Actul normativ este mai blând ca cel de până acum

Un nou Cod Rutier pe masa senatorilor

După un… lung prilej de vorbe și de ipoteze, în Monitorul oficial al României, nr. 958 din 28 decembrie 2002, a fost publicată Ordonanța de Urgență (nr. 195) a Guvernului privind circulația pe drumurile publice. Cum era și firesc, acest act normativ (foarte… stufos de altfel și cu multe motive de discuții contradictorii) nu putea fi pus în practică pentru că lipsea regulamentul de aplicare. Așa că, după o lună de dezbateri aprinse, inclusiv prin presă, în urma Hotărârii de Guvern nr. 58, pe data de 31 ianuarie a aceluiași an a apărut și respectivul document.
 

Despre aplicarea lui în practică, în privința sancțiunilor cu puncte, nu s-a ajuns la nici un rezultat. Una spunea legea și alta spunea drumul public. Făcătorii de acte normative din Divanul țării și-au dat seama că nu au cugetat bine asupra acestui Regulament și au dispus să… schimbe fila. Au trecut puțin peste doi ani de la publicarea Ordonanței de Urgență de care vorbeam și, iată, o nouă „Lege a circulației pe drumurile publice” se află pe ultima sută de metri, urmând ca, săptămâna viitoare, să fie supusă atenției senatorilor. Ce ar aduce nou această lege ? Sancțiuni mai blânde, dar nu am scăpat de… puncte Punctele penalizare au revenit în actualitate, cu precizarea că, de astă dată, se specifică foarte clar în ce situații se pot aplica. Față de vechea lege, numărul faptelor pentru care se aplică puncte de penalizare a fost redus de la 184, la 29. Iată și situațiile în care „pierdem” puncte: folosirea telefoanelor mobile în timpul conducerii autovehiculului; folosirea incorectă a luminilor de drum; nerespectarea obligației de a purta centura de siguranță; circulația pe un drum interzis; depășirea vitezei regulamentare cu 10 – 20 km/h; staționarea neregulamentară, refuzul prezentării actelor la cererea poliției sunt abateri care atrag, pe lângă amendă, 2 puncte penalizare. Când cei de la volan opresc nejustificat sau circulă pe banda „de urgență” a autostrăzilor, depășesc cu 21 – 30 km/h viteza legală, nu respectă regulile privind manevra de întoarcere, mersul înapoi, schimbarea benzii de circulație, dacă prin aceasta s-a produs un accident sau nepăstrarea distanței corespunzătoare față de vehiculul din față, pierd 3 puncte. Alte abateri precum nerespectarea indicatorului „Stop”, depășirea cu 31–40 km/h a vitezei legale etc. înseamnă 4 puncte. În cazuri mai grave, cum ar fi depășirea vitezei legale cu 41 – 50 km/h, trecerea incorectă a căii ferate, refuzul de a permite efectuarea verificării tehnice și altele, sancțiunea constă în 6 puncte penalizare. Când un contravenient acumulează 15 puncte, acestuia i se suspendă permisul de conducere pentru 30 de zile. Dacă persoana în cauză, într-o perioadă de 12 luni de la data expirării ultimei suspendări, mai acumulează 12 puncte, perioada de reținere a permisului este de 60 de zile. Amenzile – după clasa punctelor Conform noului Cod rutier, valoarea unui punct penalizare reprezintă 10% din salariul mediu brut pe economie. Practic, s-au introdus 5 clase de clasificare a amenzilor. Clasa I: 2 – 3 puncte, Clasa II: 3 – 4 puncte, Clasa III: 6-8 puncte, Clasa IV: 9 – 20 puncte și Clasa V: 21 – 100 puncte. Clasa a V de sancțio-nare este destinată, în exclusivitate, persoanelor juridice. Un calcul sumar arată că, la un salariu minim brut pe economie, de 3.100.000 lei, pentru o sancțiune încadrată la Clasa I (adică 2-3 puncte), amenda este de 620.000 lei, iar cea pentru 100 de puncte (lucru mai greu de realizat) – 31 milioane lei. Pentru persoanele juridice, nu se aplică prevederea achitării, în 48 de ore, a jumătate din minimul amenzii. Tot ca o noutate tre-buie să menționăm că agenții de circulație, care au făcut o constatare, au iarăși voie să încaseze, pe loc, bani din contravenție. Pietonii nu mai sunt… luați în brațe După câte se vede, noul Cod rutier se aliniază la regulamentele de circulație ale multor țări vest-europene. Inclusiv în ceea ce-i privește pe pietoni, categorie care, până acum, a fost… tolerată. Dacă traversau incorect sau se „aruncau” în fața mașinilor ori, așa cum s-a întâmplat de nenumărate ori, dormeau pe carosabil, fiind accidentați, șoferul implicat în eveniment era târât, pe nedrept, prin tribunale. De acum, lucrurile se vor schimba. Cine traversează prin loc nepermis, poartă întreaga răspundere a accidentului. Încă o noutate Celui care nu se prezintă, la poliție, după primirea înștiințării că i s-a suspendat permisul pentru 30 de zile, suspendarea îi va fi majorată la 60 de zile. Vom reveni cu amănunte despre noul Cod rutier, după publicarea acestuia în Monitorul oficial al României.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: