Pictura bisericească – dogmă în culoare

Acest an, declarat de Patriarhia Română Anul omagial al sfintelor icoane, al iconarilor şi al pictorilor bisericeşti, este un bun prilej pentru a evidenţia opera marilor creatori de artă printre care şi cărturarul – ctitor al Mănăstirii Dragomirna – mitropolitul Anastasie Crimca.

Cu binecuvântarea Înaltpresfinţitului Pimen, Arhiepiscop al Sucevei şi Rădăuţilor, Mănăstirea Dragomirna organizează în perioada 6-17 martie, în colaborare cu Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti, expoziţia: Miniaturile Psaltirii de la Dragomirna – Mărturie a artei creştine.

Expoziţia intinerantă de facsimile, reproduse după Psaltirea de la 1616, creată în scriptoriul de la Dragomirna de mitropolitul Anastasie Crimca, a ajuns la Bucureşti, la Galeria Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti, după două vernisaje ce au avut loc la Suceava şi la Iaşi.

Rectorul Universităţii de Arte – prof. univ. dr. Cătălin Balescu, a deschis vernisajul expoziţiei printr-un cuvânt adresat numerosului public prezent în sală cu referire la istoricul artei bisericeşti din Ţările Române. Cătălin Balescu a spus că această expoziţie este „o modalitate de promovare a culturii vechi, singura formă de tradiţie matură în pictură şi în reprezentările autentic româneşti”.

În cultul şi în viaţa Bisericii, Psalmii lui David sunt des utilizaţi, toate cele Şapte Laude au în cuprinsul lor psalmi. Psaltirea a constituit pentru credincioşi o carte de rugăciune, de comuniune cu Dumnezeu. Sfântul Vasile cel Mare sublinia importanţa psaltirii prin cuvintele: „Psalmii conţin teologia întreagă”.

Maica Stareţă a Mănăstirii Dragomirna, stavrofora Macrina Săuciniţanu, a prezentat pe scurt importanţa Psaltirii de la Dragomirna. „Codexul miniat de la Dragomirna face mărturie despre meşteşugul copierii şi împodobirii manuscriselor cu ornamente şi miniaturi, textul are o organizare liturgică, împărţit pe catisme, fără indicaţii tipiconale. Manuscrisul este scris pe pergament şi cuprinde 198 de pagini, organizate in 25 de caiete.

Acest exemplar de lux, de mari dimensiuni, este unica psaltire ilustrată din istoria artei medievale româneşti, bogat ilustrată cu 32 de miniaturi, fiecare catismă având la început şi la sfârşit o decoraţie”.

Mitropolitul Anastasie Crimca a avut permanent în minte elementul naţional pe care l-a imortalizat în opera sa, pe care a închinat-o lui Dumnezeu, după cum se observă în reprezentările-autoportret. În toate miniaturile apare coroana voievozilor români; instrumentele muzicale folosite sunt tulnicele, cobzele, tobele şi trompetele iar fondurile de arhitecturi au cetăţi crenelate şi turle de biserici moldoveneşti însemnate cu o cruce.

Maica Stareţă a vorbit şi despre obiectul acestei expoziţii. „Sunt expuse 61 de reprezentări care constituie ilustraţii în plină pagină, frontispicii, vignete, chenare din împletituri şi text în limba slavonă”. Expoziţia este rodul sârguinţei maicilor de la „Atelierul de miniatură şi caligrafie Mitropolit Anastasie Crimca”. Maicile s-au străduit să reproducă cât mai fidel miniaturile din Psaltirea de la 1616, folosind pigment cu emulsie de ou, pigment auriu cu soluţie de gumă arabică, tuş negru şi roşu pe o hârtie care imită pergamentul. Pentru tânăra generaţie aceste miniaturi şi dăruirea Mitropolitului Anastasie Crimca reprezintă un model de urmat şi o cale în căutarea sinelui artistic.

Părintele prof. Ioan Moldoveanu, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul”, s-a adresat în cuvântul său în special publicului tânăr – studenţi la arte, viitori pictori, realizatori de expoziţii şi restauratori de biserici.

Părintele Moldoveanu a evidenţiat personalitatea complexă a mitropolitului Anastasie Crimca, care a avut „capacităţi şi capabilităţi excepţionale”, enumerând date biografice, realizări ctitoriceşti şi produse artistice ale Şcolii de miniatură patronată de marele cărturar, care „a declanşat o şcoală fără precedent, nimeni nu s-a ridicat la înălţimea a ceea ce a realizat Anastasie Crimca”.

Profesorul teolog a menţionat că „La Dragomirna, la 1769, s-a tradus prima Filocalie în limba română în vremea Sf. Paisie Velicicovchi, prin crearea curentului neoisihasm, mănăstirea având rolul nu numai de a conserva arta, ci şi de a crea cultura scrisă teologică”.

Prof. univ. dr. Cătălin Balescu, la sfârşitul expunerilor, a invitat pe cei prezenţi, în mare parte studenţi ai Universităţii Naţionale de Arte, să contemple expoziţia şi le-a recomandat să viziteze Mănăstirea Dragomirna – un monument de arhitectură şi artă care dovedeşte „maturitatea şi eleganţa gândirii arhitecturale româneşti”.

Lector univ. dr. Elena Dumitrescu s-a ocupat în amănunt de organizarea acestei expoziţii, mesajul domniei sale putând fi citit pe invitaţia afiş: „Expoziţia noastră nu face altceva decât să aducă în prim-plan icoana, imaginea creştină, imaginea sfântă ca model de unitate, de comuniune a omului cu Dumnezeu. Icoana se ridică din artă, dar o depăşeşte cu mult, pentru că ea reprezintă lumea transfigurată”.

Pictura este dogmă în culoare, după cum spunea Sfântul Ioan Damaschin. Compoziţiile din miniaturile de la Dragomirna prezintă o deosebit de mare valoare prin însemnătatea lor doctrinară, artistul făcând şi astăzi misiune prin opera lăsată urmaşilor. Reproducerile după Psaltirea de la 1616 au scopul de a ne introduce în atmosfera duhovnicească a Postului Mare pe care Alexander Schmemann o descrie ca o „tristeţe strălucitoare”, o perioadă de rugăciune şi de veghe.

Postul Mare este o călătorie spre profunzimea umanităţii noastre, este o perioadă de pocăinţă pe care Psalmistul David o recomandă prin conţinutul psalmilor şi prin imaginile pictate în Şcoala de miniatură de la Dragomirna. (Monahia Maria Magdalena)

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: