200 de miliarde pentru șapte drumuri județene în suferință cronică

< Lucrările vor începe în acest an, durata lor depinzând de condițiile meteo și de cât de repede va sosi iarna < Lista întreagă cuprinde 23 de obiective, necesarul financiar fiind de circa 2300 miliarde lei Ieri, în ședința ordinară a deliberativului județean, consensul a funcționat în mod perfect. Proiectul de hotărâre privind finanțarea unor lucrări de urgență la drumuri din județ a întrunit unanimitatea, cei 34 de consilieri prezenți votând „pentru”, indiferent de coloratura politică. Aceasta demonstrează atât faptul că interesul public trebuie întotdeauna să primeze, cât și o bună pregătire a ședinței în comisiile de specialitate. 200 de miliarde pentru drumuri Aleșii județeni au aprobat ieri, în ședință ordinară, lista cu drumurile județene pe care vor fi executate lucrări de modernizare din creditul de 200 de miliarde de lei contractat de executiv de la Banca Comercială Română. La licitația organizată de Consiliul Județean au cumpărat caietele de sarcini 7 unități bancare, doar trei ajungând în faza finală. Potrivit vicepreședintelui Consiliului Județean Stela Acatrinei, BCR a venit cu oferta cea mai avantajoasă, respectiv cu dobândă de 10 la sută, perioada de grație de 36 de luni și cu perioadă de rambursare de 12 ani.
 

Deoarece într-o întrunire anterioară a aleșilor au existat divergențe asupra alegerii obiectivelor ce urmau a primi finanțare din împrumutul în cauză, consilierii trăgând fiecare înspre zonele pe care le reprezentau, comisiile de specialitate au venit cu propuneri realiste. Acestea au fost funda-mentate în baza unor criterii precum existența documentației de execuție, starea drumurilor în cauză, numărul localităților și cetățenilor deserviți, traficul existent, participarea altor finanțatori etc. Așa se face că au fost alese un număr de șapte trasee, fiecare cu prevederile aferente. Cu toate că sumele prevăzute și adunate pe fiecare obiectiv din listă depășesc cele 200 de milioane de lei, a fost luat în calcul faptul că se poate face și economii. Astfel, s-a ivit și posibilitatea începerii lucrărilor și la drumul județean Zvoriștea – Siret, acesta aflându-se ultimul pe listă. O parte din obiective au fost ținute în viață doar prin mici reparații periodice De remarcat este faptul că, la o parte din drumuri, proiectele tehnice existau încă din 1998. De atunci s-au făcut numai lucrări de intervenții pe anumite trasee, din fonduri de întreținere a infrastructurii rutiere. Potrivit președintelui Consiliul Județean, Gavril Mîrza, pe drumul județean înspre Râșca, lucrările pot fi date gata cu maximum 11 miliarde lei. Pe drumul județean Dorna Candrenilor – Poiana Negri exista reținerea că traseul este utilizat doar de firmele ce îmbuteliază apă minerală și exploatează masa lemnoasă din zonă. S-a ținut cont însă de faptul că cetățenii din respectivele comune au nevoie de infrastructură viabilă. În aceste condiții, s-a venit cu propunerea perfec-tării unui parteneriat public-privat, de la bugetul județean urmând fi alocată suma de 20 de miliarde lei (de ajuns pentru 5 kilometri de drum). Pe drumul județean Pojorâta – Izvoarele Sucevei se estimează că se vor cheltui 50 de miliarde lei, iar pe cel de la Mănăstirea Humo-rului – Poiana Micului, circa 29 miliarde lei. Pentru drumul județean Siminicea – Dum-brăveni – Verești se vor aloca 66 miliarde lei, iar pentru Marginea –Volovăț, alte 10 miliarde lei. Diferența, așa cum a am amintit, se va orienta către drumul județean Siret – Zvoriștea. „Am avut discuții în toate comisiile de specia-litate și cu tehnicieni, în felul acesta repar-tizându-se echitabil sumele și din punct de vedere teritorial, acoperindu-se astfel, în mod continuu unele trasee, de la un capăt la altul al județului”, a arătat dl Gavril Mîrza, adăugând că urgențele sunt multe, iar necesarul de fon-duri, de asemenea, mare. Astfel, lista inițială cuprindea 23 de obiective de investiții, un calcul sumar relevând un aport financiar de circa 2300 miliarde lei. Acesta, în condițiile în care județul Suceava are cea mai întinsă rețea rutieră județeană din țară, de 1136 de kilometri. O premisă și un atu în ceea ce privește selectarea drumurilor amintite, au constat în existența documentațiilor tehnice de execuție, lucrările de reabilitare putând demara, după executarea licitațiilor pentru executanți, într-un timp relativ scurt. Pentru traseul turistic Câmpulung Moldovenesc-Rarău se mizează pe atragerea de finanțare din programe europene Un alt drum județean, pe care s-a insistat foarte mult și care reprezintă cu adevărat o pro-blemă, este cel de la Câmpulung Moldovenesc până pe Rarău. Investiția este necesară pentru punerea în valoare a turismului din zonă. Investiția este estimată la 188 miliarde lei și, pe deasupra, nu există întocmit decât studiul de fezabilitate. Pentru modernizarea respecti-vului traseu, conducerea Consiliului Județean are în intenție accesarea proiectelor PHARE pentru infrastructură mare în turism, aflate pe lista Agenției de Dezvoltare Nord-Est. Din ace-eași sursă, în județul Suceava se derulează și alte proiecte, precum cel de punere în valoare a stațiunii turistice Vatra Dornei și de înființare a zonei de agrement de la Gura Humorului. O altă variantă este promovarea unui proiect de hotărâre de guvern și atragerea de fonduri pe relația Ministerul Construcțiilor sau Agenția Națională pentru Turism. Totuși, pentru ope-rativitate, consilierii județeni au căzut de acord să ia 4 miliarde de lei prevăzute în listă în dreptul altor obiective și să le orienteze către întocmirea proiectului pentru traseul Câmpu-lung Moldovenesc – Rarău. Astfel, în momentul apariției unei oportunități de finanțare, lucrările ar putea demara mult mai facil. De-a dreptul lăudabil este faptul că proiectul de hotărâre a întrunit unanimitatea, toți cei 34 de consilieri prezenți votând „pentru”, indiferent de coloratura politică. Acesta demonstrează atât faptul că interesul public trebuie întotdeauna să primeze, cât și, o bună pregătire a ședinței în comisiile de specialitate. De remarcat că lucrările vor începe în acest an, durata lor depinzând de condițiile meteo și de cât de repede va sosi iarna.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: