Termica Suceava continuă ofensiva debranșării rău-platnicilor

> Directorul general al societății anunță că nu va mai face concesii față de debitori > Termica vine și cu soluții pentru cei care doresc să-și rezolve problemele > Scumpirea prețului la gaz metan va face din sistemul centralizat de încălzire preferatul sucevenilor Pentru că sucevenii, mulți dintre ei, s-au obișnuit să plătească încălzirea și apa caldă pe care au consumat-o cu foarte mare întârziere, conducerea Termica SA Suceava a hotărât că a venit timpul să nu mai accepte să-i crediteze efectiv pe cei cărora nici prin cap nu le trece să-și achite la timp datoriile. După un prim val de debranșări de la sistemul de alimentare cu apă caldă menajeră, cei de la Termica doresc să sisteze furnizarea acesteia la toate asociațiile de proprietari care au datorii la încălzire mai vechi de ianuarie 2005.
 

În primăvara anului 2005, Termica SA, ca urmare a „contabilizării” exacte a restanțierilor săi, a realizat că lucrurile nu se prezintă deloc roz, în sensul că peste 100 miliarde de lei așteaptă să intre în conturi, în condițiile în care societatea a angajat o serie de credite pentru a-și putea derula activitatea în condiții optime, pentru a efectua reparații și a se aproviziona cu combustibili pentru iarna 2005-2006. Directorul general al societății, dl Constantin Plăcintă, a declarat că s-a ajuns la măsura debranșărilor de la apa caldă menajeră, pentru că societatea funcționează pe principiul economiei de piață, iar neîncasarea contravalorii mărfurilor livrate aduce grave prejudicii financiare societății. „Neîncasarea mărfurilor blochează practic achiziția materiilor prime și materialelor, nu mai putem efectiv lucra, desfășura programul de reparații și, ce este mai grav, există riscul să nu putem constitui stocul de cărbune necesar funcționării în condiții de siguranță pentru sezonul rece 2005-2006” , susține dl Plăcintă. Domnia sa apreciază că s-a ajuns în această situație, a înregistrării unor debite foarte mari, „pentru că activitatea la unele asociații de proprietari nu s-a făcut conform legii. S-au mai păstrat în unele asociații mentalitățile vechi, iar plățile se fac preferențial, cupă cum vrea președintele sau administratorul”. Lupta cu asociațiile este inegală Problema mentalității celor care conduc asociațiile de proprietari este mai veche și ea se bazează pe o stare de lucruri care a fost încetățenită cu mulți, mulți ani în urmă. În esență, lucrurile stau astfel: Termica furnizează căldură și apă caldă prin punctele termice direct proprietarilor de apartamente. Când, însă, vine momentul plății agentului termic consumat, deși din punct de vedere juridic lucrurile sunt controlabile, practic însă ele se complică, pentru că proprietarii de apartamente nu au în momentul de față contracte directe cu Termica, fapt ce le-ar permite să intre într-o relație comercială directă cu furnizorul și să nu mai depindă de rău-platnicii de pe scara blocului sau din asociații. Actualmente însă, pentru că asociațiile de proprietari sunt destul de mari, iar lucrurile nu sunt foarte clare în ceea ce privește modul cum ies banii din contul asociațiilor și mai ales pentru cine, se pot întâmpla derapaje ca cele înregistrate cu Termica. Mai concret, proprietarul plătește datoria către asociație, însă banii se împart pentru lumină, gaz, apă potabilă, apă caldă și căldură. Pentru fiecare dintre aceste utilități există altă societare ce se ocupă cu furnizarea lor și încasarea banilor. Pentru că Termica are suma cea mai mare de primit și este și cea mai expusă criticilor, mulți dintre președinții sau administratorii asociațiilor de proprietari preferă să plătească către Electrica, Distrigaz Nord și ACET, în primă instanță, și abia la urmă, dacă mai au ce, dau ceva și la Termica. Lucrurile acestea trenează de foarte mult timp, tocmai pentru că se creează impresia că Termica primește foarte mulți bani, în timp ce celelalte societăți ce furnizează utilități au sume cu mult mai mici. La toate acestea se adaugă și întârzierile care se pot produce în rândul mai multor proprietari de apartamente. „Toate celelalte societăți care furnizează utilități sunt cu plățile la zi, numai Termica încasează la urmă și în condițiile în care mai rămâne ceva. Noi, de fapt, am ajuns să finanțăm activitatea altora”, spune cu tristețe dl Plăcintă, adăugând: „Sunt clienții noștri, dar nu mai putem continua în felul acesta. Termica are credite la trei bănci, iar sucevenii trebuie să înțeleagă că nimeni nu iartă dacă nu plătim la timp. Noi aplicăm tuturor același tratament, însă când vine vorba de plăți, suntem tratați altfel”, a mai spus dl Plăcintă. Ce va fi în perioada următoare? În scopul redresării situației financiare, 26 de asociații de proprietari au fost preavizate și s-a procedat la sistarea apei calde menajere. Este vorba despre acele asociații de proprietari care aveau restanțe cu cea mai mare vechime. Acțiunea va continua în perioada următoare pentru restul asociațiilor debitoare, care figurează cu restanțe la plata energiei termice furnizate în 2004. Pentru ca sucevenii să aibă din nou apă caldă, Termica a pus o condiție: asociațiile de proprietari să ajungă cu vechimea soldului în ianuarie 2005. În plus, există riscul ca, în cazul neplății datoriilor, măsurile de debranșare de la sistem să se mențină și pentru căldură. Interesantă este însă și solicitarea expresă a primarului Sucevei, dl Ion Lungu, care a cerut ca, acolo unde situația o permite din punct de vedere tehnic, iar lucrurile sunt clare în ce privește plățile restante, să se facă debranșările pe puncte termice sau chiar blocuri ori scări de bloc, pentru a nu suferi o întreagă asociație din cauza unor proprietari iresponsabili. Ce propune Termica? Pentru a nu mai exista situații de genul celor precizate până acum, conducerea Termica a inițiat un amplu proiect care are ca scop preluarea în factură individuală a consumatorilor finali. Acest lucru ar putea duce la o reglare separată a conturilor, astfel încât, în cazul unui rău-platnic, să se poată interveni direct asupra lui fără a afecta ceilalți consumatori. În cazul în care, din punct de vedere tehnic, lucrurile nu se pot rezolva prin debranșare individuală, situația și-ar putea găsi un răspuns prin debranșarea nu a întregului bloc sau asociații, ci doar a scării de bloc unde proprietarul respectiv locuiește. Pentru asta, însă, e nevoie ca asociațiile de proprietari mari din Suceava să se transforme în asociații mai mici, fără datorii și care se pot plia pe interesele reale ale asociaților și nu pe cele ale adminis-tratorului sau președintelui. „Sugerăm locatarilor să facă demersuri pentru constituirea de asociații de scară sau de bloc. Procedurile nu sunt deloc complicate și nici nu este scump. În plus, în cazul în care doresc să se constituie într-o asociație mai mică, respectivii proprietari pot beneficia de consultanță juridică în procesele pentru recuperarea sumelor restante de la locatarii rău-platnici”, a declarat, la rândul său, directorul de marketing al SC Termica, dna Doina Oică. Ea susține că aceste măsuri transpuse în practică ar veni cu adevărat în sprijinul populației și ar reduce considerabil problemele sucevenilor.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: