Argumentele unui meseriaș al hulitei „bresle” a taximetriei-pirat

De ce nu suntem infractori…

Îi vezi pe la ieșirea din oraș. Atenți, puțini ori mulți, circumspecți și… într-o notă de clandestinitate. Îs tineri, îs bătrâni, îs oameni în căutarea unui ban. De la orașe și (chiar) sate. Și-au pus mași-nile la bătaie, în general, “râșnițele” numite “Dacia” ori alte vehicule de condiție modestă. Și fac taxi, un fel de taxi-pirat, o prestare de serviciu cu ofertă și consum. Nu se îmbogățește nimeni de pe palierul ăsta rutier alternativ. Și, până una-alta, aceste ser-vicii concură substanțial și ele la a te scoate din ananghie când te afli în pană de… gra-bă. Am șezut de vorbă c-un meseriaș al hulitei “bresle”, combatant de vază în materie și-un fel de, hai să spunem, moderator sindical sui ge-neris. Da’, deocamdată, ano-nim. Știți dv. de ce…
 

Nu-i nici un gheșeft… – Cum ai ajuns aici ? – Am avut afaceri în bazar și am avut probleme. Acum vreo 5 ani, pe 1 aprilie (întâi, am crezut că-i o glumă), a ars camionul care-mi aducea marfă de la turci și-am pierdut o groază de bani, 3000 de dolari. Având puțini bani, în bazar nu mă mai puteam des-curca. Și am ajuns în situația asta, cu toate c-aș fi vrut să plec afară; nu mai am bani să mă duc! – Ceilalți tovarăși tăi…? – Mulți sunt pensionari, al-ții-s tineri care nu au unde să meargă să lucreze (mai ales la Fălticeni); sunt și studenți. Este între noi un cod al bunelor maniere, sunt oameni cu bun-simț. Poate din ăștia mai tineri, să mai fie câte unul care nu-i respectă pe cei bătrâni (mă refer la puștime – le iau oamenii, îi cheamă din mașină…)… – Cam de când faci treaba asta ? – Asta se făcea și înainte de Revoluție! Eu n-am avut atunci mașină. Nu ajungeam aici (că mi-e rușine!), da’… acuma am trecut peste asta. Și afacere mare nu este. Mă costă, să schimb un ulei, 1 milion; 1 milion, o curea de distribuție (cu tot cu manoperă), iar 1 milion vreo piesă care… Tră-iesc de pe-o zi pe alta, nu poți s-aduni un ban. Lucrez cam 8 ore, de la 7 la 4. Azi am câști-gat – dau un exemplu – 300 de mii, dar, când fac o socoteală, trebuie să muncesc o săptă-mână ca să schimb o curea de distribuție! Apoi, sunt zile când nu circulă lumea, când sunt ploi, când e viscol…, ie-șim pentru o cafea și mergem înapoi acasă… La o lună, iese într-un fel. Acu’ te bucuri că săptămâna asta ai adunat un milion, l milion și jumate, dar dacă ai de lucru la mașină, ce-ai câștigat ai dat… – Cine nu-ncape de voi? Omul face cu mâna… – Cei mai mari polițiști din țara asta sunt în Fălticeni!? Cei mai mari! Nu există-n toată țara ce se-ntâmplă-n Fălticeni! Că le-am și spus: ce facem noi e să ajutăm comunitatea (Așa o fi… – n.n.). Ei ne acuză că fa-cem evaziune (Și ei au drepta-te… n.n.). Și ne amenință cu dosare penale (Legea-i lege! – n.n.). Fug cu mașinile după noi, dle, parc-am fi infractori! Le-am explicat, da’ nu vor să-nțeleagă. Ne amenință! Cum adică?! Dacă eu sunt năs-cut în Fălticeni, maică-mea este văduvă de veteran de răz-boi și eu le-am spus că mă duc la maică-mea. Mi-au spus… să mă duc cu mașina goală!? Cum, dacă eu trec pe stradă și omul face cu mâna!? La urma urmei fac și un gest de ome-nie, dacă vrea să-ți dea bani, îți dă. S-au întâmplat și cazuri când mi-o zis numai “Bogda-proste!”. Am ajutat femei ca-re-mi spuneau că merg la mă-năstiri, pe la biserici… Nu-i interzisă în toată lumea oca-zia!? La noi este interzis, cel puțin la Fălticeni. Ne-au spus să intrăm în legalitate. A intra în legalitate îți trebuie o mie de euro. Adică, să-mi fac fir-mă, n-am bani… Nici în țară, am umblat toată țara… Fug după noi cu mașinile! Suntem hoți? Suntem tâlhari? – S-a descurajat cineva din-tre voi? – Bineînțeles. Un pensio-nar, cu vreo cinci copii, nevas-ta bolnavă; i-au luat certifica-tul… Bine, sunt și câțiva care nu vor să-și pună mașinile la punct… Fiștecare pe căprăria lui… – Cum vom cădea la pace? – Ei să-și vadă de meseria lor (pesemne, chiar își văd – n.n.), noi de-a noastră. Ei au altceva de făcut în domeniul circulației – sunt persoane care circulă beți (sic!) la vo-lan –, decât să fugă după niș-te oameni care vor să câștige un ban, onorabil. Dac-aș avea ce face… Mă duc afară, un’ să mă duc afară?! Am vrut să mă duc în Anglia: îmi trebuie trei mii de euro, ce să fac?, să-mi vând casa…? – Evaziune, prejudiciu, chestii de-astea… – Nu știu ce prejudiciu fa-cem noi, dacă toți suntem cu taxele la zi. Am plătit rovine-ta, am plătit asigurările, ce prejudiciu aduc statului?! Ma-șina e a mea și fac ce vreau cu ea. – Câtă vreme vei mai rezista la… tăvăleala poterei? – Nu știu. Chestiile astea se fac în toată lumea, am umblat mult în lume. Și nu de-aicia vine evaziunea, de la noi. Asta, ce facem noi, e să câștigăm azi o masă pentru familie. Eu n-am văzut om care să se fi îm-bogățit de-aici, să văd pe unul care, dintr-o „Dacia” prăpă-dită, și-a luat un „Volkswa-gen” ori un „Mercedes”, n-am văzut. Că și eu, dac-aș fi câș-tigat bani, nu stăteam cu mașina asta de 19 ani. – Da’ cu cei de la Fisc…? – Se fac controale, cam o dată pe lună; vin de la Fisc, de la Garda Financiară, dar nu vin să aibă vreo treabă cu mașina mea personală… – Amenzi…? – Nu, pe chestia asta nu-s amenzi. Aa, s-au dat și a-menzi, că de ce ai mașina trasă pe dreapta, la Fălticeni, la intrare, la blocul turn; până pe Sucevei, la vale, numa’ semne de “oprirea interzisă”. Acum sunt oprite, poate, 100 de mașini și prinde pe trei proști lângă mașină și pe ăia îi taxează. Și nu-i corect! – Clientela voastră, atât de pestriță și… olecuță cam săr-mană (după cum i-ar recoman-da buzunarul) se plânge de serviciile voastre? – Nu, niciodată. Dimpotri-vă, beneficiază de serviciile noastre prompte, elegante și chiar confortabile. Oamenii cred în noi, pentru că toți sun-tem mai mult decât profesio-niști. Suntem oameni serioși, nu facem probleme la călători. Lumea merge cu noi, pentru că avem și mulți kilometri “în spate” (cel puțin eu, la 13 ani de conducere, am în jur la jumătate de milion)… A consemnat amical DUMI BRAD, și el, ades, un client înrăit

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: