Cronică literară

Magda Ursache și realitatea contemporană

Magda Ursache recunoaște în interviul adăugat la capătul volumului său că ar fi ,,scandalie, colțoasă, atipică” etc., ceea ce vrea să însemne că ,,Viețile cărțarilor contimporani după Magda U” (titlu voit sucit spre a-și confirma felul de a fi și de a scrie), Ed. Eikon, Cluj-Napoca, 2012, adună între coperte referințele critice devenite atributele sale distincte. Altfel spus, după cum precizează chiar mărturisirea sa de pe ultima copertă, avem de a face cu ,,o încercare (de investigare, adăugăm noi) asupra mentalităților scriitoricești”.
 

Așadar, prin ce se remarcă singularitatea scrisului său? Prin, credem noi, tendința de a spune adevăruri grave, ce se lasă în vreun fel sau altul atrase de formulele clasicizate. Pilduitoare ar fi, bunăoară, această apreciere ce n-are de ce să sune precum un enunț obișnuit, banal: ,,Luca Pițu nu mai împletește biciul ca Lică Sămădăul; preferă să-i titileze la tălpi ori să le pună poște între degete ca năzdrăvanul din Humulești”. Numai că Luca Pițu ,,a traversat socialismul constant (nesocialist) dar și epatând”. Pentru a conchide că acesta ,,este crunt la mânie, nu și vărsătoriu de sânge nevinovat cu delobotizații prin operație marxistă, dar și cu aceia care dețin ideologia «corectă» la zi”. Nu întâmplător titlurile capitolelor și intervențiilor din volumul la care facem referire sună cam așa: ,,Scene din democratură”, ,,Mic tratat de incorectitudine politică”, ,,Să dăm Securițica pe răzătoare”, ,,Cenzura fricii și literatura samizdat”, ,,Tovărășica și supleantul” sau ,,Semințe din grădina lui Mihai Ursachi”. Vrem să afirmăm, de altfel, că autoarea nu calcă nici într-un fel pe urmele cuiva (ale înaintașilor, nu?), intervențiile fiind în același timp severe și amuzante, cu referiri critice, dar și cu probe ale epicismului clădite din referiri directe și învăluiri semantice de o certă singularitate. Ce vă poate spune o asemenea formulare? ,,Bogatul târgului, fostul magazioner de lux al Gospodăriei de Partid, proprietar de hotel (fostul hotel al PCR, desigur) folosește performanta stație de ascultare a Securității ca să asigure clienților muzică de calitate”. În definitiv, Magda Ursache e o observatoare a cotidianului greu de definit, căreia nu-i scapă liniile esențiale ale realității vizate. De aici și mulțimea de actori în toată regula ce populează scena politică și domestică a timpului. O simplă zicere ca aceasta trimite la esența enunțului său: ,,Ce-și dorește securistul? Să stea pe terasă cu scriitorii, să salute și să fie salutat”, în vreme ce la rândul lor scriitorii ,,Erau atenți să nu se trezească etichetați reacționari, sabotori, nelămuriți ori pesimiști de cei inspirați de «clocotul vieții contemporane»”. Nu e nicio greșeală dacă vom spune că selecția Magdei Ursache vizează imaginea literaturii contemporane altfel selectată și comentată decât știm noi. Iată, de pildă, o considerație ce atrage brusc atenția: ,,Odată cu revenirea lui Cezar Ivănescu la Iași (convins pe urmele lui Sergiu Al. George că «Iașul comunică subteran cu India») și cu întoarcerea lui Mihai Ursachi acasă, Târgul, dulcele, intrase în «linia regală a poeziei», conform opiniei lui Luca Pițu, Dom Cezar (Cezar Ivănescu) avea stofă de «orchestrat spiritual»”. Se poate afirma că Magda Ursache privește derularea fenomenului literar cu un ochi epic, dacă acceptăm predispoziția sa beletristică. De aici și opinia că Arghezi rămâne ,,pieziș și cu verbul veșnic verde”, motiv pentru care acesta alege ,,între «genuflexii și ocară» să opteze pentru înjurătura cu stil”. Este și explicația pentru care divinul scriitor ,,a iritat cât a putut, aproape că și-a inventat cu dinadins dușmanii”. Opiniile Magdei Ursache despre contemporani nu sună ori nu arată altfel. Ea vede în scriitor ,,un extraneu, om singur într-un anumit spațiu”, acesta fiind motivul pentru care poeții rămân săraci, cu excepția lui Mircea Dinescu, de pildă, devenit ,,prosper om de afaceri”. Respectivul își orânduiește poemele ,,ca pe soiurile de vinuri proprii”. Nu întâmplător considerațiile sale, ale Magdei Ursache, devin războinice (,,Marginalii la un decalog al criticii”), neezitând să schițeze imaginea nereușită a comentatorilor și comentariilor literare. Nu altfel se explică de ce falșii critici calcă ,,toate interdicțiile”, drept pentru care ,,își cioplesc dumnezei din autorii situați în poziții de putere” și ,,iau în deșert clasicii”. Aceștia sunt în stare să scrie ,,ca buni coteriști la comanda capilor politicii literare”. Altfel spus, Magdei Ursache nu-i scapă nimic din arealul vieții literare contemporane. Pentru dânsa editorii sunt niște ,,tipăritori”, deoarece li se datorează ,,o industrie a cărții scrise de grafomani și de plagiatori”. ,,Culmea e, adaugă Domnia Sa, că cei în cauză se cred scriitori”, încărcând rafturile librăriilor ,,de nu mai poți găsi ce vrei după lungi investigații”. Nu puține sunt asemenea enunțuri ce conferă o distincție aparte cărții. Iată câteva dintre acestea: Cezar Ivănescu, de pildă, ,,ca orice mare poet”, ,,a avut previziunea sfârșitului”. Păcat că cei care îl flancau ,,nu i-au fost alături”. Referindu-se la Gheorghe Grigurcu, cel care și-a propus ,,o existență în demnitate”, Magda Ursache conchide: ,,Îmi place să cred că te naști curajos cum te naști cu ochi albaștri”, aceasta fiind explicația pentru care distinsa comentatoare decide că ,,Somnul spiritului critic naște monștri”. Nu lipsite de semnificație rămân și alte considerente de genul celor ce urmează: ,,Cine are bani are și cotă literară”, ,,scriitorul nu trebuie să se înregimenteze politic” sau ,,maculatura se dă drept literatură”. Concluzionând, nu putem afirma decât că parcurgerea paginilor semnate de Magda Ursache constituie, ca și până acum, un rar prilej de meditație, chiar dacă expresia în cauză poate să deranjeze sau să nu se afle la locul său.

Print Friendly, PDF & Email
Etichete:

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: