Drumurile modernizate cu fonduri SAPARD

Trebuie să aibă în permanență un… stăpân

Vrând-nevrând, suntem martorii unei adevărate explozii rutiere. În unele zone, traficul s-a dublat sau chiar triplat. Știind cât de „viabile” sunt drumurile noastre, Uniunea Europeană, în care tindem să intrăm, a acordat și României un sprijin financiar consistent pentru refacerea căilor rutiere. Așa se face că 75 dintre primăriile județului nostru au promovat diverse proiecte de modernizare a drumurilor locale. La sfârșitul anului 2004, cu toate greutățile inerente care s-au ivit pe parcursul realizării acestor lucrări, se exe-cutaseră peste 200 km de dru-muri asfaltate, trasee care lea-gă obiective turistice, locali-tăți componente ale comunelor, unități economice și sociale din zonă.
 

Romanii, mari constructori de căi rutiere, defineau drumul prin „via vita” (adică, „ drumuri înseamnă viață”). Noi, românii, după două milenii, putem spune că un drum asfaltat înseamnă pentru utilizatori confort, civilizație și progres. Despre comunele care au beneficiat de acele fonduri putem spune că au făcut deja un pas pe calea urbanizării. Acum, după ce o parte din lucrări s-au încheiat, a sosit momentul să reevaluăm con-dițiile în care se desfășoară circulația pe respectivele dru-muri și, mai ales, siguranța ei. În primul rând, un lucru tre-buie semnalat. Pe multe dintre noile tronsoane de drumuri modernizate lipsesc indica-toarele rutiere prin care să se semnalizeze locurile unde vi-teza trebuie redusă, există u-nele pericole sau se impun avertizări și obligații pentru cei de la volan. Orice accident cauzat de lipsa semnelor de circulație implică, în confor-mitate cu noul Cod rutier, și responsabilitatea administra-torului drumului. De altfel, și reglementările SAPARD stabilesc că, după recepția lucrărilor, întreținerea drumurilor cade în seama Consiliului Local. Separarea benzilor de cir-culație, amenajarea de trotua-re, devierea circulației vehiculelor lente pe drumuri laterale, cu trafic mai puțin intens, alte măsuri care să ducă la îmbu-nătățirea siguranței circulației cad, toate, în sarcina consilii-lor locale care au beneficiat de fonduri pentru modernizarea drumurilor. Suntem conști-enți că aceste lucruri se pot face, dar cu bani. De aceea, nimeni nu-i oprește pe pri-marii comunelor să elaboreze studii sau proiecte care să fie promovate și finanțate cu fon-duri de la buget sau din surse europene, în următorii ani. Tendința de urbanizare a localităților impune acest lucru. Fără a fi moralizatori sau cu gândul că… dăm indicații, adăugăm, în încheiere, o sin-gură idee: lucrul scump și cu efort mare realizat trebuie să fie cu grijă și atenție respectat. Aici mă refer numai la drumu-rile de care am vorbit mai sus. Ele trebuie întreținute și protejate, dacă vrem să le avem viabile.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: