.:Cotidian independent al județului Suceava                        Ziarul în care poți avea încredere:.

Crai nou nr. 6637 :: luni, 01 septembrie 2014 (editia curentă)

Dimensiunea textului: Text de dimensiune mica.Text de dimensiune medie.Text de dimensiune mare. Știrile www.crainou.ro în format RSS

Mopedele, un cancer pe șosele

de DANIELA BEALE, |11.12.2012|

 


> Mopediștii din România sunt vinovați de producerea a peste 5200 de accidente rutiere din ultimii 2 ani, în care au murit aproape 250 de oameni, iar peste 5730 au suferit accidentări > Conducerea sub influența alcoolului este cauza principală a evenimentelor rutiere cu mopede petrecute în Suceava în prima jumătate din anul 2012 și în care au murit două persoane, alte 11 fiind accidentate grav > Din ianuarie 2013, legislația impune obținerea permisului de conducere și pentru posesorii de astfel de vehicule

Rare sunt evenimentele rutiere petrecute într-o săptămână în Suceava în care să nu fie implicat un moped, un scuter, un ATV. Vehiculele cu capacitate cilindrică mică sunt în ultimii ani un adevărat cancer pe șosele. Sute de astfel de „mașinuțe” conduse deopotrivă de tineri sau vârstnici mișună pe drumuri europene, județene și comunale, devenind protagonistele unor accidente ce sfârșesc nefericit, cu morți și răniți grav. Și totul are drept cauză, în principal, faptul că legislația românească a îngăduit conducerea acestor autovehicule fără să fie nevoie de permis, ci doar de absolvirea unui biet curs de legislație rutieră.

Mulți dintre conducătorii de mopede însă au ignorat și această obligație, au ignorat și necesitatea de a purta veste reflectorizante și căști de protecție, dar și faptul că vehiculul nu e cal să știe drumul spre casă, indiferent cât de beat este cel care l-a „încălecat”.

Ba mai mult, polițiștii rutieri suceveni s-au confruntat cu cazuri în care vehicule aduse din străinătate și declarate ilegal ca fiind mopede depășeau cu mult capacitatea cilindrică de maximum 50 mc și, bineînțeles, cei maximum 45 km/h la care poate ajunge un moped real.

Ignoranța și nepăsarea posesorilor de vehicule mici au dus de multe ori cu pierderi de vieți omenești, traume pe viață pentru cei implicați, precum și la pagube materiale importante atât pentru posesorii de mopede, cât și pentru cei de autoturisme care au avut ghinionul să dea de ele în trafic.

Aproape 250 de oameni au murit în România în ultimii 2 ani, în urma unor accidente rutiere în care au fost implicate mopede. Alți peste 5730 au suferit vătămări corporale grave sau mai puțin grave. În circa 720 de zile s-au înregistrat, în întreaga țară, peste 5200 de evenimente rutiere, vinovați de producerea lor fiind șoferii de scutere și scuterașe, ATV-uri și alte mici „bâzâitori” pentru care n-au avut nevoie de vreun examen ca să le conducă.

În județul Suceava, incidența acestor accidente în anul 2012 a scăzut față de 2011 cu vreo 6%, dar numărul lor a rămas mare și îngrijorător.

În doar jumătate de an au fost accidentate grav 11 persoane, 32 au suferit răni ușoare și au murit 2 oameni.

Cert este că peste 30% din aceste accidente s-au produs din cauza conducerii sub influența băuturilor alcoolice. Cu rachiul la cap, conducătorii de „mașinuțe” ajung să cadă de pe ele, să se răstoarne, să piardă direcția și să o ia „pe arătură”, să lovească sau să agațe autovehicule sau să nimerească în garduri, capete de pod betonate, stâlpi de iluminat etc.

În municipiul Suceava, împreună cu localitățile arondate, s-au produs, în primele 6 luni ale anului 2012, cele mai multe accidente (16), urmând localitățile Rădăuți (5) Gura Humorului (3) și Fălticeni (3) și cu câte un accident Cajvana, Salcea, Vatra Dornei, Solca și Siret.

Se pare că distracția mare este în ultima zi a săptămânii, pentru că cele mai multe astfel de evenimente s-au petrecut duminica, atunci când este timp de plimbare sau să te dai grozav față de prieteni cu scuterul trimis de tăticu sau fratele din Italia.

Polițiștii rutieri au aplicat în perioada de referință sute de sancțiuni. Dintre cele aproape 820 de contravenții, cele mai multe au fost aplicate pentru lipsă atestat din care să rezulte că s-a urmat un curs de legislație rutieră, dar și pentru lipsă RCA, neechiparea conducătorului de moped cu echipamentul specific de protecție (cască, costum), neînregistrarea mopedului, conducerea lui de adolescenți care nu au împlinit 16 ani, lipsa actelor persoanei și a vehiculului etc.

Între timp, statistica celeilalte jumătăți a anului 2012 a adunat alte victime, situația exactă urmând a fi făcută publică în luna ianuarie 2013.

Amintim doar că, într-o singură zi din luna august, Poliția Rutieră Suceava a consemnat 3 accidente rutiere grave cu mopede în rolul principal. Într-un interval de nici 20 de ore, 3 tineri de 25, 19 și 20 de ani au ajuns pe mâna medicilor în stare critică. Cel de 25 de ani a încercat să depășească imprudent un autoturism, dar a fost lovit de acesta, traumatismele provocate de cădere trimițându-l în comă.

O manevră mult prea curajoasă la 45 km/oră l-a aruncat pe un tânăr mopedist de 19 ani sub roțile unei autoutilitare, după un derapaj pe pietriș. El a ajuns la spital în șoc hemoragic și cu multiple fracturi. Nu absolvise nici măcar cursul de legislație auto, dar casca de protecție purtată i-a salvat capul de un traumatism mortal.

Conducând beat și cu viteză prea mare, cel de-al treilea sucevean pățit în aceeași zi, în vârstă de 20 de ani, a pierdut controlul unui scuter cu care se dădea viteaz pe o uliță din sat, a ieșit de pe drum și a intrat, în plin, într-un gard. El a ajuns la spital în comă de gr. IV și cu politraumatisme.

La începutul lunii octombrie, un mopedist de 39 de ani, din Pătrăuți, și-a pierdut viața la intersecția DN 2 cu un drum ce duce spre această localitate. A ieșit de pe tronsonul lateral cu viteză și fără să se asigure. Nu a putut fi evitat în timp util de mașina șefului ISU Suceava, care l-a lovit în plin...

În urma miilor de accidente rutiere petrecute cu mopede în România în ultimii ani, Guvernul a aprobat, mult mai târziu decât ar fi fost cazul, o ordonanță care impune conducerea acestor vehicule numai cu permis de conducere.

Astfel, începând cu data de 19 ianuarie, dată la care intră în vigoare noua prevedere legislativă, posesorii de mopede, scutere, ATV-uri și alte autovehicule dotate cu motoare de capacitate a căror viteză nu depășește 45 km/h, iar capacitatea cilindrică nu este mai mare de 50 centimetri cubi, vor trebui să susțină un examen teoretic și practic pentru obținerea permisului de conducere.

Examenul pentru obținerea permiselor de categorie „AM”, „A1” și „B1” poate fi susținut, în continuare, după împlinirea vârstei de 16 ani.

Persoanele care dețin deja un permis de conducere se vor putea plimba cu mopedele fără griji suplimentare.

Sus