentar, prof. Violeta Cleja, spune că nu i se pare că are acum mai multe responsabilități ca înainte, având în vedere faptul că directorul este degrevat de normă. “E un umăr obișnuit de asistențe, nu e o problemă, și, în ultimă instanță, directorul trebuie să știe cum se desfășoară orele de curs”. Directorul CN “Petru Rareș”, prof. Daniela Dungeanu, a declarat că, deși raportat la numărul de profesori din școală trebuie să facă anual 170 de asistențe la ore, nu i se pare mult. “Acum se lasă la latitudinea fiecărei școli numărul de asistențe la oră, condiția fiind ca fiecare cadru didactic să fie asistat măcar o dată pe semestru. Înainte trebuia să facem 120 de asistențe, acum 170, pentru că suntem o școală mare”. Un bun câștigat, dreptul de a contesta nota Cu mici modificări, îndatoririle și drepturile elevilor sunt cam aceleași. Printre altele, ei au datoria de a frecventa cursurile, de a-și însuși cunoștințele conform programei școlare, trebuie să aibă o comportare civilizată și o ținută decentă în școală și în afara ei, de asemenea nu au voie să folosească celularul în timpul orelor sau la examene. La început, elevii s-au cam speriat, crezând că li se va impune o uniformă rigidă, mai ales că în primele zile de școală eleve din Suceava au fost trimise „în masă” acasă, fiindcă veniseră cu buricul gol la școală. Ulterior spiritele s-au liniștit, întrucât unii directori au prevăzut ca elevii să poarte obligatoriu doar un sacou, de aceeași culoare. Una dintre modificările aduse ROF vizează dreptul elevului sau al reprezentantului său legal de a contesta nota pusă de un profesor. Contestația se adresează cadrului didactic respectiv, care are obligația s-o justifice, iar în cazul în care elevul nu este mulțumit de explicații se poate adresa directorului școlii. Această stipulare a atras după sine comentariul că profesorii „vor fi la mâna” elevilor sau că aceștia din urmă vor abuza și se vor ciondăni toată ziua cu profesorii, pe marginea notei. Deocamdată, nu s-a întâmplat acest lucru în școlile sucevene, ne-au asigurat reprezentanții IȘJ și cei doi directori cu care am stat de vorbă despre modificările ROF. Profesorul de istorie Nicolae Postolache, de la “Petru Rareș”, spune că o astfel de prevedere este benefică, și pentru elev, dar și pentru dascăl: “Nu cred că elevii vor abuza de această prevedere, dar profesorii vor fi mai atenți la aspectele tehnice. Mie mi se pare normal să existe un dialog între profesor și elev pe problemele evaluării. La urma urmei, noi nu suntem adversarii elevilor. De altfel există un regulament de notare prin care se stabilesc principiile și criteriile notării corecte. Nu am avut până acum nici un astfel de caz, adică un elev să conteste o notă, dar nu ar fi nici o problemă dacă un elev ar face-o. Am fost, sunt și voi fi întotdeauna dispus să reanalizez, să corectez orice lucrare scrisă și consider că dialogul profesor-elev trebuie să existe. Nu cred că există pericolul să fim coborâți de pe piedestal de eventualele utilizări abuzive ale acestui drept de către elevii noștri”. Elevii nu prea au fost impresionați de această prevedere, considerând că și înainte, dacă aveau ceva de spus referitor la notă, o puteau face. “Cred că prevederea asta e mai mult valabilă în școlile ca «Ștefan» sau «Petru», unde se bat pentru note bune. Eu și înainte, dacă nu-mi convenea vreo notă, comentam, deși nu mi s-a întâmplat ca profesorul să fie nedrept cu mine. Oricum, mă lasă rece și văd că nici colegii mei nu se prea agită la acest capitol”, ne-a precizat M. T., elev în clasa a XI-a. Părinții, parteneri volens-nolens Noul ROF aduce în schimbări la capitolul “părinți” și mai ales în ce privește relațiile acestora cu școala. Principala noutate din ROF o reprezintă încheierea cu părinții a “acordului de parteneriat pentru educație”. Majoritatea școlilor din municipiu au definitivat această acțiune, acordurile fiind realizate pe baza a două modele-tip trimise de minister. Prin acest act, părțile și-au luat angajamente ferme, adică părintele (beneficiarul indirect), școala și elevul. Părintele are acum obligații stipulate oficial, urmând să dea socoteală dacă nu și le respectă. Astfel, părintele este obligat să asigure frecvența școlară zilnică a elevu-lui la școală și o ținută decentă, să ia legătura cu școala, cel puțin o dată pe lună, pentru a vedea evoluția copilului. Să își asume responsabilitatea pentru orice faptă a elevului în afara școlii, care ar afecta prestigiul acesteia. “Multe dintre prevederi sunt în avantajul școlii și al relației școală-părinte-elev. Este bine că părinții sunt obligați să vină la școală o dată pe lună, să se intereseze de situația la învățătură și disciplina copiilor. Dacă părintele va înțelege să-și asume într-adevăr răspunderea, cred acordul de parteneriat va conștientiza părinții în privința importanței pe care ei o au în procesul educațional. Sunt părinți la care funcționează ideea că între 8 și 14 este treaba școlii ce face copilul, o idee total greșită”, spune directorul Daniela Dungeanu. Puncte slabe ROF-ul are și câteva puncte slabe scoase în evidență de interlocutorii noștri, care ne-au spus că singura stipulare cu care nu au fost de acord elevii este cea referitoare la mărirea anului școlar, respectiv începerea școlii la 1 septembrie. Despre sancțiuni, directorul CN „Petru Rareș” spune: “noi nu suntem abilitați să le aplicăm, nu există cadrul legislativ să dăm amenzi”. La rândul său, directorul de la Alimentar a precizat că nu există prevăzute în regulament și sancțiuni pentru elevii de la învățământul obligatoriu, clasele a IX-a și a XI-a. “Regu-lamentul îi sensibilizează în mare măsură pe partenerii noștri de educație, dar nu apar sancțiuni pentru învățământul obliga-toriu. Orice sancțiune pe care am stabili-o în ROI, mai drastică, ar veni în contradicție cu ROF și ar da naștere la discuții”. Un alt aspect relevat de șeful IȘJ Suceava, Petru Carcalete, este legat de abandonul școlar. Domnia sa a propus ministerului, cu prilejul unei întâlniri cu șefii inspectoratelor din țară, să fie definit abandonul școlar. Cei de la minister și-au notat propu-nerea, dar până la București au uitat-o, astfel că nu există această stipulare. “Am cerut să se precizeze de la câte absențe motivate și se consideră că elevul a abandonat școala. Deoarece există foarte mulți elevi care lipsesc nepermis de mult de la școală și, la un moment dat, nu mai pot acumula cunoștințele necesare promovării clasei respective”, a spus Petru Carcalete. De ase-menea, dl Carcalete este nemulțumit de capitolul legat de transferul elevilor: „Nu sunt cuprinse toate cazurile speciale care apar; nu este logic ca în învățământul obligatoriu, la cazurile speciale, să pot refuza transferul unui copil, și să fie limitat de momentul când are loc, de numărul de copii din clasa de unde pleacă. Una peste alta, șeful IȘJ conchide că ROF-ul este util. Unii directori ne-au asigurat că școala lor funcționează după un ROI destul de restrictiv, și de aceea nu sunt probleme mari de indisciplină și comportament. În această perioadă, când și la noi în județ, ca și la nivel de țară, au apărut cazuri de abateri grave ale unor elevi, în special agresiuni, ne întrebăm dacă nu cumva regulile nu vor rămâne doar pe hârtie. Sau dacă nu ar fi util și un document care să reglementeze comportamentul elevilor în vecinătatea școlii. Fiindcă limbajul agresiv, atitudini mai violente, nemaivorbind de consumul de alcool și în barurile sau buticurile din apropierea școlilor există în continuare. Deunăzi, inspector general-adjunct Niculai Barbă, vizibil neliniștit de toate întâmplările nefericite cu protagoniști elevi, propunea organizarea unor dezbateri la care să participe cadre didactice, elevi, mass-media, reprezentanți ai societății civile. Aceasta, pentru a afla cam spre ce direcții se îndreaptă învățământul românesc și ce ar trebui făcut pentru evitarea aspectelor neplăcute. Or fi bune și dezbaterile la ceva, rămâne de văzut dacă va subscrie cineva la această propunere…

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: