IŞJ a aprobat doar 86% din locurile de învăţământ profesional solicitate de agenţi economici

> Nu s-au aprobat toate cererile întrucât au fost solicitări puţine pentru calificări precum morar, frigotehnist, lucrător hotelier, operator în industria malţului şi a berii

Agenţii economici suceveni au transmis Inspectoratului Şcolar Judeţean Suceava, prin intermediul unităţilor şcolare cu care colaborează, 1903 solicitări pentru 27 de calificări profesionale care vor exista, în anul şcolar 2015, la învăţământul profesional de trei ani. Cererile operatorilor economici sunt extrem de utile pentru fundamentarea cifrei de şcolarizare la învăţământul profesional de stat pentru anul şcolar viitor.

Conducerea inspectoratului a precizat că au fost analizate în Consiliul de Administraţie cererile operatorilor economici şi s-au stabilit unităţile de învăţământ care pot asigura formarea profesională, fiind avizate numai 1636 (86%) locuri, dintre care 180 sunt alocate învăţământului special, pentru 20 de calificări.

Nu s-au aprobat toate locurile solicitate de agenţi economici întrucât se ceruseră locuri puţine pentru unele calificări (precum morar, frigotehnist, lucrător hotelier, operator în industria malţului şi a berii etc.) şi nu se puteau constitui clase.

gheorghe-lazar16591

Gheorghe Lazăr

Şeful IŞJ Suceava, prof. Gheorghe Lazăr, a explicat că în stabilirea şcolilor cărora le-au fost repartizate cele 1636 de locuri s-a ţinut cont de mai multe criterii: existenţa autorizării de funcţionare provizorie sau a acreditării pentru calificarea profesională solicitată, a unor cadre didactice calificate pentru fiecare domeniu profesional, a resurselor materiale necesare organizării activităţilor în laboratorul tehnologic şi instruirii practice săptămânale, precum şi existenţa parteneriatelor de colaborare cu agenţii economici.

„Unităţile şcolare şi agenţii economici vor fi informaţi cu privire la cifrele şi calificările alocate, pentru a încheia contractele-cadru, în conformitate cu Metodologia de organizare şi funcţionare a învăţământului profesional cu durata de trei ani, aprobată prin OMEN nr. 3136 din 02.2014” a declarat inspectorul general al IŞJ.

Cifrele de şcolarizare pentru învăţământul profesional şi tehnic – liceu tehnologic zi şi seral, şcoală profesională, stagii de practică, învăţământ postliceal şi de maiştri – au fost analizate ieri, pentru avizare, de Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social (CLDPS) Suceava.

Acest comitet este o structură managerială consultativă care are în componenţă reprezentanţi ai autorităţilor locale, AJOFM, organizaţiilor patronale, sindicatelor, inspectoratului şcolar, ONG-uri şi activează în sprijinul inspectoratului şcolar pentru creşterea relevanţei şi calităţii învăţământului profesional şi tehnic.

Învăţământul dual, o nouă formă de şcolarizare în învăţământul profesional, pentru care încă nu există metodologie

invatamant-profesional-2Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice (MECS) a introdus, recent, o formă de şcolarizare nouă în învăţământul profesional şi tehnic, şi anume învăţământul dual, prin OUG 94 de la sfârşitul anului trecut, ca urmare a unor propuneri venite dinspre piaţa muncii şi care au stat la baza modificării Legii Educaţiei prin ordonanţa respectivă.

Astfel, Legea Educaţiei prevedea, iniţial, ca durata învăţământului profesional să fie de trei ani, iar acum precizează că durata acestuia poate depăşi trei ani, dar numai la solicitarea unor agenţi economici.

„Potrivit noilor reglementări, organizarea învăţământului dual se face la cererea agenţilor economici. Mai mult, organizarea, durata, conţinutul programelor de pregătire şi modalităţile de certificare a pregătirii profesionale se stabilesc prin consultarea operatorilor economici. Prin urmare, această formă de învăţământ profesional este complementară celor care funcţionează în prezent, iar OUG 94/2014 oferă cadrul legal în vederea organizării ei, dând deopotrivă posibilitatea agenţilor economici să se implice direct în toate componentele formării forţei de muncă de care au nevoie. Un element de noutate în cazul învăţământului dual este faptul că acesta se desfăşoară pe baza unui contract de muncă încheiat între agentul economic şi elev. Forma şi conţinutul acestui contract de muncă urmează a fi definite în perioada următoare”, a transmis ministerul.

Referitor la acest aspect, insp. Mariana Drumea, purtătoarea de cuvânt a IŞJ Suceava, a precizat că pe baza modificării respective din Legea Educaţiei, Ministerul Educaţiei trebuia să emită şi o metodologie referitoare la învăţământul dual, ceea ce nu s-a întâmplat încă.

„Pentru a organiza o astfel de formă de învăţământ ar trebui un agent economic foarte puternic, care să poată susţine o clasă întreagă pe o anumită calificare” a explicat insp. Drumea, având în vedere că legea precizează că angajatorul trebuie să ofere resursele umane şi financiare şi să organizeze formarea practică de la locul de muncă.

Un comentariu

  1. Clasele de profesională sunt prea multe,tinerii după ce termină nu-și găsesc locuri de muncă și astfel s-au cheltuit foarte mulți bani fără rost.Să fie obligați agenții să-i angajeze pe absolvenți altfel să nu se mai școlarizeze.Directorii se milogesc să facă agenții cerere de locuri,dar de fapt interesul sunt orele suplimentare sau angajarea unor noi profesori în sistem,care aduc profit unora.Restul nu e nimic.Tinerii sunt tot șomeri în țară sau cărăuși în străinatate ca și fără aceste școli care necesită o mare cheltuială.Elevii primesc lunar 200 lei,profesorii sunt plătiți pe grupe de elevi,transport decontat etc.Suceava un oraș fără locuri de muncă!!Tineri școlarizați sunt dar nu sunt oportunități de angajare!!!

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

SUMARUL EDIȚIEI