Elihu şi Hoţii săi

În cadrul primei ediţii a Zilelor Teatrului Matei Vişniec, actorii Teatrului „Satiricus I. L. Caragiale” din Chişinău au susţinut la Suceava, la 17 şi 18 mai, spectacolele „Migraaaanţi sau Prea suntem mulţi pe nenorocita asta de barcă” (de Matei Vişniec, regia: Alexandru Grecu) şi „Hoţul” (de Dario Fo, regia artistică: Sandu Cozub, maestru în artă). Cele două reprezentaţii fac parte din Turneul Teatrului „Satiricus Ion Luca Caragiale” din Chişinău în România, organizat în parteneriat cu Institutul „Eudoxiu Hurmuzachi” pentru românii de pretutindeni, în perioada 15-22 mai 2017. Proiectul reprezintă atât o contribuţie la sublinierea elementelor spaţiului cultural comun românesc, cât şi un omagiu adus dramaturgului rădăuţean Matei Vişniec.

Punerea în scenă a piesei „Migraaaanţi sau Prea suntem mulţi pe nenorocita asta de barcă” de Teatrul „Satiricus I. L. Caragiale” impresionează din start prin originalitatea decorurilor şi o abordare regizorală nonconformistă. După cum mărturisea chiar regizorul Alexandru Grecu, acest spectacol este „cu siguranţă […] o lucrare teatrală neordinară ca stilistică scenică”.

De la bun început simţi că lucrurile nu stau întocmai cum te-ai aştepta: intri la spectacol pe la ieşire; te trezeşti înghesuit pe nişte bănci tari de lemn amplasate pe scenă; te uiţi în jur şi încerci să găseşti linia orizontului în timp ce descoperi cu un disconfort crescând că spaţiul de sub paleţii de lemn pe care sunt aşezate băncile pe care stai este plin de apă; conştientizezi uitându-te în jur că eşti unul dintre „migraaaanţii” din barcă; indivizii înarmaţi cu automate AK-47 ridică şi fixează lateralele bărcii în care iată-te acum doar unul dintre cei mulţi fără nume şi identitate în călătoria peste ocean către Bătrânul Continent.

Imigraţia, globalizarea, limbajul emasculat al corectitudinii politice, simbolurile culturale ale celor două civilizaţii care intră în coliziune, umanitatea însăşi, toate acestea sunt demantelate rând pe rând pe parcursul unei reprezentaţii care impresionează prin actualitate şi adecvare. Fariseismul politicienilor „multikulti” care se declară dornici de a primi imigranţii economici sau dislocaţi de războiul din Siria şi extremismul naţionalismului populist de tip Viktor Orban sunt supuse analizei critice a publicului de regizorul Alexandru Grecu. Scenă după scenă, cântărind argumentele pro şi contra primirii imigranţilor în Europa, spectatorii îşi descoperă de fapt propria lipsă de umanitate: atunci când dezbatem şi argumentăm soluţia corectă la „problema migranţilor”, uităm că la mijloc se află destinele unor oameni care fug din calea războiului, viaţa lor întreagă pe care punem un preţ mai mare sau mai mic, după umorile fiecăruia. Nu întâmplător i se oferă publicului sacrificiile succesive ale sărmanului Elihuv (interpretat excelent de Alexandru Crilov): suntem toţi în aceeaşi barcă, complici la mutilarea sa progresivă marcată metronomic de sunetul implacabil al clachetei-ghilotină.

Prin contrast, cea de-a doua piesă a trupei Teatrului „Satiricus I.L. Caragiale”, piesa „Hoţul” de Dario Fo, în regia lui Sandu Cozub, oferă numeroase momente de comedie spumoasă, cu răsturnări incredibile de situaţie. Acţiunea precipitată, intriga surprinzătoare, umorul de limbaj şi de situaţie, dublate de un decor simplu, dar foarte eficient ales, contribuie la reuşita unui spectacol antrenant şi reconfortant, gândit parcă să contrabalanseze perfect tema grea şi apăsătoare a reprezentaţiei din ziua precedentă. Publicul a răspuns pe măsură, amuzându-se copios şi răsplătind cu aplauze îndelungate jocul excelent al actorilor.

Gândite ca o îmbinare complementară a registrelor definitorii ale actului teatral, tragedie şi comedie, cele două piese ale Teatrului „Satiricus I. L. Caragiale” din Chişinău reprezintă o ofertă solidă, cu viziuni regizorale originale, atent puse în scenă şi potenţate pe deplin de interpretarea excelentă a actorilor.

PAUL ULANOVSCHI

Comentariul dvs.

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: